STTK: Budjettiriihen päätökset tukevat työllistymistä, toimet osin riittämättömiä

Hallitus on budjettiriihessä päättänyt ensi vuoden valtion talousarviosta. STTK:n mielestä hallituksen panostukset työllisyysasteen nostamiseen ovat monessa suhteessa oikean suuntaisia.

- Työllisyysasteen nostaminen vaatii aktiivista työvoimapolitiikkaa. Nyt esitetyillä toimilla työvoimapolitiikka tehostuu, mutta edelleen jäämme jälkeen muiden pohjoismaiden tasosta. Tarvitaan lisäpanostuksia palkkatukeen ja enemmän henkilökohtaisia palveluita esimerkiksi pitkäaikaistyöttömien, maahanmuuttajien ja osatyökykyisten työllistymisen parantamiseksi, STTK:n ekonomisti Antti Koskela korostaa.

STTK:n laskelmien perusteella yksityinen palkkatuki pitäisi lähes kolminkertaistaa ja työvoimapalveluiden resurssit tuplata, jos haluamme saavuttaa pohjoismaisen tason aktiivisessa työvoimapolitiikassa. Samalla tarvitsemme uudistuksia, joilla palkkatuen käyttö tulee nykyistä houkuttelevammaksi.

Hallituksen työllisyystavoite, 60 000 uutta työllistä, on kunnianhimoinen maailmantalouden kasvun osoittaessa hiipumisen merkkejä.
- Hallituksen toimien ohella on muistettava, että suurin yksittäinen taloutta ja työllisyyttä tukeva ratkaisu tehdään työmarkkinakierroksella. Hallittu työmarkkinakierros on tärkeä keino talouden ja työllisyyden vahvistamiseksi, Koskela sanoo.

STTK pitää myönteisenä aktiivimallin leikkurin poistumista.
- Nyt esitetyillä panostuksilla saadaan kestävämpiä ja uskottavampia tuloksia työllisyyden parantamiseksi.

Koulutuksen kunnianpalautus – mutta ammatillinen koulutus vaatii lisäpanostuksia

On hyvä, että Suomi uskoo jälleen koulutuksen voimaan, sillä Suomen menestys perustuu koulutukseen ja vahvaan osaamiseen.

- Viime vuosien kovalta leikkauslinjalta palataan koulutusmyönteiseen politiikkaan. Kuitenkin kuoppa on syvä ja nyt esitetyt panostukset ovat riittämättömiä aikaisemmin tehtyjen leikkausten kattamiseksi. Etenkin ammatillinen koulutus uhkaa jäädä nyt tehtävistä panostuksista huolimatta  edelleen liian ohuen rahoituksen piiriin, Koskela harmittelee.

Lisätiedot: STTK:n ekonomisti Antti Koskela p. 044 543 9838

Laskelma palkkatuen ja aktiivisen työvoimapolitiikan panostuksista pohjoismaissa >>

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 15 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK:n hallitus: Työnantajan toiminta muistuttaa yksipuolista keskitettyä ratkaisua11.11.2019 13:17:14 EETTiedote

Syksyn työmarkkinoiden sopimuskierros on täydessä vauhdissa. Tällä hetkellä liitot neuvottelevat useissa yksityisen puolen pöydissä alakohtaisia työehtosopimusratkaisuja sekä määrittelevät suomalaisen työn hinnan. Keväällä neuvottelupöytään menevät julkisen sektorin liitot. STTK:n hallitus totesi tänään, että se ei haikaile keskitettyjen ratkaisujen perään. Mistään vientimallista ei myöskään ole sovittu, joten kyse on puhtaasta liittokierroksesta. - Se tarkoittaa, että liitot neuvottelevat itsenäisesti asettamiensa tavoitteiden pohjalta. Onko tämä järkevää Suomen talouden ja työllisyyden kannalta, selviää jälkeen päin. Tämä on kuitenkin malli, johon Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) tilanteen ajoi luopumalla yksipuolisesti keskitetyistä palkkaratkaisuista, puheenjohtaja Antti Palola muistuttaa. EK on peräänkuuluttanut vientivetoista kierrosta, jossa päänavaajat määrittelevät kustannustason. - Toisaalta näyttää siltä, että moni työnantajaliitto haikailee pääsevänsä tämän kustannusraamin

