STT automatisoi uutisseurantaa Googlen innovaatiotuen avulla

STT alkaa syksyllä kehittää uutisseurantaa automatisoivaa työkalua Googlen innovaatiorahoituksen tukemana.

Google julkisti tuoreimmat DNI-innovatiorahoitusta saavat hankkeet 6. heinäkuuta Amsterdamissa. STT on aiemmin saanut kyseistä rahoitusta urheilutulosten käsittelyyn tarkoitetun SportEdit-järjestelmän rakentamiseen. SportEdit toteutetaan kansainvälisenä yhteistyönä neljän muun uutistoimiston kanssa.

Uutisseurannan automatisointiprojektin keskiössä ovat hälytykset. Tekstiviestien ja sähköpostien lisäksi hälytyksiä voidaan näyttää verkkoselaimessa tai lähettää myös suoraan STT:n toimitusjärjestelmään. Osa toimitusjärjestelmään saapuneista viesteistä on julkaistavissa ensiuutisina tai osina ensiuutisia, vaikka hankkeessa ei vielä tässä vaiheessa pyritä automaattiseen tekstin tuottamiseen eli "robottiuutisiin".

STT:n pitkän ajan tavoitteena on automatisoida toimituksen prosesseja kaikissa niissä kohdissa, joissa se nopeuttaa työtä, vähentää virheitä ja antaa toimittajille aikaa keskittyä ajattelua ja analysointia vaativiin työvaiheisiin.

- Uutisrobotiikka muuttaa toimitusten työtä perustavanlaatuisesti. Se on journalismille vähintään yhtä hyödyksi kuin kirjoituskoneen tai tekstinkäsittelyn keksiminen, sanoo STT:n uutispäätoimittaja Minna Holopainen.

STT:n teknisenä kumppanina projektissa on Digitoimisto Kehittämö.

uutiskehittäjä Maija Lappalainen
maija.lappalainen@stt.fi