Storytelillä jo yli 1,5 miljoonaa maksavaa asiakasta

Ääni- ja e-kirjojen suoratoistopalvelu Storytel on kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Vuonna 2020 palvelun tilaajamäärät kasvoivat maailmanlaajuisesti 33 % ja tänään Storyteliä käyttää jo yli 1,5 miljoonaa maksavaa asiakasta ympäri maailmaa.

Storytelin toimitusjohtaja Jonas Tellander. Kuva: Åsa Liffner

Maanantaina 18. tammikuuta ylitetty 1,5 miljoonan maksavan asiakkaan globaali tavoite saavutettiin kaksi viikkoa ennakoitua aikaisemmin.

– Storytel perustettiin 15 vuotta sitten ja visionamme on alusta asti ollut tehdä maailmasta empaattisempi paikka hyvien, helposti saavutettavien ja jaettavissa olevien tarinoiden kautta. Olen äärimmäisen kiitollinen upeasta vastaanotosta, jonka palvelumme on saanut maailmanlaajuisesti. Se innostaa meitä tekemään joka päivä kaikkemme sen eteen, että saamme luotua kuluttajille unohtumattomia ja entistäkin parempia kuuntelu- ja lukukokemuksia yhdessä kustantajien, kirjailijoiden ja käyttäjiemme kanssa. Kiitos kaikille fantastisille asiakkaillemme, Storytelin toimitusjohtaja Jonas Tellander sanoo.

Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel nousi jo varhain digitaaliseksi pioneeriksi nopeasti kasvavassa globaalissa äänikirjamarkkinassa. Nykyisin Storytel on Pohjois-Euroopan suurin ääni- ja e-kirjojen suoratoistopalvelu, jonka valikoimasta löytyy maailmanlaajuisesti jo yli 500 000 nimikettä. Storytel toimii tällä hetkellä yli 20 maassa ja sen tavoitteena on lanseerata palvelu edelleen yli 20 uudelle markkinalle vuosien 2021–2023 aikana.

Storytel 2005–2021 -aikajana

2005 Ruotsalaiset Jonas Tellander ja Jon Hauksson perustavat äänikirjapalvelu Bokilurin, joka myöhemmin muuttaa nimensä Storyteliksi.

2009 Globaali finanssikriisi ravistelee maailmaa. Storytelin toimitusjohtaja Jonas Tellander osallistuu Draknästet TV-ohjelmaan, joka Suomessa tunnetaan nimellä Leijonan luola, ja saa varmistettua rahoituksen yrityksen liiketoiminnan jatkuvalle kehittämiselle.

2011 Ensimmäinen Storytelin tuottama äänikirja julkaistaan Ruotsissa.

2016 Storytel aloittaa toimintansa Suomessa. Storytel ostaa Ruotsin toiseksi suurimman kustantamon Norstedtsin sekä kilpailevan tanskalaisen äänikirjapalvelun Mofibon

2017 Storytel julkaisee ensimmäisen suomalaisen kirjailijan kirjoittaman Storytel Original -äänikirjasarjan. Storytel ostaa Tanskan neljänneksi suurimman kustantamon People’s Pressin.

2018 Storytel lanseeraa erityisesti e-kirjojen lukukokemusta parantavan Storytel Reader -lukulaitteen. Yrityksen kansainvälinen kasvu on voimakasta ja palvelu lanseerataan kuudella uudella markkinalla. Storytel listataan Nasdaq First North -markkinapaikalle.

2019 Storytel ostaa Suomen kolmanneksi suurimman kustantamon Gummerus Kustannuksen. Elokuussa Storytel ylittää miljoonan maksavan asiakkaan rajan. Kansainvälinen kasvu jatkuu voimakkaana ja Storytel lanseeraa palvelunsa Brasiliassa, Saksassa ja Etelä-Koreassa.

