Striimaus on uusi ja turvallinen tapa järjestää yritystilaisuuksia ja kongresseja – Logomo rakensi oman studion Teatron tiloihin

Turkulainen tapahtumakeskus Logomo rakensi Teatro-salin tiloihin oman striimausstudion. Verkossa isojen tapahtumien järjestäminen onnistuu turvallisesti ja niihin on helppo osallistua mistä päin maailmaa tahansa. Hybriditapahtumissa osa vieraista voi olla myös paikan päällä Teatro-salissa.

Turussa Logomon striimausstudio rakennettiin 400-paikkaiseen Teatro-saliin.

Isot tapahtumat jäivät koronaepidemian vuoksi tauolle, mutta tarve tilaisuuksien järjestämiseen ei hävinnyt. Uusi tapa toteuttaa yritystilaisuudet ja seminaarit on striimaus, jossa sisältö jaetaan osallistujille verkon välityksellä. Niin sanotuissa hybriditilaisuuksissa osa tilaisuuteen kutsutuista voi osallistua tapahtumaan paikan päällä, osa omalta laitteeltaan etänä.

– Monilla suurilla yrityksillä on esimerkiksi yhtiökokousten tyyppisiä tilaisuuksia, jotka on jo lainsäädännön vuoksi pidettävä. Kokoontumisrajoitukset voivat kuitenkin tällä hetkellä estää tapahtumien järjestämisen aiemmin totutulla tavalla. Striimaus tarjoaa tapahtumien järjestämiseen turvallisen tavan, sanoo Logomon myyntipäällikkö Elina Tikkakoski.

Kasvokkain kohtaamiseen liittyvät kokoontumisrajoitukset helpottuvat kesäkuun alussa. Valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisesti yleisötilaisuuksien henkilömäärärajoitus muuttuu nyt voimassa olevasta 10 henkilöstä enintään 50 henkilöön. Myös tilaisuuksia, joihin osallistuu alle 500 vierailijaa voi erityisjärjestelyin järjestää. Tilaisuuksissa noudatetaan viranomaisten ohjeita tilaisuuksien turvallisesta järjestämisestä.

– Logomossa kokoustaville on käytössä 11 eri kokoista tilaa, joista jokaiseen on oma sisäänkäynti. Tilavaihtoehdot mahdollistavat esimerkiksi turvaväleistä huolehtimisen osallistujamäärästä riippumatta, Tikkakoski kertoo.

Virtuaalisessa tapahtumatalossa toimivat kaikki sisällöt

Turussa Logomon striimausstudio rakennettiin 400-paikkaiseen Teatro-saliin. Tilan ideoinnista ja toteutuksesta vastasi Logomon tekniikkakumppani Bright.

– Logomo tarjoaa puitteet, jossa tapahtumajärjestäjä voi jakaa viestinsä turvallisesti ja laadukkaasti, Bright puolestaan teknisen alustan, sanoo Brightin brändi- ja markkinointijohtaja Juho Hiidenmaa.

Bright on Pohjoismaiden johtavana tapahtumatekniikan asiantuntijana rakentanut useita studioita tapahtumajärjestäjien käyttöön.

– Striimauksena on toteutettu esimerkiksi mediamyynnin asiakastapahtumia, henkilöstölle tai sidosryhmille suunnattuja tilaisuuksia sekä viihteellisiä esityksiä kuten levynjulkaisuja ja keikkoja, Hiidenmaa kertoo.

Elina Tikkakoski uskoo, että striimaus tulee jäämään tapahtumajärjestämisen muodoksi myös koronakriisin jälkeen.

– Striimaus on aito vaihtoehto järjestää tapahtuma myös jatkossa. Se lisää tapahtuman saavutettavuutta, ja kansainvälisiin kongresseihin sekä yritystilaisuuksiin osallistujat tai osa puhujista saadaan nyt helposti paikalle.

Palvelupaketti jää pysyväksi vaihtoehdoksi

Asiakkaalta striimaus ei vaadi erityisosaamista, mutta pohjatyöt on silti tehtävä huolellisesti.

– Valmiiksi paketoidussa kokonaisuudessa alan ammattilaiset huolehtivat teknisistä yksityiskohdista, mutta myös striimaustilaisuus vaatii etukäteissuunnittelua, jotta sille saadaan asiakkaan toivoma sisältö ja ilme, Elina Tikkakoski muistuttaa.

Tikkakosken mukaan palvelupaketti striimattujen tapahtumien järjestämiseen jää pysyvästi Logomon valikoimiin.

– Tapa toteuttaa tapahtumia verkossa on paitsi kustannustehokas malli asiakkaalle myös mahdollisuus tukea kestävää kehitystä, kun osallistujien ei välttämättä tarvitse ostaa lentolippuja seminaaria varten, sanoo Tikkakoski.

Elina Tikkakoski
myyntipäällikkö
elina.tikkakoski@logomo.fi

Turussa Logomon striimausstudio rakennettiin 400-paikkaiseen Teatro-saliin.

Logomo on kulttuurin, taiteen ja luovan talouden keskus, joka toimii entisessä VR:n konepajassa rautatieaseman ja ydinkeskustan läheisyydessä Turussa. Logomossa järjestetään konsertteja, kokouksia, seminaareja, kongresseja, teatterinäytöksiä, messuja, näyttelyjä, elokuvaesityksiä sekä erilaisia yksityistilaisuuksia. Logomon toimitiloissa, Byråssa ja Konttorissa, työskentelee päivittäin noin 500 ihmistä 90 yrityksessä. Logomossa on myös taiteilijatyöhuoneita. Vuonna 2019 Logomossa järjestettiin yhteensä yli 1300 tilaisuutta ja kävijämäärä oli 377 000.

Sunborn Eventsistä Logomon uusi pääomistaja30.10.2020 12:00:00 EET | Tiedote

Ravintola-, catering- ja tapahtuma-alan toimija Sunborn Catering Oy on ostanut Hartela Länsi-Suomi Oy:n osuuden turkulaisesta tapahtumakeskus Logomosta. Omistajavaihdos astuu voimaan 1. marraskuuta 2020. Samassa yhteydessä Sunborn Catering Oy muuttaa nimensä Sunborn Events Oy:ksi. Sunborn Events lähtee kehittämään Logomon palveluita Suomen ykköstapahtumatalona. Muutos ei koske Logomon Toimistot Oy:tä. Sen omistajana jatkaa Erikoissijoitusrahasto Aktia Toimitilakiinteistöt.