STTK: Koulutusjärjestelmä avainroolissa nuorten työelämävalmiuksien kehittämisessä

Nuorten työntekijöiden osallisuuteen ja hyvinvointiin tulisi kiinnittää työpaikoilla vahvemmin huomiota. Se edellyttää myös nykyistä parempia valmiuksia ohjata ja neuvoa työelämään tulevia. STTK:n selvityksen mukaan lähes 80 prosenttia nuorista sai työelämään liittyvää ohjausta ja neuvontaa koulusta tai oppilaitoksesta. Työnantajan antaman neuvonnan mainitsi vain muutama vastaaja.

— Koulutusjärjestelmämme tekee hyvää työtä työelämän perustaitojen kouluttamisessa. Silti meillä on paljon tehtävää, jotta kaikkien työelämään tulevien ymmärrys omista oikeuksista ja velvollisuuksista olisi riittävällä tasolla, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola toteaa.

Työelämän yleissivistykseen pitäisi kuulua esimerkiksi valmius tarkistaa työsopimus, työsuhteen ehdot sekä palkkakuitti.

— Työpaikoilla nuoret eivät aina saa myöskään työtehtäviinsä riittävää perehdytystä ja tukea. Tässä on petraamisen paikka.

STTK:n ylläpitämä Työelämään.fi-sivusto kokoaa yhteen työelämän pelisääntöihin liittyvää perustietoa sekä opetuksen tukimateriaaleja, pelejä ja testejä nuoren työelämätietouden tukemiseksi. Oppimateriaali on veloituksetta myös oppilaitosten ja opettajien käytettävissä.

— Olemme halunneet koota nuorille kaikkein keskeisimmät tiedot helposti omaksuttavaksi kokonaisuudeksi ja siten omalta osaltamme tasoittaa tietä työelämään. Kesäaikaan nuoria ja heidän työnantajiaan palvelee myös palkansaajajärjestöjen yhteinen maksuton Kesäduunari-info.

Jatkuva oppiminen tulee työpaikoille

Kuluneen vuoden aikana koronapandemia on osoittanut, miten nopeaa työelämän muutos voi olla. Tulevaisuudessa työpaikkojen onkin yhä tärkeämpää ennakoida toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja työntekijöiden osaamistarpeita. Myös työntekijälle valmiudet ja halukkuus päivittää osaamistaan ovat välttämättömiä ominaisuuksia. Osaamistarpeita koskevan ennakointitiedon perusteella tulevaisuuden työelämässä kysyntää on erityisesti korkeakoulutasoiselle osaamiselle.

— Sen lisäksi, että varmistamme nuorten pääsyn koulutukseen, on rakennettava polkuja osaamistason nostoon myös työikäisille, Palola muistuttaa.

Työelämää lähellä olevilla ammatillisella- ja ammattikorkeakoulutuksella on tärkeä rooli tarjota eri ikäisille mahdollisuuksia osaamien kehittämiseen.

— STTK on esittänyt, että korkeakoulut kehittäisivät edelleen koulutusratkaisuja, joissa olisi mahdollisuus nostaa omaa osaamistasoa oppisopimustyyppisesti eli kiinteästi osana omaa työtä ja ilman pitkiä poissaoloja työelämästä.

STTK on esittänyt, että osaamista kehitettäisiin ja ennakoitaisiin työpaikoilla suunnitelmallisesti työntekijöiden osaamiskartoitusten avulla.

— Henkilöstön osaamiseen panostaminen on työnantajalle investointi, joka maksaa itsensä takaisin uusina innovaatioina, parempana tuottavuutena ja lisääntyneenä hyvinvointina, painottaa Palola.

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola on puhujana Arenen ja Jyväskylän AMK:n järjestämillä valtakunnallisilla AMK-päivillä, joka järjestetään virtuaalisesti tänään 5.5.2021.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

Ida Nummelin STTK:n sosiaali- ja terveyspoliittiseksi asiantuntijaksi, Katariina Kainu vt. juristiksi14.6.2021 16:12:31 EEST | Tiedote

Ida Nummelin (35) on valittu STTK:n sosiaali- ja terveyspoliittiseksi asiantuntijaksi. Hän on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri. Tällä hetkellä hän työskentelee Posti- ja logistiikka-alan unionin työympäristöasiantuntijana ja aiemmin hän on työskennellyt muun muassa Valtiokonttorissa ja Rakennusliitossa. Nummelin aloittaa työnsä STTK:ssa elokuussa. STTK:n vt. juristiksi on valittu Katariina Kainu (29). Hän on koulutukseltaan oikeustieteiden maisteri. Kainu on ennen STTK:sta työskennellyt muun muassa tasa-arvovaltuutetun toimistossa, sosiaali- ja terveysministeriössä sekä työ- ja elinkeinoministeriössä. Kainu aloittaa työnsä STTK:ssa kesäkuussa. Valinnat teki STTK:n hallitus. Lisätietoja: STTK:n puheenjohtaja Antti Palola, puhelin 040 509 6030. Ida Nummelin, puhelin 050 547 1927 Katariina Kainu, puhelin 040 706 7485

STTK:n hallitus: Suomi tarvitsee eettistä kansainvälistä rekrytointia - työvoiman hyväksikäyttö kitkettävä10.5.2021 13:30:00 EEST | Tiedote

Hallitus linjasi puoliväliriihessä selkeistä tavoitteista työ- ja opiskeluperäisen maahanmuuton lisäämiseksi ja kotouttamisen kehittämiseksi. Työperäinen maahanmuutto pyritään kaksinkertaistamaan nykytasosta vuoteen 2030 mennessä. Sen jälkeen pyritään vähintään 10 000 henkilön vuosittaiseen lisäykseen. Tavoitteena on vähintään 50 000 työperäisen maahanmuuttajan kokonaislisäys.

The free Summer Job Helpline is once again up and running for summer employees and employers3.5.2021 07:00:00 EEST | Press release

Today is the opening day of the Summer Job Helpline, provided jointly by the Central Organisation of Finnish Trade Unions (SAK), Akava and the Finnish Confederation of Professionals (STTK). This summer, all enquiries to the helpline will be handled by Salla Hakoköngäs. Salla has a Bachelor of Laws degree and is currently studying for her Master of Laws degree with a major in laour law.