STT-Lehtikuva osti Olavi Kaskisuon kuvatuotannon

STT-Lehtikuva on hankkinut julkkiskuvaajana tunnetun Olavi Kaskisuon kuvatuotannon. Kuvat digitoidaan ja ne tulevat myyntiin verkkoon Lehtikuvan kuvakauppaan Olavi Kaskisuo Collection -nimellä.

Valokuvaaja Kaskisuo (s. 1942) tunnetaan suomalaisten pop-, rock- ja iskelmätähtien kuvaajana. Olavi Kaskisuo Collectionin kuvamateriaali koostuu pääosin julkkiskuvista ja sisältää monia ikonisia kuvia 1960 - 1980 -luvun tähdistä kuten Tapani Kansasta, Kirkasta, Dannystä sekä Katri Helenasta. Kaskisuo kuvasi julkisuuden henkilöitä tiiviisti ja oli kuviensa kautta luomassa monien tähtien julkisuuskuvaa. Kaskisuo näki vaivaa kuviensa lavastamiseen ja järjestämiseen: kuvattavien meikit ovat huolelliset, ilmeet kärsivällisesti ohjatut ja kuvien yksityiskohdat hiottu.

Olavi Kaskisuo Collectionin kuvamateriaali alkaa vuodesta 1965 ja ulottuu 2000-luvun taitteeseen. Kokoelma on suuruudeltaan kymmeniä tuhansia ruutuja. Julkkiskuvien lisäksi kokoelma sisältää kuvituskuvia, erityisesti aihepiiristä rikollisuus. Kuvamateriaalia digitoidaan parhaillaan ja tavoitteena on saada satoja - tuhansia kuvia sähköiseen muotoon myyntiin Lehtikuvan kuvakauppaan osoitteessa www.lehtikuva.fi. Kokoelman ensimmäinen erä on jo digitoitu ja myynnissä verkossa.

Kaskisuo työskenteli Lehtikuvan kuvaajana vuosina 1959-1965, minkä jälkeen hän siirtyi 1965 Suosikki-lehteen. Kokoelman myötä Kaskisuo on palannut Lehtikuvaan. Kokoelma täydentää Lehtikuvan kotimaisen kuvan kattavaa valikoimaa.

Lehtikuva on Suomen johtava kuvatoimisto. Lehtikuvan oma tuotanto sekä lukuisten edustusten kuvat Suomesta ja maailmalta ovat myynnissä Lehtikuvan kuvakaupassa www.lehtikuva.fi. Lehtikuva Kuuluu STT-Lehtikuva -konserniin.

Lisätietoja:

Johanna Owusu, kuvamyynnin esimies, puh. (09) 6958 1256, johanna.owusu@stt-lehtikuva.fi

Kuvalinkki, Olavi Kaskisuo Collection: http://kuvakauppa.lehtikuva.fi/edoris?tem=gallery_f&id=7aa7da2464214d6468d6c9e4b2cc2aee

Lehtikuvan kuvakauppa: www.lehtikuva.fi