Strejkvarsel för energibranschen då arbetsgivaren oförmögen till flexibilitet, strejken påverkar tiotals kraftverk

Energi-, ICT- och nätverksbranschen går i strejk 26.3 klo 06.00, om inte ett förhandlingsresultat uppnås innan det. Strejken avslutas 28.3. klockan 18.00. Den planerade strejken påverkar verksamheten i flera tiotals kraftverk. JHL beslöt att varsla om strejk då arbetsgivarna inte visat något som helst tecken på flexibilitet i förhandlingarna.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL beslöt att varsla om strejk idag 9.3.2018. Strejken stoppar arbetet i nästan hundra bolag och på cirka 250 arbetsplatser 26.3. om en avtalslösning inte uppnås innan det. Strejken avslutas 28.3. klo 18.00.

– JHL beslöt att sätta fart på förhandlingarna genom strejkvarsel eftersom arbetsgivarna framförde alltför stränga ramar inom vilka förhandlingarna skulle föras. Arbetsgivaren förhåller sig kategoriskt negativt till utvecklandet av förtroendemannasystemet samt rättandet av orättvisor i lönesystemet. De är inte heller beredda att upphäva arbetstidsförlängningar ens efter viss tid, motiverar facket sitt beslut.

Strejken berör alla företag som lyder under kollektivavtalet för Elbranschen – Energi – ICT– Nätverk. JHL:s medlemmar som följer kollektivavtalet för tjänstemän inom energibranschen håller sig till sina egna arbetsuppgifter under strejken, och utför inte arbete som omfattas av strejken.

Tilläggsinformation: (på finska)
Avtalsombudsman Kari Lehtinen tel. 050 566 1567
Förhandlingschef Kristian Karrasch tel. 040 728 9046

Ulosmarssi ja mielenilmaus varhaiskasvatuslakia vastaan 25.4. – lakiesityksessä suuria ongelmia20.4.2018 14:20Tiedote

Varhaiskasvatusta koskevan lakiesityksen suurista haasteista johtuen pääkaupunkiseudun (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen) varhaiskasvattajat julkisella ja yksityisellä sektorilla marssivat ulos työpaikoiltaan keskiviikkona 25.4. klo 12-18. Mielenilmaus lakiesityksen pysäyttämiseksi järjestetään eduskuntatalon edessä klo 13–15.00. Mielenilmaukseen osallistuvat JHL:n, Jytyn, Tehyn, Superin ja Talentian jäsenet.

Parterna godkände förlikningsförslaget för energibranschens, alla strejker återkallas21.3.2018 17:48Tiedote

JHL och Elbranschernas fackförbund har godkänt riksförlikningsmannens förlikningsförslag i arbetstvisten inom el-, energi- ICT- och nätverksbranschen. Även arbetsgivarförbunden Palta och Energiindustrin rf godkände förslaget. Detta löser arbetstvisten inom branschen, vilket betyder att övertids- och skiftbytesförbudet och de planerade strejkerna återkallas med omedelbar verkan.