Story leipoi suomalaiset kesäklassikot hapanjuuripizzaksi

Ravintola Storyn koronasulun aikana esittelemä hapanjuuripizza nousi nopeasti pizzanystävien uudeksi suosikiksi. Maullaan ja rakenteellaan mainetta saavuttanut artesaanipizzalista saa nyt jatkoa Suomen kesän klassisista mauista. Kotimaisiin 00-jauhoihin leivottu sesonkipizza täytetään Suomen ensimmäisillä uusilla perunoilla, silakalla, hapankaalilla, hävikkitomaattikastikkeella ja helsinkiläisellä akvaviitilla.

Suomen ensimmäisen satokauden tuoreista aineksista leivotaan pizzanystäviä yllättävä makuelämys. Varhaisperunan tuottaja Stefan Karlgren Paraisten Houtskarista nosti kesäpizzaan Suomen satokauden ensimmäiset avomaanperunat ja silakka tulee Itämerestä. Kurkumalla maustettu hapankaali valmistetaan käsin perinteisellä maitohappokäymisellä ja pizza viimeistellään The Helsinki Distilling Companyn akvaviitilla.

Rajut raaka-aineet ovat Storyn ravintoloitsijan, keittiömestari Markus Hurskaisen huolella valitsemia ja muodostavat Suomen ensimmäisen satokauden tuoreista aineksista pizzanystäviä varmasti yllättävän makuelämyksen. Pizza leivotaan Hurskaisen kehittämään hapanjuureen nurmijärveläisen Krannin tilan vahvasitkoisesta, Suomen ainoasta 00-sertifioinnin saavuttaneesta luomujauhosta. Tomaattikastikkeen Hurskainen kehitti yhdessä kotimaisia hävikkitomaatteja hyödyntävän Jävla Sås Bolagetin kanssa, silakka tulee Suomenlahdelta ja satokauden ensimmäiset avomaanperunat nousevat Kemiön saarelta. Kurkumalla maustettu kotimainen hapankaali valmistetaan perinteisellä maitohappokäymisellä ja kesäpizza aateloidaan The Helsinki Distilling Companyn tislaamalla akvaviitilla.

”En halunnut tehdä trendikästä napolilaista pizzaa, vaan jotain sellaista, jolla on juuret syvällä suomalaisessa pellossa ja vesistöissä. Juuritaikinan kehitystyön lisäksi sopivien kotimaisten raaka-aineiden löytäminen on paitsi vaatinut paljon aikaa ja testaamista, ollut myös palkitsevaa. Suomesta löytyy erinomaisia pientuottajia, jotka vaalivat osaamistaan ja raaka-aineitaan. Haluan tehdä omalta osaltani kaikkeni, jotta ne löytävät tiensä kuluttajien sydämiin – vaikka sitten pizza kerrallaan”, kertoo keittiö- ja leipurimestari Markus Hurskainen.

Suihkaus akvaviittia täydentää satokauden ensimmäisen pizzan

Storyn juureenleivottujen pizzojen taikinaa kohotetaan kahden vuorokauden ajan ennen nopeaa paistoa 450-asteen lämmössä. Tuoreet silakat Hurskainen marinoi keittiössään itse.

”Itämeren silakka osoittautui oivalliseksi pizzatäytteeksi. Sain inspiraation Baskimaalta, jossa käytetään paljon mustia ja valkoisia, etikkaan säilöttyjä anjoviksia tapas-annoksina. Silakalla on samanlainen, terveellinen rasvapitoisuus ja sen nauttiminen on myös ympäristöteko. Akvaviitti on klassinen Skandinaavinen kalapöydän juoma ja sitä tislataan Helsingissä maailmanluokan tasoisesti. Suihkaus jaloa snapsia täydentää kesäisen pizzan maun”, jatkaa Hurskainen.

Storyn kesäpizzan tuontiraaka-aine on Hurskaisen mukaan italialainen artesaanimozzarella.

”Suomessa ei valitettavasti vielä tehdä aitoa mozzarellaa, mutta muuten olemme saaneet kasaan erinomaisen valikoiman puhtaita kotimaisia raaka-aineita. Niistä leivotaan moderni, mutta samalla suomalaisittain hyvin juureva pizza.”

Keittiömestari ja ravintoloitsija Markus Hurskainen omaa pitkän kokemuksen leipurina ja kondiittorina paitsi Storyssä, myös aiemmassa Patisserie Teemu&Markus -leipomossaan. Michelin-tähteä hän oli saavuttamassa ravintola Demon keittiötiimin jäsenenä. Hurskainen on suurelle yleisölle tuttu myös rakastetun Koko Suomi leipoo -leivontasarjan tuomarina.

Story tekee huomisen husmanskostia tällä hetkellä kolmella ravintolalla Helsingissä. Story on osa We Are Group konsernia, johon kuuluu lisäksi mm. Sushibar+Wine ravintolat Helsingissä ja Oslossa sekä suomen vanhin viinibaari Vin-Vin ja uusi Club Deportivo sporttibaari.

