Storytel ostaa suomalaisen Aula & Co -kustantamon

Storytel AB:n tytäryhtiö Storytel Books AB ostaa sadan prosentin osuuden suomalaiskustantamo Aula & Co:sta. Kaupan myötä Storytel vahvistaa asemaansa jakelijana, tuottajana ja kustantajana Suomen markkinoilla. Vuonna 2019 Storytel osti Gummeruksen, Suomen kolmanneksi suurimman kustantamon.

“Olen iloinen saadessani toivottaa tervetulleeksi Aula & Co:n lahjakkaan, yritteliään ja digitaalisesti suuntautuneen tiimin Storytel Booksin joukkoon. Tämä ostos vahvistaa ja kehittää Storytel Booksia Suomessa. Olen vakuuttunut että Aula & Co, yhdessä lippulaivamme Gummeruksen kanssa, viihdyttää suomalaisia kirjan lukijoita ja kuuntelijoita”, sanoo Storytel Booksin toimitusjohtaja Linda Säresand.

“Me Aulalla olemme aina rakastaneet hyviä tarinoita. Intohimomme on tuottaa mahdollisimman monipuolisia kirjoja, jotka jättävät jälkensä lukijoihin ja kuuntelijoihin. Uskon, että Storytelistä saamme omistajan, joka jakaa intohimomme ja samalla tarjoaa arvokasta tietotaitoa ja taustatukea digitaalisille markkinoille. Storytel on yksi nopeimmin kasvavista digitaalisista toimijoista kirjamarkkinoilla. Uskon, että sekä kirjailijamme että lukijamme hyötyvät tästä”, sanoo Niko Aula, joka jatkaa Aula & Co:n toimitusjohtajana.

Niko Aula perusti Aula & Co:n vuonna 2016. Helsinkiläinen yritys on kasvanut nopeasti yhdeksi Suomen mielenkiintoisimmista kustantamoista. Se julkaisee sekä kotimaista että käännettyä tieto- ja kaunokirjallisuutta aikuisille ja lapsille. Kustantamon miljoonan euron liikevaihdosta yli 35 prosenttia tulee digitaalisista julkaisuista, ja sillä onkin monta äänikirjahittiä.

Kustantamon menestysteoksia ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija sekä Cilkan tarina, Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja, Neil deGrasseTysoninTähtitiedettä kiireisille, Leigh Bardugon Varjo ja riipus sekä Matt Haigin Keskiyön kirjasto ja lastenkirja Poika nimeltä Joulu. Tämän vuoden suurin hitti on 101-vuotiaan esikoiskirjailijan Eddie Jakun Maailman onnellisin mies.

Aula & Co julkaisee tänä vuonna yli 40 nimikettä. Syksyn julkaisulista sisältää muun muassa maailmankuulun italialaisen kirjailijan Paolo Giordanon romaanin Jopa taivas on meidän, palkitun dekkaristin Tuire Malmstedtin uuden sarjan avauksen Lasitarha sekä brittiläisen Abigail Deanin todelliseen perhetragediaan pohjautuvan esikoisromaanin Tyttö A.

Tietokirjalistalla on Ari Turusen Tuoksujen atlas, Nikola Teslan elämäkerta Tesla ja Matt Haigin Syitä pysytellä hengissä. Leigh Bardugon supersuositun Grishaversumi-sarjan kolmas osa Tuli ja roihu julkaistaan heinäkuussa.

Osapuolet ovat sopineet, että kaupan hintaa ei julkaista. Kauppasopimus astuu voimaan elokuussa 2021. Yritysosto ei vaikuta merkittävästi Storytel-konsernin taloudelliseen tilanteeseen. Kauppahinta maksetaan osittain käteisellä ja osittain Storytel AB:n (julk.) osakkeina.

Niko Aula, Aula & Co:n toimitusjohtaja
Puh: 0400 940 281

Dan Panas
, Head of Global Communications, Storytel
Email: dan.panas@storytel.com

Nora VarjamaKustantaja, viestintä ja markkinointi

Lisätiedot, materiaalit, haastattelupyynnöt
Pelkät arvostelukappalepyynnöt: info@aulakustannus.fi

Puh:050 547 6868nora.varjama@gmail.com

Aula & Co on vuonna 2016 perustettu helsinkiläinen yritys, joka julkaisee sekä kotimaista että käännettyä tieto- ja kaunokirjallisuutta aikuisille ja lapsille. Kustantamo on kasvanut nopeasti. Hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoijaLucia Berlinin Siivoojan käsikirjaNeil deGrasseTysoninTähtitiedettä kiireisilleLeigh BardugonVarjo ja riipus sekä Matt Haigin Keskiyön kirjasto

Uutta tietoa nuorena pysymisestä, "uusi Elena Ferrante", vuoden kaunein keittokirja ja muita kirjauutuuksia31.12.2020 18:36:23 EET | Tiedote

Kirjankustantamo Aula & Co jatkaa kasvamistaan itsenäisenä kustantamona. Kevään uutuuskirjoissa on menestyskirja Auschwitzin tatuoijan kirjoittajan Heather Morrisin uutuus, David Sinclairin hurjia mutta tieteeseen perustuvia väitteitä vanhenemisen hidastamisesta, poikkeuksellisen komea keittokirja sekä huippukirjoittajien sensuelli novellikokoelma keväästä, jolloin lähirakkauden puutosta korvattiin mielikuvituksella.

Ruotsin hipfilosofi Åsa Wikforss taistelee valeuutisia vastaan kirjallaan Vaihtoehtoiset faktat – Abban Björn lahjoitti 110 000 kirjaa kouluihin21.10.2020 11:39:04 EEST | Tiedote

Åsa Wikforss on tunnettu ruotsalainen filosofi sekä tuore Ruotsin akatemian jäsen, joka seurasi tehtävässään Sara Daniusta. Hänen tuore kirjansa Vaihtoehtoiset faktat esittää selkeästi, mitä tieto on ja mitä se ei ole. Kirjan kirjoittamisen motiivina on valeuutisten leviämisen estäminen. Kirjan kustantaja, Abbasta tuttu liikemies Björn Ulvaeus lahjoitti viime joulukuussa 110 000 kappaletta ruotsalaisille lukiolaiselle "vastustamaan salaliittoteorioiden ja tyhmyyden lumivyöryä", kuten Ulvaeus esitti Dagens Nyheterille. Wikforss keskustelee faktoista kirjansa pohjalta Helsingin kirjamessuilla sunnuntaina 25.10. klo 13.30. Hän vierailee myös Tieteen päivillä Helsingissä tammikuussa 2021.