STTK: Joka viides kärsii työpaikoilla sisäilmaongelmista

STTK teettämän kyselyn mukaan yli viidennes vastaajista (22 %) kokee työpaikkansa sisäilman laadun melko tai erittäin huonoksi. Työntekijäasemassa sisäilma koetaan selvästi huonommaksi kuin esimies- tai johtoasemassa. Ongelmia on eniten sosiaali- ja terveysalalla sekä koulutus- ja kuljetusalalla. Mitä suurempi organisaatio, sitä enemmän esiintyy ongelmia. Eniten niitä on kunta-alalla.

Ongelmat johtuvat useista eri tekijöistä: muun muassa liian korkeasta lämpötilasta, huonosta ilmanvaihdosta, pölystä ja kosteusvaurioista.
- Hälyttävintä on, että joka neljäs sanoo, että toimenpiteitä työpaikalla ei ole tehty ongelmista huolimatta. Vastaajien mielestä tämä johtuu siitä, että työpaikalla ei koeta tarvetta korjata ongelmia; ongelmat eivät kiinnosta työnantajaa tai niistä ei välitetä. Toimenpiteitä pidetään myös liian kalliina, STTK:n johtaja Katarina Murto toteaa.

Turvalliset ja terveelliset työtilat ovat merkittävä tekijä työkyvyn säilymiseksi ja sairauspoissaolojen vähentämiseksi.
- Oireilun ja syy-yhteyden selvittäminen edellyttää avointa keskustelua sisäilmaongelmia tutkivien ja hoitavien koulukuntien välillä. Sosiaaliturvan näkökulmasta oireileva työntekijä on usein väliinputoaja.

STTK esittää jatkuvaa sisäilman mittausta työpaikoille, ongelmien nopeaa korjaamista ja avointa tiedonkulkua.
- Ennakointi edistää ripeää puuttumista ongelmiin. Tärkein tavoite on se, että työntekijä pystyy jatkamaan työelämässä mahdollisimman pitkään.

STTK:n teesit sisäilmaongelmien torjumiseen:

1. Korjausrakentamisen ja kunnossapidon resurssit, valvonta, laatu ja vastuu erityisesti julkisella sektorilla riittävälle tasolle
    - Rakentamisen ja korjaamisen laatustandardit tehokkaaseen käyttöön
    - Julkiset hankinnat tehtävä laatu eikä pelkkä hinta edellä
    - Sisäilmaosaamista parannettava hankintatoimessa
    - Rakennusten ja tilojen säännöllinen kuntotarkastus, sertifiointi ja kunnostusvelvoitteet
    - Lisää sisäilma-asiantuntijoita rakentamiseen ja kunnossapitoon
  2. Ammattitautikriteeristön tarkastelu lainsäädännössä
  3. Toimipisteen vaihto tai muu työn uudelleen järjestely työpaikalla sekä työpaikan vaihdoksen tuki
  4. Dialogin vahvistaminen eri sisäilmaongelmia tutkivien ja hoitavien koulukuntien välillä ja Käypä hoito -suosituksen päivittäminen
  5. Sisäilmaoireilevien sairauskriteeristön arviointi
  6. Sisäilmaohjelmien jatkon varmistaminen ja ammattiliittojen osallistuminen niiden laatimiseen
  7. Jatkuva sisäilman mittaaminen työpaikoilla + avoimuus ja tulosten raportointi henkilöstölle
    - Ongelmiin liittyvän osaamisen kehittäminen työpaikoilla ja täydennyskoulutus

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK: Tasa-arvo-ohjelman toimenpiteissä edettävä määrätietoisesti kohti tuloksia26.6.2020 08:27:30 EESTTiedote

STTK kiittää hallitusta 25.6. julkistetusta laaja-alaisesta tasa-arvo-ohjelmasta, jossa on esitetty lukuisia toimenpiteitä tasa-arvon edistämiseksi yhteiskunnan eri alueilla. Nyt on korkea aika edetä ohjelman konkreettisissa toimenpide-ehdotuksissa kohti tuloksia. - On tärkeää, että koronakriisin vuoksi ei enempää hidasteta eikä pysäytetä tasa-arvon kannalta keskeisiä uudistuksia. Erityisesti työelämän ja perheiden tasa-arvoa edistävien toimien osalta on edettävä ripeästi, jotta tasa-arvoa voidaan tosiasiassa vielä tällä hallituskaudella edistää yhteiskunnassa ja työelämässä, johtaja Katarina Murto korostaa. Perusteettomista palkkaeroista on vihdoin päästävä eroon. - Palkkaepätasa-arvo on ollut pitkään työelämän vitsaus. STTK on aiemmin esittänyt, että palkka-avoimuutta on edistettävä lainsäädännöllä. Henkilöstön edustajalla on oltava oikeus saada koko henkilöstön yksilöidyt palkkatiedot eri palkanosineen. Vain tiedonsaantia lisäämällä on mahdollisuus käytännössä puuttua riittävällä ta

STTK: Oppivelvollisuuden pidentäminen parantaa nuorten työllistymistä16.6.2020 12:26:28 EESTTiedote

Oppivelvollisuutta ollaan hallitusohjelman mukaisesti pidentämässä 18 ikävuoteen. Osana kokonaisuutta toisen asteen koulutuksesta tulisi maksutonta. Uudistuksen tavoite on nostaa osaamistasoa, parantaa koulutuksellista tasa-arvoa, kaventaa eroja oppimistuloksissa ja saada vähintään toisen asteen tutkinto kaikille. Toteutuessaan uudistus veisi eteenpäin hallituksen tavoitetta saada jokaiselle perusasteen päättävälle vähintään toisen asteen tutkinto. Vaikka Suomessa on jo maksuton opetus toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa ja lukioissa, opiskelijat joutuvat itse kustantamaan oppimateriaalit ja työvälineet kuten tietokoneet, oppikirjat ja työasut. Selvitysten mukaan kustannukset ovat vähintään useita satoja, jopa tuhansia euroja. - Esityksen mukaan toisen asteen koulutus olisi maksutonta sen kalenterivuoden loppuun, jolloin henkilö täyttää 20 vuotta. Perheen varallisuuden ei pidä vaikuttaa yhdenkään nuoren koulutusvalintoihin. Maksuton toisen asteen koulutus on tärkeä osa oppivelvo