Strejkvarsel för energibranschen då arbetsgivaren oförmögen till flexibilitet, strejken påverkar tiotals kraftverk

Energi-, ICT- och nätverksbranschen går i strejk 26.3 klo 06.00, om inte ett förhandlingsresultat uppnås innan det. Strejken avslutas 28.3. klockan 18.00. Den planerade strejken påverkar verksamheten i flera tiotals kraftverk. JHL beslöt att varsla om strejk då arbetsgivarna inte visat något som helst tecken på flexibilitet i förhandlingarna.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL beslöt att varsla om strejk idag 9.3.2018. Strejken stoppar arbetet i nästan hundra bolag och på cirka 250 arbetsplatser 26.3. om en avtalslösning inte uppnås innan det. Strejken avslutas 28.3. klo 18.00.

– JHL beslöt att sätta fart på förhandlingarna genom strejkvarsel eftersom arbetsgivarna framförde alltför stränga ramar inom vilka förhandlingarna skulle föras. Arbetsgivaren förhåller sig kategoriskt negativt till utvecklandet av förtroendemannasystemet samt rättandet av orättvisor i lönesystemet. De är inte heller beredda att upphäva arbetstidsförlängningar ens efter viss tid, motiverar facket sitt beslut.

Strejken berör alla företag som lyder under kollektivavtalet för Elbranschen – Energi – ICT– Nätverk. JHL:s medlemmar som följer kollektivavtalet för tjänstemän inom energibranschen håller sig till sina egna arbetsuppgifter under strejken, och utför inte arbete som omfattas av strejken.

Tilläggsinformation: (på finska)
Avtalsombudsman Kari Lehtinen tel. 050 566 1567
Förhandlingschef Kristian Karrasch tel. 040 728 9046

JHL inleder i oktober ett omfattande övertids- och skiftbytesförbud - om beredningen av uppsägningslagen fortsätter meddelas under hösten om ytterligare åtgärder25.9.2018 12:08Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL inleder övertids- och skiftbytesförbud i början av oktober inom nästan alla avtalsbranscher. Förbuden är i kraft tills vidare. Förbundet är också berett på andra stridsåtgärder ifall beredningen av uppsägningslagen fortsätter.

JHL förbereder sig för organisationsmässiga åtgärder mot uppsägningslagen: ”Ett försvagat uppsägningsskydd kan i framtiden gälla alla”11.9.2018 15:03Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL förbereder sig för politiska stridsåtgärder med vilka förbundet motsätter sig försvagandet av uppsägningsskyddet. Förbundet har höjt sin organisationsmässiga beredskap. I början av vecka 39, dvs. om ca två veckor, meddelar JHL om noggrannare stridsåtgärder.