STTK: Elvyttävä finanssipolitiikka perusteltua koronakriisistä palautumiseksi

Hallituksen budjettiriihessä päätettiin ensi vuoden tuloista, menoista ja työllisyystoimista. Nyt finanssipolitiikka on mitoitettu elvyttäväksi, mikä on perusteltua koronakriisistä palautumiseksi.

- Ilman EU:n elpymis- ja palautumisvälinettä Suomenkin finanssipolitiikka olisi ensi vuonna selvästi kireämpää. Vielä ei kuitenkaan kannata ripustautua menokehysten noudattamiseen, sillä talous- ja epidemiatilanteen kehitystä on vaikea ennakoida, STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà toteaa.

Hallitus luo näkymän työllisyyden nostamiseksi 31 000 - 36 000 henkilöllä, mikä perustuu valtiovarainministeriön vaikutusarvioon. On myönteistä, että hallitus antaa ikääntyneiden työllisyyspaketin työmarkkinajärjestöjen valmisteltavaksi.

-Tarvitsemme merkittäviä lisäpanostuksia ikääntyneiden työllisyyden ja työkyvyn tukemiseen, kuten subjektiivisella oikeudella osa-aikatyöhön työkyvyn ja terveyden perusteella sekä muutosturvan parantamisella.

Yksilöllisen työnhaun mallissa panostaminen työttömän työnhakijan henkilökohtaiseen palveluun ja karenssien kohtuullistaminen on myönteinen muutos. Työvoimapalveluiden lisäresursointi 70 miljoonalla eurolla on erittäin tarpeellinen matkalla kohti pohjoismaista työllisyyden tasoa.
-Edellytys hakea 0 - 4 työpaikkaa jättää varaa tilannekohtaiselle harkinnalle. Esimerkiksi alueilla, joilla työpaikkojen tarjonta on heikkoa, olisi kohtuutonta edellyttää hakemaan useita työpaikkoja, Lainà huomauttaa.

STTK on tyytyväinen hallituksen päätökseen siitä, että paikallista sopimista edistetään työ- ja virkaehtosopimusten kautta.

- Emme jatkossakaan hyväksy luottamusmiesjärjestelmän ohittamista tai heikentämistä. Sen sijaan on tärkeää, että järjestäytyneiden työntekijöiden oikeutta valita työehtosopimuksen tarkoittama luottamusmies edistetään kaikilla työpaikoilla.

STTK pitää erittäin myönteisenä, että koronakriisistä huolimatta hallitus pitää kiinni kunnianhimoisista tavoitteistaan, jotka liittyvät osaamisen kehittämiseen ja ilmastonmuutoksen torjuntaan.
- Oppivelvollisuuden pidentäminen takaa toimivat työmarkkinat tulevaisuudessakin, eikä ilmastonmuutos odota.

Lisätietoja STTK:ssa: Patrizio Lainà, puhelin 040 583 4432.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

Puheenjohtaja Antti Palola STTK:n edustajistossa: STTK toivoo budjettiriihestä päätöksiä pidemmän aikavälin elvytykseen14.9.2020 11:23:42 EESTTiedote

Tiedote Suomen hyvä koronatilanne on monen tekijän summa. - Hallituksen, viranomaisten, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ja vastuullisten kansalaisten toimin Suomessa on kaikkiin muihin maihin verrattuna hyvä tautitilanne. Terveys edellä on menty, ja STTK:n mielestä marssijärjestys on ollut oikea. STTK kiittää kaikkia ”arjen sankareita”, jotka koronakriisissä ovat pitäneet omissa työtehtävissään muista huolta ja usein oman terveytensä – jopa henkensä – vaarantaen. Tänään STTK:n edustajistossa puhuneelta Antti Palolalta terveyden toissijaiseksi asettava ajattelu ei saa kannatusta. - Yhteiskunnallinen keskustelu pyörii ymmärrettävästi yhä enemmän talouden ja työllisyyden ehdoilla, mutta STTK:n mielestä terveys on edelleen tärkeintä. Ilman toimivaa taloutta, työpaikkoja ja verotuloja ei ole hyvinvointivaltiota, mutta poikkeusoloissa on eri järjestys. Hallituksen viimeviikkoinen päätös matkustusrajoitusten lieventämisestä on ymmärrettävä, mutta koska matkustamien myötä tartunna

SAK, Akava ja STTK: Paikallisen sopimisen laajentaminen ohi tes-järjestelmän kriisiyttäisi työmarkkinat10.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Paikallisen sopimisen edistämisen suuntaviivoja on valmisteltu kolmikantaisessa työryhmässä budjettiriihtä varten. Työryhmä on jäänyt erimieliseksi, sillä Elinkeinoelämän keskusliiton ja Suomen Yrittäjien tavoitteena on edistää paikallista sopimista lakiteitse - ohi työehtosopimuksen ja luottamusmiesjärjestelmän. Tällöin vaarana on työntekijän aseman merkittävä heikentyminen SAK:n, Akavan ja STTK:n mielestä työnantajapuolen toiminta ja täydellinen kompromissihaluttomuus on tarkoitushakuista. - Työnantajaliitot, ammattiliitot ja neuvottelujärjestöt ovat työehtosopimuksissa yhdessä sopineet paikallista sopimista koskevista asioista, menettelyistä ja osapuolista. Nyt EK saattaa kyseenalaiseksi koko sopimusjärjestelmän, luottamuksen ja työnantajaliittojen sitoutumisen itse sopimiinsa työehtosopimuksiin. SAK, Akava ja STTK eivät hyväksy työehtosopimusten ja luottamusmiesjärjestelmän ohittamista. Sen sijaan järjestöt suhtautuvat myönteisesti paikallisen sopimisen edistämiseen hallitusohjelma

Korona vaikutti nuorten kesätöihin – nuoria askarruttivat jälleen palkkaus ja työaika4.9.2020 10:00:00 EESTTiedote

Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n, STTK:n ja Akavan yhteinen Kesäduunari-info palveli tänä kesänä jo kuudettatoista kautta. Kesäduunari-info avattiin tänä vuonna koronaviruksen vuoksi erilaisissa tunnelmissa ja toimintaympäristössä kuin aikaisempina kesinä. Etätyön yleistyminen, monien yritysten asiakasmäärien jyrkkä lasku ja toimipisteiden sulkeminen johtivat kesätyöpaikkojen määrän laskuun.