Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK ja Nyyti ry: Nuorten uupumiseen on puututtava nopeasti

Kuva: Jarno Mela

Opiskelijoilla mielenterveyssyyt ovat suurin opiskelukykyä heikentävä tekijä. Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimuksen mukaan kolmannes opiskelijoista kokee runsaasti stressiä. Tulokset herättävät huolta opiskelijoiden mielenterveyttä ja opiskelukykyä edistävässä Nyyti ry:ssä sekä STTK:ssa.

– Tulokset ovat hälyttäviä. Hyvä psyykkinen ja fyysinen terveys auttavat selviytymään opinnoista ja kiinnittymään työelämään. Puitteet hyvälle mielenterveydelle ja toimintakyvylle luodaan jo opiskelujen aikana ja niitä on ylläpidettävä työpaikoilla päivittäin, sanoo STTK:n puheenjohtaja Antti Palola.

Järjestöt uskovat, että yksi ratkaisu on tukea nuorten hyvinvointia tarjoamalla koulutuksen aikana laadukasta opetusta ja ohjausta. On tärkeää, että opiskelija oppii tunnistamaan omat vahvuutensa ja jäsentämään omia työelämään ja -uraan liittyviä tavoitteita. Lisäksi on panostettava työelämän ja työnhaun perustietojen ja -taitojen hallintaan. STTK:n omien selvitysten mukaan nuoret tuntevat puutteellisesti työelämään liittyviä oikeuksia ja velvollisuuksiaan.

– Opiskelupaikan ja ammatinvalinta ovat monelle nuorelle merkittävin omaan tulevaisuuteen vaikuttava valinta. Se saattaa aiheuttaa paljon stressiä. Valintojen tekemistä voidaan auttaa laadukkaalla ohjauksella ja tarjoamalla monipuolista työelämätietouden opetusta, STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja Saana Simonen toteaa.

Mielenterveysongelmien määrä kasvussa

Korkeakouluopiskelijoiden kokemat masentuneisuus- ja ahdistuneisuusoireet ovat lisääntyneet koko 2000-luvun. Kouluterveyskyselyn mukaan ammatillisessa koulutuksessa opiskelevista 28 prosenttia ja lukio-opiskelijoista jopa 35 prosenttia on ollut huolissaan mielialastaan viimeisen vuoden aikana.

– Opiskeluyhteisöjen osaamista mielenterveyden edistämisessä tulee vahvistaa. Opiskeluympäristöistä on tehtävä sosiaalisesti, psyykkisesti ja fyysisesti turvallisia. Oppilaitoksissa on sitouduttava edistämään ja toteuttamaan turvallisemman tilan periaatteita yhdessä opiskelijoiden kanssa, vaatii Nyyti ry:n toiminnanjohtaja Minna Savolainen.

Kelan myöntämät mielenterveysperusteiset sairauspäivärahakaudet ovat olleet kasvussa erityisesti 16-34-vuotiailla naisilla. Eläketurvakeskuksen tilastojen mukaan mielenterveyden ongelmat ovat yleisin työkyvyttömyyseläkkeiden syy nuorilla ja nuorilla aikuisilla. Suomen koko väestön mielenterveysongelmien kustannukset yhteiskunnalle ovat mittavat – yli 11 miljardia euroa vuodessa.

– Tulevalla hallituskaudella on varmistettava, että oppilaitoksilla on riittävät resurssit tarjota laadukasta opetusta ja ohjausta nuorille. Hyvinvoivat opiskelijat ovat tulevaisuuden hyvinvoivia työntekijöitä. Meillä ei ole varaa menettää enää yhtään nuorta, muistuttavat Palola ja Savolainen.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Antti Palola, STTK, puh. 040 509 6030
puheenjohtaja Saana Simonen, STTK-Opiskelijat, 050 517 5212
toiminnanjohtaja Minna Savolainen, Nyyti ry, puh. 044 589 6117

Kuva: Jarno Mela

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 15 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK kiittää hallitusohjelman tavoitteita työllisyyden ja ilmastopolitiikan vahvistamiseksi3.6.2019 11:13:37 EESTTiedote

STTK on tyytyväinen, että Suomeen saadaan laajapohjainen enemmistöhallitus. - Talous-, työllisyys-, EU- ja ilmastopolitiikan haasteet eivät odota. On tärkeää, että hallitus sitoutuu vahvistamaan julkisen talouden pitkän aikavälin kestävyyttä, asettaa tavoitteekseen 75 prosentin työllisyysasteen ja suhtautuu ilmastonmuutoksen torjuntaan kunnianhimoisesti, puheenjohtaja Antti Palola toteaa. STTK:lle keskeiset tavoitteet toteutuvat hallitusohjelmassa hyvin. Työllisyyden parantamiseksi esitetään useita keinoja, kuten aktiivista työvoimapolitiikkaa, kohtaanto-ongelmien lievittämistä ja työperäisen maahanmuuton lisäämistä. - Työllisyyttä tukee myös STTK:n pitkäaikainen tavoite työikäisen väestön ja työelämän osaamistarpeisiin vastaavan jatkuvan oppimisen mahdollisuuksien kehittäminen. Tuloverotuksen linjat hyödyttävät pieni- ja keskituloisia, mikä kannattelee ostovoimaa ja tukee työllisyyttä. - Tavoite tiivistää veropohjaa ja uudistaa verotukien rakennetta on kannatettava. Energia-, kulutus-

Paikalliseen sopimiseen on tahtoa, ei riittävästi taitoa21.5.2019 08:36:55 EESTTiedote

STTK:laisten jäsenliittojen henkilöstön edustajista joka kolmas kokee, että paikalliseen sopimiseen on työpaikalla riittävät edellytykset ja joka kolmas kokee, että mahdollisuuksia paikalliseen sopimiseen on jonkin verran. Kolmannes henkilöstön edustajista sen sijaan kokee, ettei riittäviä edellytyksiä paikalliseen sopimiseen työpaikalla ole. Haasteellisinta vastaajien mukaan on sopia erityisesti paikallisesti palkoista ja muista korvauksista. Tiedot ilmenevät STTK:n jäsenliittojensa henkilöstön edustajille tekemästä barometristä, jonka STTK julkaisee kokonaisuudessaan myöhemmin. Henkilöstöedustajien barometri toteutetaan kahden vuoden välein. Barometriin vastasi 1791 henkilöstön edustajaa. Henkilöstön edustajan työ edellyttää riittävää ajantasaista tietoa työpaikan tilanteesta. Vain 40 prosenttia vastaajista kokee saaneensa hyvin tietoa työpaikkansa taloudellisesta tilanteesta. - Riittämättömien tietojen varassa neuvotteleminen ja sopimukseen pääseminen on vaikeaa. On selvää, että hen