Strejkvarsel för energibranschen då arbetsgivaren oförmögen till flexibilitet, strejken påverkar tiotals kraftverk

Energi-, ICT- och nätverksbranschen går i strejk 26.3 klo 06.00, om inte ett förhandlingsresultat uppnås innan det. Strejken avslutas 28.3. klockan 18.00. Den planerade strejken påverkar verksamheten i flera tiotals kraftverk. JHL beslöt att varsla om strejk då arbetsgivarna inte visat något som helst tecken på flexibilitet i förhandlingarna.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL beslöt att varsla om strejk idag 9.3.2018. Strejken stoppar arbetet i nästan hundra bolag och på cirka 250 arbetsplatser 26.3. om en avtalslösning inte uppnås innan det. Strejken avslutas 28.3. klo 18.00.

– JHL beslöt att sätta fart på förhandlingarna genom strejkvarsel eftersom arbetsgivarna framförde alltför stränga ramar inom vilka förhandlingarna skulle föras. Arbetsgivaren förhåller sig kategoriskt negativt till utvecklandet av förtroendemannasystemet samt rättandet av orättvisor i lönesystemet. De är inte heller beredda att upphäva arbetstidsförlängningar ens efter viss tid, motiverar facket sitt beslut.

Strejken berör alla företag som lyder under kollektivavtalet för Elbranschen – Energi – ICT– Nätverk. JHL:s medlemmar som följer kollektivavtalet för tjänstemän inom energibranschen håller sig till sina egna arbetsuppgifter under strejken, och utför inte arbete som omfattas av strejken.

Tilläggsinformation: (på finska)
Avtalsombudsman Kari Lehtinen tel. 050 566 1567