2020 Storytel ostaa Lähi-Idässä kilpailevan palvelun Kitab Sawtin, minkä myötä Storytelin arabiankielisten äänikirjojen valikoima kasvaa maailman laajimmaksi. Storytel aloittaa toimintansa Thaimaassa ja Belgiassa sekä ostaa israelilaisen äänikirjapalvelu iCastin ja 80 prosentin enemmistöosuuden pohjoismaisesta äänikirjatuotantoyhtiö EarSelectistä

2021 Tammikuussa Storytel ylittää yli 1,5 miljoonan maksavan asiakkaan rajan. Storytelin työntekijät edustavat 43 kansallisuutta, ja kulttuurista moninaisuutta tukeakseen yritys avaa työntekijöilleen joustavat loma-ajat. Storytelin johtoryhmästä 60 % on naisia ja 40 % miehiä. Koko yrityksen työntekijöistä 52 % on naisia ja 48 % miehiä.

Dan Panas
Head of Communications

Hanna Walldén
Marketing Manager, Content & Communication
hanna.wallden@storytel.com

Storytelin toimitusjohtaja Jonas Tellander. Kuva: Åsa Liffner

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista, jonka visiona on tehdä maailmasta empaattisempi paikka tarinoiden kautta. Palvelu toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden nauttia tarinoista rajattomasti missä ja milloin vain. Suomessa Storytelin valikoima kattaa yli 300 000 ääni- ja e-kirjaa.

Paitsi digitaalinen kirjapalvelu Storytel on myös kasvava kustannuskonserni. Storytelin kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Gummerus Kustannus, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People's Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms ja Norstedts Kartor. Storytel julkaisee myös itse suoraan kuunneltaviksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjoja, äänikirjasarjoja sekä podcasteja. Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel toimii tällä hetkellä yli 20 maassa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.

Camilla Läckberg ja Alexander Karim kirjoittavat suuren rakkaustarinan yksinoikeudella Storytelille11.2.2021 10:05:00 EETTiedote

Menestyskirjailija Camilla Läckberg ja näyttelijä Alexander Karim kirjoittavat yhdessä äänikirjaa, jonka Storytel julkaisee yksinoikeudella. Eeppinen rakkaustarina seuraa kahta toisilleen tuntematonta henkilöä, jotka elävät tiukassa eristyksessä omissa hotellihuoneissaan samaan aikaan kun tappava virus uhkaa tuhota ihmiskunnan. Kun eristystä erehdyksessä rikotaan, huumaava ja hengenvaarallinen rakkaus yhdistää. Ruotsinkielisellä alkuperäisnimellä Glaciär (suom. jäätikkö) kulkeva Storytel Original -äänikirja julkaistaan kansainvälisesti 15. kesäkuuta alkaen.

Storytel nimitti Aleksi Pöyryn ja Tuuva Harjanteen kustantamisen ja markkinoinnin avainrooleihin Suomeen11.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Aleksi Pöyry aloittaa Suomen Storytelin kustannuspäällikkönä 25. tammikuuta. Pöyry on työskennellyt kustannusalalla vuodesta 2008 alkaen ja tehnyt yhteistyötä useiden merkittävien kotimaisten kirjailijoiden kanssa. Pöyry siirtyy Storytelille Kustannusosakeyhtiö Otavan kaunokirjallisuuden kustannuspäällikön tehtävästä. – Intohimoinen tavoitteeni on aina ollut, että mahdollisimman monet pääsevät nauttimaan hyvistä tarinoista. Siksi uusi tehtäväni sekä kansainväliseen Storytel-perheeseen liittyminen ovat minulle unelmien täyttymys. Lähden suurella innolla työskentelemään sen eteen, että kuuntelijat ja lukijat löytävät jatkossa entistäkin enemmän ja entistäkin helpommin mukaansatempaavia tarinoita, jotka koskettavat sydänjuuria myöten, saavat nauramaan vedet silmissä ja pitämään penkistä kiinni jännityksestä – elämyksiä, jotka avartavat maailmaa ja rikastuttavat elämää, Aleksi Pöyry sanoo. Storytelin markkinointitiimin johdossa Commercial Managerin roolissa aloittaa 15. helmikuuta Tuuva Ha