STTK: Koronakriisi ei poista ilmastonmuutoksen uhkaa

Tänään on kansainvälisen ay-liikkeen globaali ilmastonmuutoksen vastainen kampanjapäivä. Vuosittaisella kampanjalla International Trade Union Confederation (ITUC) haluaa korostaa ilmastonmuutoksen vaikutuksia työhön ja sen tekemisen muotoihin.

STTK haluaa vauhdittaa ilmastonmuutoksen torjuntaa ja edistää laajaa keskustelua eri yhteiskunnallisten toimijoiden välillä.
- Koronakriisin aiheuttama taloustaantuma ei siirrä ilmastonmuutoksen uhkaa. Suomi on muutettava hiilineutraaliksi yhden sukupolven aikana. Muutos on toteutettava sosiaalisesti ja taloudellisesti oikeudenmukaisella tavalla – siihen meitä sitoo Pariisin sopimuksen oikeudenmukaisen siirtymän velvoitekin, puheenjohtaja Antti Palola muistuttaa.

Suomella on vastattavanaan myös muita vakavia tulevaisuuden haasteita, kuten ikääntyvä väestö ja alhainen syntyvyys.
- On tarpeen käydä laajaa keskustelua siitä, miten ratkaisemme nämä yhteiset haasteemme tulevaisuudessa oikeudenmukaisesti ja reilusti. Muutoin luomme tarpeetonta sijaa populismille, joka tarjoaa yleensä vain yksinkertaisia ratkaisuja monimutkaisiin ongelmiin, Palola painottaa.

Tänään myös ympäristöministeri Krista Mikkonen (vihr) ja Antti Palola keskustelevat Suomen hiilineutraalisuustavoitteista ja oikeudenmukaisesta siirtymästä alkaen kello 10.30 STTK:n järjestämässä webinaarissa.

Keskustelua voi seurata suorana osoitteessa: www.sttk.fi/hiilineutraali

Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puhelin 040 509 6030.

Lisätietoja ITUC:n kampanjasta: https://www.ituc-csi.org/cepow

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

Puheenjohtaja Antti Palola STTK:n edustajistossa: STTK toivoo budjettiriihestä päätöksiä pidemmän aikavälin elvytykseen14.9.2020 11:23:42 EESTTiedote

Tiedote Suomen hyvä koronatilanne on monen tekijän summa. - Hallituksen, viranomaisten, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ja vastuullisten kansalaisten toimin Suomessa on kaikkiin muihin maihin verrattuna hyvä tautitilanne. Terveys edellä on menty, ja STTK:n mielestä marssijärjestys on ollut oikea. STTK kiittää kaikkia ”arjen sankareita”, jotka koronakriisissä ovat pitäneet omissa työtehtävissään muista huolta ja usein oman terveytensä – jopa henkensä – vaarantaen. Tänään STTK:n edustajistossa puhuneelta Antti Palolalta terveyden toissijaiseksi asettava ajattelu ei saa kannatusta. - Yhteiskunnallinen keskustelu pyörii ymmärrettävästi yhä enemmän talouden ja työllisyyden ehdoilla, mutta STTK:n mielestä terveys on edelleen tärkeintä. Ilman toimivaa taloutta, työpaikkoja ja verotuloja ei ole hyvinvointivaltiota, mutta poikkeusoloissa on eri järjestys. Hallituksen viimeviikkoinen päätös matkustusrajoitusten lieventämisestä on ymmärrettävä, mutta koska matkustamien myötä tartunna

SAK, Akava ja STTK: Paikallisen sopimisen laajentaminen ohi tes-järjestelmän kriisiyttäisi työmarkkinat10.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Paikallisen sopimisen edistämisen suuntaviivoja on valmisteltu kolmikantaisessa työryhmässä budjettiriihtä varten. Työryhmä on jäänyt erimieliseksi, sillä Elinkeinoelämän keskusliiton ja Suomen Yrittäjien tavoitteena on edistää paikallista sopimista lakiteitse - ohi työehtosopimuksen ja luottamusmiesjärjestelmän. Tällöin vaarana on työntekijän aseman merkittävä heikentyminen SAK:n, Akavan ja STTK:n mielestä työnantajapuolen toiminta ja täydellinen kompromissihaluttomuus on tarkoitushakuista. - Työnantajaliitot, ammattiliitot ja neuvottelujärjestöt ovat työehtosopimuksissa yhdessä sopineet paikallista sopimista koskevista asioista, menettelyistä ja osapuolista. Nyt EK saattaa kyseenalaiseksi koko sopimusjärjestelmän, luottamuksen ja työnantajaliittojen sitoutumisen itse sopimiinsa työehtosopimuksiin. SAK, Akava ja STTK eivät hyväksy työehtosopimusten ja luottamusmiesjärjestelmän ohittamista. Sen sijaan järjestöt suhtautuvat myönteisesti paikallisen sopimisen edistämiseen hallitusohjelma

Korona vaikutti nuorten kesätöihin – nuoria askarruttivat jälleen palkkaus ja työaika4.9.2020 10:00:00 EESTTiedote

Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n, STTK:n ja Akavan yhteinen Kesäduunari-info palveli tänä kesänä jo kuudettatoista kautta. Kesäduunari-info avattiin tänä vuonna koronaviruksen vuoksi erilaisissa tunnelmissa ja toimintaympäristössä kuin aikaisempina kesinä. Etätyön yleistyminen, monien yritysten asiakasmäärien jyrkkä lasku ja toimipisteiden sulkeminen johtivat kesätyöpaikkojen määrän laskuun.