Story leipoi suomalaiset kesäklassikot hapanjuuripizzaksi

Ravintola Storyn koronasulun aikana esittelemä hapanjuuripizza nousi nopeasti pizzanystävien uudeksi suosikiksi. Maullaan ja rakenteellaan mainetta saavuttanut artesaanipizzalista saa nyt jatkoa Suomen kesän klassisista mauista. Kotimaisiin 00-jauhoihin leivottu sesonkipizza täytetään Suomen ensimmäisillä uusilla perunoilla, silakalla, hapankaalilla, hävikkitomaattikastikkeella ja helsinkiläisellä akvaviitilla.

Suomen ensimmäisen satokauden tuoreista aineksista leivotaan pizzanystäviä yllättävä makuelämys. Varhaisperunan tuottaja Stefan Karlgren Paraisten Houtskarista nosti kesäpizzaan Suomen satokauden ensimmäiset avomaanperunat ja silakka tulee Itämerestä. Kurkumalla maustettu hapankaali valmistetaan käsin perinteisellä maitohappokäymisellä ja pizza viimeistellään The Helsinki Distilling Companyn akvaviitilla.

Rajut raaka-aineet ovat Storyn ravintoloitsijan, keittiömestari Markus Hurskaisen huolella valitsemia ja muodostavat Suomen ensimmäisen satokauden tuoreista aineksista pizzanystäviä varmasti yllättävän makuelämyksen. Pizza leivotaan Hurskaisen kehittämään hapanjuureen nurmijärveläisen Krannin tilan vahvasitkoisesta, Suomen ainoasta 00-sertifioinnin saavuttaneesta luomujauhosta. Tomaattikastikkeen Hurskainen kehitti yhdessä kotimaisia hävikkitomaatteja hyödyntävän Jävla Sås Bolagetin kanssa, silakka tulee Suomenlahdelta ja satokauden ensimmäiset avomaanperunat nousevat Kemiön saarelta. Kurkumalla maustettu kotimainen hapankaali valmistetaan perinteisellä maitohappokäymisellä ja kesäpizza aateloidaan The Helsinki Distilling Companyn tislaamalla akvaviitilla.

”En halunnut tehdä trendikästä napolilaista pizzaa, vaan jotain sellaista, jolla on juuret syvällä suomalaisessa pellossa ja vesistöissä. Juuritaikinan kehitystyön lisäksi sopivien kotimaisten raaka-aineiden löytäminen on paitsi vaatinut paljon aikaa ja testaamista, ollut myös palkitsevaa. Suomesta löytyy erinomaisia pientuottajia, jotka vaalivat osaamistaan ja raaka-aineitaan. Haluan tehdä omalta osaltani kaikkeni, jotta ne löytävät tiensä kuluttajien sydämiin – vaikka sitten pizza kerrallaan”, kertoo keittiö- ja leipurimestari Markus Hurskainen.

Suihkaus akvaviittia täydentää satokauden ensimmäisen pizzan

Storyn juureenleivottujen pizzojen taikinaa kohotetaan kahden vuorokauden ajan ennen nopeaa paistoa 450-asteen lämmössä. Tuoreet silakat Hurskainen marinoi keittiössään itse.

”Itämeren silakka osoittautui oivalliseksi pizzatäytteeksi. Sain inspiraation Baskimaalta, jossa käytetään paljon mustia ja valkoisia, etikkaan säilöttyjä anjoviksia tapas-annoksina. Silakalla on samanlainen, terveellinen rasvapitoisuus ja sen nauttiminen on myös ympäristöteko. Akvaviitti on klassinen Skandinaavinen kalapöydän juoma ja sitä tislataan Helsingissä maailmanluokan tasoisesti. Suihkaus jaloa snapsia täydentää kesäisen pizzan maun”, jatkaa Hurskainen.

Storyn kesäpizzan tuontiraaka-aine on Hurskaisen mukaan italialainen artesaanimozzarella.

”Suomessa ei valitettavasti vielä tehdä aitoa mozzarellaa, mutta muuten olemme saaneet kasaan erinomaisen valikoiman puhtaita kotimaisia raaka-aineita. Niistä leivotaan moderni, mutta samalla suomalaisittain hyvin juureva pizza.”

Keittiömestari ja ravintoloitsija Markus Hurskainen omaa pitkän kokemuksen leipurina ja kondiittorina paitsi Storyssä, myös aiemmassa Patisserie Teemu&Markus -leipomossaan. Michelin-tähteä hän oli saavuttamassa ravintola Demon keittiötiimin jäsenenä. Hurskainen on suurelle yleisölle tuttu myös rakastetun Koko Suomi leipoo -leivontasarjan tuomarina.

Story tekee huomisen husmanskostia tällä hetkellä kolmella ravintolalla Helsingissä. Story on osa We Are Group konsernia, johon kuuluu lisäksi mm. Sushibar+Wine ravintolat Helsingissä ja Oslossa sekä suomen vanhin viinibaari Vin-Vin ja uusi Club Deportivo sporttibaari.

