STTK budjettiesityksestä: Energiatuet kohdistettava pieni- ja keskituloisille

Hallituksen budjettiesityksen alijäämä ensi vuodelle on 8,1 miljardia euroa. STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainàn mielestä finanssipolitiikka voisi olla ensi vuonna hieman kireämpääkin. Toisaalta kun rahapolitiikka on jo kiristymässä, on varottava ajamasta taloutta taantumaan.
─ Ylisuurten voittojen windfall-veron valmistelu on myönteistä kotitalouksien tukemisen rahoittamiseksi.

Energiahintojen noustessa kotitalouksien tukeminen on perusteltua, mutta tuki olisi STTK:n mielestä syytä kohdentaa selkeämmin hintojen noususta eniten kärsiville pieni- ja keskituloisille.
─ Sähkövähennys ja sähkötuki ovat perusteltuja, mutta sähkön arvonlisäveron alentaminen puolestaan kohdentuu huonommin. Hallitus ei myöskään linjannut sähkön hintakatosta, mutta asiaan palataan EU-pöydissä. STTK kannattaa hintakattoa, sillä se vakauttaisi markkinoita ja toisi turvaa kuluttajille. Hintakatto myös hillitsisi inflaatiota suoraan, Lainà toteaa.

Palkansaajien reaaliansiot ovat pudonneet tänä vuonna eniten koko mittaushistoriassa.
─ Vaikka talous kasvaa tänäkin vuonna, palkansaajat saavat kakusta entistä ohuemman siivun. Ostovoimaa ei enää turvata indeksiehdoilla, joten siitä on huolehdittava palkkaneuvotteluissa. Palkankorotusten on syytä olla selvästi tätä vuotta korkeampia. Palkkapaineita lievittäisi osittainen sosiaalivakuutusmaksujen siirtäminen työnantajille, Lainà esittää.

STTK on tyytyväinen lapsiperheiden tukemiseen. Varhaiskasvatuksen maksujen alentaminen ja työttömyysturvan, toimeentulotuen ja opintorahan lapsikorotuksen nostaminen ovat perusteltuja toimia.
─ Ylimääräistä lapsilisää kaikille STTK ei kannata.

STTK on myös alusta asti vastustanut työssäoloehdon euroistamista, sillä se heikentää pienituloisten toimeentuloa.
─ Euroistamispäätös olisi pitänyt perua budjettiriihessä.

Lisätietoja STTK:ssa: Patrizio Lainà, puhelin 040 583 4432.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 450 000 jäsentä.
Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

STTK: Puolueiden keskityttävä eduskuntavaaleissa palkansaajien huoliin15.9.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

STTK:n tavoitteet ensi huhtikuun eduskuntavaaleihin on julkaistu. Suomalaisten sisua ja kestävyyttä haastavat monet kriisit ja murrokset, jotka pakottavat arvioimaan uudelleen toimintatapojamme ja käsityksiämme maailmasta. ─ Kriiseissäkin Suomi nojaa avoimeen demokraattiseen päätöksentekoon, luottamukseen, yhteistyöhön, osaamiseen ja hyvinvointiyhteiskunnan toimivuuteen, puheenjohtaja Antti Palola korostaa. STTK:n vaikuttamistyön ydintä eduskuntavaaleissa ovat palkkatasa-arvo, osaamisen jatkuva kehittäminen, julkisen talouden vakaus ja ennustettavuus, hyvinvointi, vihreän siirtymän vauhdittaminen ja kaikille turvallinen yhteiskunta. Työelämässä muutos jatkuu ja kiihtyy. Kaiken muutoksen on silti oltava harkittua ja oikeudenmukaista. ─ Onnistumisemme riippuu hyvinvoivista ja menestyvistä työntekijöistä. Jos sopimusjärjestelmä ei ole vakaa ja reilu, luottamus yhteiskunnassa tuskin kehittyy. STTK toivookin työmarkkinoille nyt sopimusrauhaa. Muutos on myös mahdollisuus Viime aikojen kriisi

STTK: Oikeudenmukaisen siirtymän tueksi tarvitaan osaamissopimus14.9.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Osaavan työvoiman saatavuus on noussut nopeasti koko työelämää haastavaksi ongelmaksi. Rekrytointivaikeuksia on useilla toimialoilla eri puolilla maata. Vaikein tilanne on sosiaali- ja terveysalalla. ─ Väestön ikääntyminen, teknologian kehitys ja siirtymä kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa kiihdyttävät työelämän osaamistarpeiden muutosta. Koulutusjärjestelmältä vaaditaan ketteryyttä tunnistaa näitä työelämän muuttuvia tarpeita ja tarjota niihin vastaavaa koulutusta, STTK:n asiantuntija Riina Nousiainen korostaa. Nousiainen osallistuu tänään Kuntamarkkinoilla työvoiman saatavuutta käsittelevään paneeliin. Tällä hallituskaudella käynnistetty jatkuvan oppimisen uudistus ei ole vielä valmis. ─ Osaajapulaan vastaaminen edellyttää, että ihmisillä on mahdollisuus jatkuvan oppimisen kautta osaamisensa täydentämiseen ja alan vaihtoon, Nousiainen painottaa. Jatkuva oppiminen kasaantuu voimakkaasti korkeimmin koulutetuille sekä esimies- ja asiantuntijatehtävissä työskenteleville. Sama ilmiö havai