Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK huolissaan työnantajien suhtautumisesta työeläkejärjestelmän kehittämiseen

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola osallistui tänään Porin SuomiAreenassa Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) tilaisuuteen otsikolla: Työmarkkinat uudistuvat – mihin tarvitaan työmarkkinajärjestöjä.

Palolan mielestä on selvää, että keskitettyjen ratkaisujen aika nykymuodossa on ohi. Hän uskoo, että liitot tiedostavat neuvottelijoina vastuunsa palkansaajien ostovoimasta, työpaikkojen menestyksestä ja Suomen kilpailukyvystä.
- Kaikissa työmarkkinaratkaisuissa tulisi kyetä yhdistämään talous- ja työmarkkinapolitiikka toimivaksi kokonaisuudeksi. Luotan liittojen neuvottelutaitoon, mutta aivan ongelmatonta en koordinaation usko tulevalla liittokierroksella olevan. Pitkä maltin aika on takana samalla kun Suomen talous näyttää pitkästä aikaa positiiviselta. Se ei voi olla heijastumatta neuvottelupöytiin, Palola tiivistää.

Kaikilla työmarkkinoiden keskusjärjestöillä on roolin- ja rytminvaihdoksen paikka nyt, kun keskitettyjä palkkaratkaisuja ei tehdä. Palolaa ei huoleta liittojen kyky neuvotella palkoista ja muista työsuhteen ehdoista. Sen sijaan suomalaisen työeläkejärjestelmän osalta on hänen mielestään pieni syy huoleen.
- Tähän asti eläkejärjestelmän perusteista, kehittämisestä ja tulevien sukupolvien eläkelupauksen täyttämisestä on huolehdittu työmarkkinajärjestöjen yhteisessä pöydässä. Muuttuneessa tilanteessa on perusteltua pohtia, onko sitä pöytää enää olemassa.

Palola viittaa myös tänään julkistettuun Työeläkevakuuttajat Telan tutkimukseen, jonka perusteella valtaosa suomalaisista kannattaa eläketurvamme periaatteita: ansiosidonnaisuutta, koskemattomuutta, sukupolvien väliseen yhteisvastuuseen pohjautuvaa rahoitusta sekä kolmikantaista päätöksentekoa. Hän sanoo olevansa huolissaan työnantajien suhtautumisesta työeläkejärjestelmän kehittämiseen.

- Suomalainen työeläkejärjestelmä on keskeinen osa sosiaalivakuuttamista. Eläkejärjestelmää on kehitetty ja eläkevaroista on kyetty huolehtimaan myös erittäin vaikean ja pitkään jatkuneen kehnon talouden oloissa työmarkkinajärjestöjen yhteisen näkemyksen pohjalta. Eläkkeistä on huolehdittava pitkäjänteisesti ja tiedostettava, että eläkelupaus on annettu sukupolvien yli. Siksi jatkossakin on päätettävä esimerkiksi eläkemaksuista ja huolehdittava järjestelmän vakaudesta muuttuvassa maailmassa ja työelämässä siitä riippumatta, missä palkoista neuvotellaan, Palola toteaa.

STTK muistuttaa, että eläke syntyy työstä.
- On huolehdittava siitä, että työtä riittää mahdollisimman monille ja työurat pitenevät. Se on sekä palkansaajan hyvinvoinnin että koko hyvinvointiyhteiskunnan etu. Työelämä ja työsuhteet ovat isossa murroksessa eikä kokoaikaista ja pysyvää työsuhdetta ole tarjolla kaikille paitsi ehkä roboteille. Tämä on suuri haaste myös työeläkejärjestelmällemme.

Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puhelin 040 509 6030.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 520 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK selvitti: Selkeä enemmistö kannattaa sukupuolten välisen palkkaeron kaventamista31.10.2017 06:00Tiedote

Tiedote, vapaa julkaistavaksi 31.10. klo 06.00. STTK:n teettämän kansalaiskyselyn mukaan kolme neljäsosaa suomalaisista (76 %) on sukupuolten välisen palkkaeron kaventamisen kannalla. Kyselyn perusteella vain 16 prosenttia oli eri mieltä ja kahdeksan prosenttia ei ilmoittanut kantaansa. STTK:n yhtenä keskeisenä tavoitteena on palkkatasa-arvon edistäminen työelämässä. Tilastokeskuksen toisen vuosineljänneksen ansiotasoindeksin mukaan naisten keskiansiot ovat tänä vuonna keskimäärin 83,4 prosenttia miesten keskiansioista. Ero on sama kuin viime vuonna. Sukupuolten välinen palkkaero on kaventunut hyvin hitaasti viime vuosina Suomessa. -       Tarvitsemme useita samanaikaisesti vaikuttavia keinoja, joilla palkkatasa-arvoa voidaan edistää. Palkkaeroja ei voi hyväksyä, sillä niillä on vaikutus naisten heikomman ansiokehityksen ohella myöhemmin esimerkiksi heikompaan eläkekertymään, STTK:n johtaja Katarina Murto korostaa. STTK pitää palkkojen nykyistä laajempaa avoimuutta tärkeänä keinona

STTK: Perhevapaauudistus valmisteltava huolella18.10.2017 11:23Tiedote

Tiedote STTK:n hallitus käsitteli tänään perhevapaauudistusta. Järjestö pitää myönteisenä, että uudistustyö on vihdoin lähtenyt liikkeelle, mutta lopputuloksen kanssa ei pidä hätiköidä. - Tarvitaan vaikuttava, ei kosmeettinen uudistus. Uudistuksen vaikutusarviot on tehtävä huolella, puheenjohtaja Antti Palola tiivistää. STTK:lle keskeisiä tavoitteita ovat palkka- ja muun työelämän tasa-arvon edistäminen sekä naisten työmarkkina-aseman ja urakehityksen parantaminen. Perhevapaauudistuksessa on lähtökohtana oltava työn ja perheen yhteensovittaminen, lasten ja perheiden hyvinvointi sekä joustavia vaihtoehtoja tarjoava järjestelmä. - Jotta isät voisivat jatkossa pitää enemmän perhevapaita, vain isille kohdistettavien kiintiöiden kasvattaminen on välttämätöntä. Vanhemmuudesta aiheutuvien kustannusten on jakauduttava tasaisemmin nais- ja miesvaltaisten alojen kesken. Uudistuksen tulisi mahdollistaa myös nykyistä laajempi osa-aikatyö, Palola linjaa. STTK arvioi, että harvasta asiasta vallitsee