STTK esittää useita toimia ikääntyneiden työllisyyden edistämiseksi

STTK:n hallitus arvioi heikentyneiden talouskasvuennusteiden olevan huolestuttavia maan hallituksen työllisyystavoitteen saavuttamiseksi.

- Kun talouskasvun heikkeneminen yhdistyy maailmantalouden [monenlaiseen] epävakauteen, hyvä työllisyyskehitys voi jäädä haaveeksi. Se olisi tuhoisaa suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan rahoitukselle ja palveluille, puheenjohtaja Antti Palola sanoo.

STTK korostaa, että työllisyysaste yhdistettynä Suomen demografiseen kehitykseen ja alhaisiin syntyvyyslukuihin on pidemmällä tähtäimellä Suomen kohtalonkysymys.
- Hyvinvointi syntyy työstä. Ilman työtä ja verotuloja palvelut eivät toimi ja se puolestaan lisää eriarvoisuutta. Tämä ei saa olla Suomen tie.

Suomalaisten työmarkkinoiden ikävimpiä piirteitä on ikääntyneiden syrjintä. Kyse ei ole eri sukupolvien vastakkainasettelusta työelämässä vaan siitä, että todennäköisyys joutua työttömäksi kasvaa selvästi 55 ikävuoden jälkeen.
- 55-64-vuotiaiden ikäryhmässä pohjoismainen vertailu osoittaa, että Suomessa ikääntyneiden työllisyys on selvästi heikoin. Suomessa 55-64-vuotiaiden työllisyysaste vuonna 2016 oli 62,5 prosenttia kun se esimerkiksi Ruotsissa oli 76,4 ja Islannissa peräti 83,9 prosenttia (lähde Eurostat). Kun lisäksi otetaan huomioon ikäryhmässä olevat noin 25 000 piilotyötöntä, tarvitaan nopeita toimenpiteitä ikääntyvien työllisyyden vahvistamiseksi, Palola vaatii.

STTK esittää useita toimia ikääntyneiden työllisyyden edistämiseksi ja työssä pysymiseksi.
- Työllisyyspalveluja on tehostettava erityisesti yli 55-vuotiaiden osalta jo irtisanomisen aikana. Työkyky- ja kuntoutuspalveluita on vahvistettava ja myös työttömät saatava vahvemmin työterveyshuollon piiriin. Osaamistarpeita työpaikalla on jatkuvasti kartoitettava ja ennakoitava.

STTK vaatii tuotannollis-taloudellisen irtisanomisprosessin täsmentämistä.
- Työnantajan on ennen irtisanomista kirjallisesti selvitettävä ja yksilöidysti perusteltava, miten työ on vähentynyt olennaisesti ja pysyvästi sekä kriteerit, miten irtisanottavat valitaan. Henkilöstön edustajalla on oltava vahvempi oikeus esittää vaihtoehtoisia ratkaisuja työvoiman vähentämiselle, STTK esittää.

Osa-aikatyö on vaihtoehto ikääntyvälle, jolle kokoaikatyö ei terveydellisistä syistä sovi.
- STTK esittää subjektiivista oikeutta osa-aikatyöhön, jos työntekijä haluaa terveydellisistä tai työkykyyn liittyvistä syistä tehdä säännöllistä työaikaa lyhyemmän ajan. Työntekijällä on säilyttävä oikeus halutessaan palata kokoaikatyöhön.

STTK esittää myös työnantajan sivukulujen määräaikaista poistamista, kun työnantaja työllistää yli 55-vuotiaan työttömän. Tämä voisi olla kokeilu ja sen jatkoa arvioitaisiin kokemusten pohjalta.
- Olemme laskeneet, että jos työnantajan sivukulut poistuisivat määräajaksi (esimerkiksi yksi vuosi), ja jos sen seurauksena kymmenen prosenttia yli 55-vuotiaista työllistyisi, se merkitsisi 6 000 työllistä lisää. Taloudellinen kannuste työnantajille on yksi keino ikääntyvien työllisyyden vahvistamiseksi, Antti Palola sanoo.

Pohjoismaiden vertailu ikääntyneiden työllisyydestä (Eurostat).

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

Puheenjohtaja Antti Palola STTK:n edustajistossa: STTK toivoo budjettiriihestä päätöksiä pidemmän aikavälin elvytykseen14.9.2020 11:23:42 EESTTiedote

Tiedote Suomen hyvä koronatilanne on monen tekijän summa. - Hallituksen, viranomaisten, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ja vastuullisten kansalaisten toimin Suomessa on kaikkiin muihin maihin verrattuna hyvä tautitilanne. Terveys edellä on menty, ja STTK:n mielestä marssijärjestys on ollut oikea. STTK kiittää kaikkia ”arjen sankareita”, jotka koronakriisissä ovat pitäneet omissa työtehtävissään muista huolta ja usein oman terveytensä – jopa henkensä – vaarantaen. Tänään STTK:n edustajistossa puhuneelta Antti Palolalta terveyden toissijaiseksi asettava ajattelu ei saa kannatusta. - Yhteiskunnallinen keskustelu pyörii ymmärrettävästi yhä enemmän talouden ja työllisyyden ehdoilla, mutta STTK:n mielestä terveys on edelleen tärkeintä. Ilman toimivaa taloutta, työpaikkoja ja verotuloja ei ole hyvinvointivaltiota, mutta poikkeusoloissa on eri järjestys. Hallituksen viimeviikkoinen päätös matkustusrajoitusten lieventämisestä on ymmärrettävä, mutta koska matkustamien myötä tartunna

SAK, Akava ja STTK: Paikallisen sopimisen laajentaminen ohi tes-järjestelmän kriisiyttäisi työmarkkinat10.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Paikallisen sopimisen edistämisen suuntaviivoja on valmisteltu kolmikantaisessa työryhmässä budjettiriihtä varten. Työryhmä on jäänyt erimieliseksi, sillä Elinkeinoelämän keskusliiton ja Suomen Yrittäjien tavoitteena on edistää paikallista sopimista lakiteitse - ohi työehtosopimuksen ja luottamusmiesjärjestelmän. Tällöin vaarana on työntekijän aseman merkittävä heikentyminen SAK:n, Akavan ja STTK:n mielestä työnantajapuolen toiminta ja täydellinen kompromissihaluttomuus on tarkoitushakuista. - Työnantajaliitot, ammattiliitot ja neuvottelujärjestöt ovat työehtosopimuksissa yhdessä sopineet paikallista sopimista koskevista asioista, menettelyistä ja osapuolista. Nyt EK saattaa kyseenalaiseksi koko sopimusjärjestelmän, luottamuksen ja työnantajaliittojen sitoutumisen itse sopimiinsa työehtosopimuksiin. SAK, Akava ja STTK eivät hyväksy työehtosopimusten ja luottamusmiesjärjestelmän ohittamista. Sen sijaan järjestöt suhtautuvat myönteisesti paikallisen sopimisen edistämiseen hallitusohjelma

Korona vaikutti nuorten kesätöihin – nuoria askarruttivat jälleen palkkaus ja työaika4.9.2020 10:00:00 EESTTiedote

Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n, STTK:n ja Akavan yhteinen Kesäduunari-info palveli tänä kesänä jo kuudettatoista kautta. Kesäduunari-info avattiin tänä vuonna koronaviruksen vuoksi erilaisissa tunnelmissa ja toimintaympäristössä kuin aikaisempina kesinä. Etätyön yleistyminen, monien yritysten asiakasmäärien jyrkkä lasku ja toimipisteiden sulkeminen johtivat kesätyöpaikkojen määrän laskuun.