STT automatisoi uutisseurantaa Googlen innovaatiotuen avulla

STT alkaa syksyllä kehittää uutisseurantaa automatisoivaa työkalua Googlen innovaatiorahoituksen tukemana.

Google julkisti tuoreimmat DNI-innovatiorahoitusta saavat hankkeet 6. heinäkuuta Amsterdamissa. STT on aiemmin saanut kyseistä rahoitusta urheilutulosten käsittelyyn tarkoitetun SportEdit-järjestelmän rakentamiseen. SportEdit toteutetaan kansainvälisenä yhteistyönä neljän muun uutistoimiston kanssa.

Uutisseurannan automatisointiprojektin keskiössä ovat hälytykset. Tekstiviestien ja sähköpostien lisäksi hälytyksiä voidaan näyttää verkkoselaimessa tai lähettää myös suoraan STT:n toimitusjärjestelmään. Osa toimitusjärjestelmään saapuneista viesteistä on julkaistavissa ensiuutisina tai osina ensiuutisia, vaikka hankkeessa ei vielä tässä vaiheessa pyritä automaattiseen tekstin tuottamiseen eli "robottiuutisiin".

STT:n pitkän ajan tavoitteena on automatisoida toimituksen prosesseja kaikissa niissä kohdissa, joissa se nopeuttaa työtä, vähentää virheitä ja antaa toimittajille aikaa keskittyä ajattelua ja analysointia vaativiin työvaiheisiin.

- Uutisrobotiikka muuttaa toimitusten työtä perustavanlaatuisesti. Se on journalismille vähintään yhtä hyödyksi kuin kirjoituskoneen tai tekstinkäsittelyn keksiminen, sanoo STT:n uutispäätoimittaja Minna Holopainen.

STT:n teknisenä kumppanina projektissa on Digitoimisto Kehittämö.

uutiskehittäjä Maija Lappalainen
maija.lappalainen@stt.fi

uutispäätoimittaja Minna Holopainen
minna.holopainen@stt.fi

Eduskuntavaalien tulosilta Pikkuparlamentissa1.4.2019 07:11:00 EESTTiedote

STT osallistuu eduskunnan Pikkuparlamentissa sunnuntaina 14. huhtikuuta median edustajille pidettävän eduskuntavaalien tulosillan järjestelyihin. Puolueiden puheenjohtajat ovat tilaisuudessa toimittajien tavattavina. Turvajärjestelyjen takia tilaisuuteen voivat osallistua vain ennakkoon akkreditoituneet toimittajat ja kuvaajat. HUOM! Pressikortti tai eduskunnan mediakortti eivät riitä. Akkreditointi on alkanut ja päättyy perjantaina 5.4.

Eduskuntavaalien tulosilta Pikkuparlamentissa4.3.2019 14:24:39 EETTiedote