Markus Hurskainen, Head of kitchen operations, Story Restaurants
+358 44 319 1183, markus@story-restaurants.fi

"Akvaviitti on klassinen Skandinaavinen kalapöydän juoma ja sitä tislataan Helsingissä maailmanluokan tasoisesti. Suihkaus jaloa snapsia täydentää kesäisen pizzan maun”, kerto Markus Hurskainen.
"Akvaviitti on klassinen Skandinaavinen kalapöydän juoma ja sitä tislataan Helsingissä maailmanluokan tasoisesti. Suihkaus jaloa snapsia täydentää kesäisen pizzan maun”, kertoo Markus Hurskainen.
Suomen ensimmäisen satokauden tuoreista aineksista leivotaan pizzanystäviä yllättävä makuelämys. Varhaisperunan tuottaja Stefan Karlgren Paraisten Houtskarista nosti kesäpizzaan Suomen satokauden ensimmäiset avomaanperunat ja silakka tulee Itämerestä. Kurkumalla maustettu hapankaali valmistetaan käsin perinteisellä maitohappokäymisellä ja pizza viimeistellään Helsinki Distilling Companyn akvaviitilla.
Aitoihin kotimaisiin 00-jauhoihin leivottu sesonkipizza täytetään Suomen ensimmäisillä uusilla perunoilla, silakalla, hapankaalilla, hävikkitomaattikastikkeella ja helsinkiläisellä akvaviitilla.
Helsinki Distilling Companyn akvaviitti täydentää kesäisen pizzan maun.

Kolmannes suomalaismatkailijoista suunnittelee reissua Viroon vielä tänä syksynä20.9.2021 11:48:16 EEST | Tiedote

Suomalaisten matkavalmiutta selvittävän kuluttajatutkimuksen mukaan lähes kolmannes (31 %) matkustamiseen jo ylipäätään halukkaista suomalaisista ilmoitti suunnittelevansa Viron-matkaa vielä kuluvan vuoden puolella. Toinen kolmannes (34 %) kertoi matkustavansa Viroon vuonna 2022. Eniten Virossa kiinnostavat ravintolat, ostosmahdollisuudet ja yöelämä. Viron palvelut ovat kaikille avoinna rokotustodistuksella tai negatiivisella koronatestillä.

Tommi Tuomisesta Suomen ensimmäinen kahden Michelin-tähtiravintolan keittiömestari: Demo loistanut jo 15 vuotta, Finnjävel yllätti läskisoosilla ja kanaviillokilla13.9.2021 21:48:23 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden Michelin-tähdet vuodelle 2021 julkaistiin Norjan Stavangerissa maanantaina 13. syyskuuta. Keittiömestari Tommi Tuomisen ravintola Demo on pitänyt yhden tähtensä yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 ollen Suomen pitkäikäisin tähtiravintola. Uuden Michelin-oppaan suuriin yllätyksiin kuuluu Tuomisen mestaroima toinen helsinkiläisravintola, suomalaisesta perinneruoasta ammentava Finnjävel Salonki, jolla Suomen ravintolataivaalle syttyi uusi Michelin-tähti.

Kutsu medialle: Töölön jalkapallostadionista Unelmien kenttä 24.8. kello 11.0019.8.2021 10:44:25 EEST | Kutsu

Kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth luo Helsingin Bolt Arenalle tiistaina 24.8. taiteen, urheilun ja luovuuden yhdistävän Unelmien kenttä -installaation. Kokoontumisrajoitusten mukaisesti toteutettava yleisölle maksuton ja avoin teos koostuu 2021:stä jalkapallosta, joiden joukossa voi kulkea, leikkiä, pallotella ja unelmoida. Suomen olympiakomitean puheenjohtaja Jan Vapaavuori lausuu installaation avaussanat tiistaina kl 11.15. Teos on avoinna koko päivän kl 19.00 saakka.

Töölön jalkapallostadionista Unelmien kenttä -taideinstallaatio9.8.2021 12:25:48 EEST | Tiedote

Kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth täyttää Töölön jalkapallostadionin taiteen, urheilun ja luovuuden yhdistävällä Unelmien kenttä -installaatiollaan tiistaina 24. elokuuta. Teos on osa Ehrnroothin vuonna 2013 aloittamaa Dream of Championship, Unelma mestaruudesta -teossarjaa, jossa taiteilija dokumentoi nuoria jalkapalloilijoita ja heidän unelmiensa eri muotoja ja ilmentymiä. Teoskokonaisuus täydentyy nyt Helsingin Bolt Arenalla. Yleisölle ilmainen ja avoin teos koostuu 2021:stä jalkapallosta, joiden joukossa voi kulkea, leikkiä, pallotella ja unelmoida.