Markus Hurskainen, Head of kitchen operations, Story Restaurants
+358 44 319 1183, markus@story-restaurants.fi

"Akvaviitti on klassinen Skandinaavinen kalapöydän juoma ja sitä tislataan Helsingissä maailmanluokan tasoisesti. Suihkaus jaloa snapsia täydentää kesäisen pizzan maun”, kerto Markus Hurskainen.
"Akvaviitti on klassinen Skandinaavinen kalapöydän juoma ja sitä tislataan Helsingissä maailmanluokan tasoisesti. Suihkaus jaloa snapsia täydentää kesäisen pizzan maun”, kertoo Markus Hurskainen.
Suomen ensimmäisen satokauden tuoreista aineksista leivotaan pizzanystäviä yllättävä makuelämys. Varhaisperunan tuottaja Stefan Karlgren Paraisten Houtskarista nosti kesäpizzaan Suomen satokauden ensimmäiset avomaanperunat ja silakka tulee Itämerestä. Kurkumalla maustettu hapankaali valmistetaan käsin perinteisellä maitohappokäymisellä ja pizza viimeistellään Helsinki Distilling Companyn akvaviitilla.
Aitoihin kotimaisiin 00-jauhoihin leivottu sesonkipizza täytetään Suomen ensimmäisillä uusilla perunoilla, silakalla, hapankaalilla, hävikkitomaattikastikkeella ja helsinkiläisellä akvaviitilla.
Helsinki Distilling Companyn akvaviitti täydentää kesäisen pizzan maun.

Suomalaisten siiderimaku käy yhä kuivemmaksi ja laadukkaammaksi2.6.2021 09:50:00 EEST | Tiedote

Perinteinen käsityö, aidot hedelmät ja vähäinen makeus loistavat alkavan kesän siideriuutuuksissa. Servaali tuo Suomen päivittäistavarakauppojen siiderihyllyihin laadukkaita uutuuksia paitsi Englannin palkituimmalta Henry Westons -siideritalolta ja ranskalaiselta Louis Raisonilta, myös oman, suomalaiseen makuun valmistetun täysin uuden Mighty Hard -siiderin. "Käsityöläissiiderit ovat löytäneet ystävänsä myös Suomessa. Kasvavasta trendistä huomaa, että suomalaisten siiderimaku on pikkuhiljaa siirtymässä pois äkkimakeista ja esanssisista, klassisen siideri-nimikkeen alla myytävistä bulkkijuomista”, kertoo Servaalin tuotepäällikkö Juho Koivula

Hampurilaisia ja EM-jalkapalloa 950-paikkaisella burgeriterassilla Helsingin Rautatientorilla27.5.2021 09:56:18 EEST | Tiedote

Burger Lovers -terassi kokoaa Helsingin Rautatientorille 11.-21. kesäkuuta Suomen arvostetuimpia hampurilaisravintoloita ja burgereihin erikoistuneita keittiömestareita. Viikonloppufestivaalista 11 päivän mittaiseksi, yhdeksän alansa huippuravintolan kollektiiviksi kasvaneella burgeriterassilla voi street food -annosten lisäksi nauttia myös jalkapallon EM-kisojen alkusarjan otteluista.

Ensimmäinen helikopteriyhteys Helsingistä Hankoon ja Maarianhaminaan27.5.2021 09:04:23 EEST | Tiedote

Uusi suomalainen helikopteripalvelu Helsinki Citycopter tuo kesäsesongiksi liike- ja tilauslentojensa rinnalle aikataulutetut lennot Hankoon ja Maarianhaminaan. Helikopterilennot parantavat Suomen suosituimpiin kuuluvan kesäkaupungin Hangon tavoitettavuutta ja on myös ainoa mahdollisuus lentää aurinkoiselle Ahvenanmaalle Maarianhaminan lentokentän kiitorataremontin aikana. Kesäviikonloppuisin operoitavat lennot Helsingistä Hankoon kestävät noin puoli tuntia ja Maarianhaminaan puolitoista tuntia.

Heimon Kala Oy uudistuu, uudeksi toimitusjohtajaksi Mikko Laavainen20.5.2021 11:53:16 EEST | Tiedote

Suomen johtaviin kalataloihin kuuluva Heimon Kala Oy:n on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajakseen Mikko Laavaisen, KTM. Hän siirtyi perinteikkääseen kalankasvatus- ja jalostusyhtiöön toimittuaan aiemmin Leipurin Oyj:n toimitusjohtajana. Laavainen on luotsannut uudistumisia ja elintarvikkeiden kaupallistamista myös Raisio Oyj:n Benecol-liiketoiminnan johtajana sekä Danonen, Iittalan ja Unileverin palveluksessa. Heimon Kalan ruorissa Laavaisen tavoitteena on nostaa kuluttajien lautasille entistä enemmän ympäristöystävällistä kotimaista kalaa.

Suomalainen sähköskuuttiyhtiö konseptoi mikroliikkuvuuden palveluksi17.5.2021 10:52:37 EEST | Tiedote

Suomalainen Augment Bike Oy on konseptoinut sähköisen mikroliikkuvuuden nopeasti kansainvälistyväksi palvelutuotteeksi. Augment.eco tarjoaa huolettoman ja laadukkaan henkilökohtaisen sähköisen potkulaudan alan ensimmäisenä toimijana saumattomalla huoltopalvelumallilla. Vuonna 2020 aloittanut Augment.eco on Suomen lisäksi toiminnassa jo Ruotsissa, Tanskassa, Itävallassa ja Ranskassa. Seinäjoella ja Itävallan Stuhlfeldenissä huolto- ja logistiikkakeskuksia ylläpitävä Augment.eco -palvelu lanseerataan kesällä Italiassa.

Vaasan StreetFood SOFT BUN on pehmeästi paras burgerisämpylä22.4.2021 10:51:06 EEST | Tiedote

Tulevan kesän merkittävin Street Food -uutuus laajassa vähittäiskauppajakelussa on Vaasan SOFT BUN. Se on ainutlaatuisen pehmeä ja kuohkea potato bun -hampurilaissämpylä, joka nostaa burgerin täytteiden maut ansaitsemaansa asemaan. Aidon amerikkalaisen perunasämpyläreseptin mukaan leivottu suomalainen sämpyläuutuus muuttuu paahdettaessa superpehmeäksi ja ilmavaksi tarjoten hampurilaiselle kestävän ja imukykyisen, käsissä helposti pideltävän rungon.