Storytel Original -uutuussarja opastaa kuuntelijaa lentämään unissaan – kuka tahansa voi opetella

Koko perheelle suunnattu Unissa lentämisen opas perustuu kirjailija Emilia Lehtisen omiin kokemuksiin selkounista.

Juuri julkaistu Unissa lentämisen opas kertoo Valo-nimisen lapsen seikkailuista samalla, kun tarinan kuuntelija saa ohjeet siihen, miten voi itsekin oppia lentämään unissaan.

Kaikenikäisille sopivassa tarinassa Valon vanhemmat matkustavat keskenään etelään, ja Valo jää Maija-tätinsä luo hoitoon. Valo on harmissaan, koska on aina halunnut lentää. Yllättäen Maija-täti kertoo, että osaa lentää ilman lentokonetta – tosin unissaan. Hän paljastuu konkariksi etenkin sateenvarjolla lentämisessä, ja alkaa opastaa Valoa lentämisen saloihin.

Jokaisessa jaksossa kuuntelija saa yhden konkreettisen neuvon unissa lentämisen opetteluun. Samalla etenee tarina Valon lentoharjoittelusta, joka tapahtuu osin valveilla, osin unissa. Kuuntelija saa itse päättää Valon sukupuolen ja kuvitella hänet sen näköiseksi kuin haluaa.

Lämminhenkinen sarja perustuu sekä tutkittuihin keinoihin, joilla uniin voi vaikuttaa, että kirjailija Emilia Lehtisen omiin kokemuksiin. Hän kertoo nähneensä lapsena usein unia, joissa tiesi olevansa unessa ja joita pystyi siksi ohjailemaan. Vasta paljon myöhemmin hän kuuli termin selkouni.

Lehtinen teki unissaan kaikkea sellaista, mitä ei uskaltanut tehdä hereillä ollessaan. Rakkainta oli lentäminen.

”Se tuntui aivan todelta – tunsin, kuinka vatsasta sieppasi ja miltä ilma tuntui ympärillä. Uni unelta opin paremmaksi lentäjäksi. Nämä unet olivat minulle hirvittävän tärkeitä. Öisin minulle avautui ihmeellinen maailma, johon pystyin itse vaikuttamaan”, Lehtinen kuvailee.

Esikuvaksi Unissa lentämisen oppaalle hän nimeää muun muassa Jostein Gaarderin suositun romaanin Sofian maailma.

Kymmenosaisen sarjan lukee näyttelijä Paavo Kerosuo. Kukin jakso kestää noin 25 minuuttia ja on suunniteltu kuunneltavaksi iltasatuna. Musiikin sarjaan on säveltänyt Kaapo Huttunen ja kannen kuvan maalannut Kati Immonen.

Emilia Lehtinen juhlistaa Unissa lentämisen opasta myös keskustakirjasto Oodissa julkaisutilaisuudella, johon on vapaa pääsy. Tilaisuus järjestetään lauantaina 2.3. kello 12.30 alkaen 3. kerroksen lasten tapahtumatilassa ja satuhuoneessa.

Storytel Original -äänikirjasarjat on kirjoitettu suoraan kuunneltaviksi. Suomen Storytel julkaisee kotimaisia ja käännettyjä Storytel Original -äänikirjasarjoja niin aikuisille kuin lapsille sekä podcasteja. Sarjat ovat kuunneltavissa vain Storytel-kirjapalvelussa.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:
Kustannustoimittaja Meri Liukkonen
meri.liukkonen@storytel.com

Storytel on digitaalinen kirjapalvelu, jossa käyttäjä voi kuunnella äänikirjoja ja lukea e-kirjoja rajattomasti älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta. Ruotsalaisten Jonas Tellanderin ja Jon Haukssonin vuonna 2005 perustama Storytel on Pohjoismaiden suurin äänikirjapalvelu ja toimii tällä hetkellä jo 15 eri maassa.