Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK huolissaan työnantajien suhtautumisesta työeläkejärjestelmän kehittämiseen

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola osallistui tänään Porin SuomiAreenassa Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) tilaisuuteen otsikolla: Työmarkkinat uudistuvat – mihin tarvitaan työmarkkinajärjestöjä.

Palolan mielestä on selvää, että keskitettyjen ratkaisujen aika nykymuodossa on ohi. Hän uskoo, että liitot tiedostavat neuvottelijoina vastuunsa palkansaajien ostovoimasta, työpaikkojen menestyksestä ja Suomen kilpailukyvystä.
- Kaikissa työmarkkinaratkaisuissa tulisi kyetä yhdistämään talous- ja työmarkkinapolitiikka toimivaksi kokonaisuudeksi. Luotan liittojen neuvottelutaitoon, mutta aivan ongelmatonta en koordinaation usko tulevalla liittokierroksella olevan. Pitkä maltin aika on takana samalla kun Suomen talous näyttää pitkästä aikaa positiiviselta. Se ei voi olla heijastumatta neuvottelupöytiin, Palola tiivistää.

Kaikilla työmarkkinoiden keskusjärjestöillä on roolin- ja rytminvaihdoksen paikka nyt, kun keskitettyjä palkkaratkaisuja ei tehdä. Palolaa ei huoleta liittojen kyky neuvotella palkoista ja muista työsuhteen ehdoista. Sen sijaan suomalaisen työeläkejärjestelmän osalta on hänen mielestään pieni syy huoleen.
- Tähän asti eläkejärjestelmän perusteista, kehittämisestä ja tulevien sukupolvien eläkelupauksen täyttämisestä on huolehdittu työmarkkinajärjestöjen yhteisessä pöydässä. Muuttuneessa tilanteessa on perusteltua pohtia, onko sitä pöytää enää olemassa.

Palola viittaa myös tänään julkistettuun Työeläkevakuuttajat Telan tutkimukseen, jonka perusteella valtaosa suomalaisista kannattaa eläketurvamme periaatteita: ansiosidonnaisuutta, koskemattomuutta, sukupolvien väliseen yhteisvastuuseen pohjautuvaa rahoitusta sekä kolmikantaista päätöksentekoa. Hän sanoo olevansa huolissaan työnantajien suhtautumisesta työeläkejärjestelmän kehittämiseen.

- Suomalainen työeläkejärjestelmä on keskeinen osa sosiaalivakuuttamista. Eläkejärjestelmää on kehitetty ja eläkevaroista on kyetty huolehtimaan myös erittäin vaikean ja pitkään jatkuneen kehnon talouden oloissa työmarkkinajärjestöjen yhteisen näkemyksen pohjalta. Eläkkeistä on huolehdittava pitkäjänteisesti ja tiedostettava, että eläkelupaus on annettu sukupolvien yli. Siksi jatkossakin on päätettävä esimerkiksi eläkemaksuista ja huolehdittava järjestelmän vakaudesta muuttuvassa maailmassa ja työelämässä siitä riippumatta, missä palkoista neuvotellaan, Palola toteaa.

STTK muistuttaa, että eläke syntyy työstä.
- On huolehdittava siitä, että työtä riittää mahdollisimman monille ja työurat pitenevät. Se on sekä palkansaajan hyvinvoinnin että koko hyvinvointiyhteiskunnan etu. Työelämä ja työsuhteet ovat isossa murroksessa eikä kokoaikaista ja pysyvää työsuhdetta ole tarjolla kaikille paitsi ehkä roboteille. Tämä on suuri haaste myös työeläkejärjestelmällemme.

Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puhelin 040 509 6030.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 520 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Palkansaaja tienannut tänään pörssipomon päiväpalkan – ero tuloissa kasvanut rajusti14.2.2018 06:00Tiedote

Suomalaisella palkansaajalla on tänään 14. helmikuuta takanaan 33 arkityöpäivää. STTK on laskenut, että vuonna 2016 palkansaaja tarvitsi tämän verran työpäiviä ansaitakseen saman kuin suuren, pörssilistatun yhtiön toimitusjohtaja päivässä. Vuonna 2015 vastaava luku oli 26 päivää. Johtajien ansiot ovat siis nousseet yli 23 prosenttia verrattua palkansaajien palkkaan. - Vaikka Suomessa on kansainvälisesti tarkasteltuna suhteellisen pienet tuloerot, niiden kasvu nousukauden aikana on hyvin todennäköistä. Tuloerot ovat jatkuvasti yhteiskunnallisen keskustelun aihe ja niiden kasvusta ovat huolissaan myös useat kansainväliset talouden ja politiikan tutkijat, STTK:n ekonomisti Antti Koskela toteaa. STTK:n laskelmien perustana ovat yhtiöiden julkiset vuosikertomukset ja tilastokeskuksen tiedot. Helsingin pörssin listattujen suurten yhtiöiden toimitusjohtajien kokonaiskompensaatioiden mediaani oli vuonna 2016 yhteensä 1 591 206 euroa. Yksityisen sektorin palkansaajien kokonaisansioiden mediaani

STTK: Merkittävät uudistukset tehty työmarkkinajärjestöjen, ei hallituksen pöydässä12.2.2018 13:35Tiedote

STTK:n hallituksen mielestä perhevapaauudistuksen karilleajo on iso takaisku tasa-arvon edistämisen tiellä. Hallituspuolueet asettivat itse uudistukselle reunaehdot, jotka eivät sitten kelvanneetkaan. - Väitteetsiitä, että työmarkkinajärjestöt olisivat kaataneet hankkeen, ovat epäasiallisia ja epäloogisia. Perhevapaauudistus kaatui poliittiseen riitelyyn ja epärealistiseen aikatauluun. Poliitikkojen velvollisuus on saada hankkeelle nopeasti jatkoa ja viedä uudistus maaliin tällä hallituskaudella, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola esittää. STTK:n hallitus keskusteli tänään myös loppusuoralle kääntyneestä työmarkkinoiden neuvottelukierroksesta. - Työnantajat ovat puhuneet vuosia tarpeesta huomioida ala- ja tuottavuuskohtaiset erot palkoissa. Tämän kierroksen koordinointi ja ratkaisut eivät anna viitteitä siitä, että tuottavuuserot olisi aidosti otettu huomioon siten, että palkkatasa-arvo edistyisi. Erityisesti kummastuttaa rahoitusalan työnantajia vaivaava jääräpäisyys. Paikallisen sopim