STTK: Aktiivimallin työllisyysvaikutukset epäselvät, jatkossa panostukset palveluihin1.11.2019 15:07:27 EETTiedote

Tiedote Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen raportissa aktiivimallin vaikutuksista työttömiin ja TE-toimistojen toimintaan todetaan, että aktiivimallin työllisyysvaikutuksia on vaikea arvioida muun muassa suhdannetilanteen muuttumisen vuoksi. - Työllisyysvaikutuksia ei silti voi pitää millään tavalla merkittävinä. Päinvastoin: raportissa todetaan, että asiantuntijahaastateltavat eivät havaitse suoraviivaista yhteyttä aktiivimallin ja työllistymisen parantumisen välillä, STTK:n johtaja Katarina Murto toteaa. Sen sijaan aktiivimallin vaikutukset toimeentulon heikentymiseen näkyvät selvästi. Raportin mukaan aktiivimalli pienensi työttömyysturvaa reilulta kolmannekselta työttömyysetuuksien saajista. Vuoden 2018 alussa kokonaan työttömänä olleilla työttömyysetuus pieneni yli puolelta. Erityisen usein etuutta pienennettiin ikääntyneiltä ja työttömyysturvan lisäpäiväetuuksia saavilta. - Myönteistä on, että palveluihin osallistuminen lisääntyi työttömien joukossa. Palvelujen sisältö ja koh

STTK: Asumisen hintaerot työvoiman liikkuvuuden este31.10.2019 06:00:00 EETTiedote

Tiedote Asumiskustannusten voimakas nousu Suomen suurimmissa kaupungeissa estää työvoiman liikkuvuutta yhä selvemmin. Esimerkiksi Helsingin vapaarahoitteisten asuntojen neliöhinnat nousivat Tilastokeskuksen mukaan vuosina 2005 - 2018 yli 70 prosenttia, kun samassa ajassa ansiotaso nousi alle 40 ja yleinen inflaatio oli noin 20 prosenttia. STTK:n tuoreessa kyselyssä 38 prosenttia vastaajista kertoo asumiskustannustensa tuottavan jatkuvaa huolta. Pääkaupunkiseudulla jopa 43 prosenttia kokee näin. Yli kolmannes vastaajista kertoo esimerkiksi tinkineensä ruoasta ja hyvinvointipalveluista asumiskustannusten takia ainakin muutaman kerran vuodessa. - Pitkään jatkunut maltillinen palkkapolitiikka yhdistettynä kasvukeskusten asuntojen selvään kallistumiseen vaikeuttaa monien työntekijöiden mahdollisuutta muuttaa työn perässä sinne, missä työtä olisi tarjolla. Asuntorakentamista suurimmissa kasvukeskuksissa on kiihdytettävä, jotta kysyntä ja tarjonta olisivat paremmin tasapainossa. Rakentamattom

STTK:n ja Itä-Suomen yliopiston analyysi: Keskustelu yleissitovuudesta ja paikallisesta sopimisesta on liian suppeaa23.10.2019 07:00:00 EESTTiedote

STTK:n ja Itä-Suomen yliopiston yhteistyönä ja oikeustieteen tohtori, dosentti Jaana Paanetojan johdolla on tehty oikeudellinen analyysi työehtosopimusten yleissitovuudesta ja työpaikkatason sopimisesta. Analyysi on kokonaisvaltainen selvitys yleissitovuusjärjestelmästä ja sen mahdollisen supistamisen vaikutuksista sekä työpaikkatason sopimustoiminnan lisäämisen keinoista.