STTK: Koulutusjärjestelmä avainroolissa nuorten työelämävalmiuksien kehittämisessä

Nuorten työntekijöiden osallisuuteen ja hyvinvointiin tulisi kiinnittää työpaikoilla vahvemmin huomiota. Se edellyttää myös nykyistä parempia valmiuksia ohjata ja neuvoa työelämään tulevia. STTK:n selvityksen mukaan lähes 80 prosenttia nuorista sai työelämään liittyvää ohjausta ja neuvontaa koulusta tai oppilaitoksesta. Työnantajan antaman neuvonnan mainitsi vain muutama vastaaja.

— Koulutusjärjestelmämme tekee hyvää työtä työelämän perustaitojen kouluttamisessa. Silti meillä on paljon tehtävää, jotta kaikkien työelämään tulevien ymmärrys omista oikeuksista ja velvollisuuksista olisi riittävällä tasolla, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola toteaa.

Työelämän yleissivistykseen pitäisi kuulua esimerkiksi valmius tarkistaa työsopimus, työsuhteen ehdot sekä palkkakuitti.

— Työpaikoilla nuoret eivät aina saa myöskään työtehtäviinsä riittävää perehdytystä ja tukea. Tässä on petraamisen paikka.

STTK:n ylläpitämä Työelämään.fi-sivusto kokoaa yhteen työelämän pelisääntöihin liittyvää perustietoa sekä opetuksen tukimateriaaleja, pelejä ja testejä nuoren työelämätietouden tukemiseksi. Oppimateriaali on veloituksetta myös oppilaitosten ja opettajien käytettävissä.

— Olemme halunneet koota nuorille kaikkein keskeisimmät tiedot helposti omaksuttavaksi kokonaisuudeksi ja siten omalta osaltamme tasoittaa tietä työelämään. Kesäaikaan nuoria ja heidän työnantajiaan palvelee myös palkansaajajärjestöjen yhteinen maksuton Kesäduunari-info.

Jatkuva oppiminen tulee työpaikoille

Kuluneen vuoden aikana koronapandemia on osoittanut, miten nopeaa työelämän muutos voi olla. Tulevaisuudessa työpaikkojen onkin yhä tärkeämpää ennakoida toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja työntekijöiden osaamistarpeita. Myös työntekijälle valmiudet ja halukkuus päivittää osaamistaan ovat välttämättömiä ominaisuuksia. Osaamistarpeita koskevan ennakointitiedon perusteella tulevaisuuden työelämässä kysyntää on erityisesti korkeakoulutasoiselle osaamiselle.

— Sen lisäksi, että varmistamme nuorten pääsyn koulutukseen, on rakennettava polkuja osaamistason nostoon myös työikäisille, Palola muistuttaa.

Työelämää lähellä olevilla ammatillisella- ja ammattikorkeakoulutuksella on tärkeä rooli tarjota eri ikäisille mahdollisuuksia osaamien kehittämiseen.

— STTK on esittänyt, että korkeakoulut kehittäisivät edelleen koulutusratkaisuja, joissa olisi mahdollisuus nostaa omaa osaamistasoa oppisopimustyyppisesti eli kiinteästi osana omaa työtä ja ilman pitkiä poissaoloja työelämästä.

STTK on esittänyt, että osaamista kehitettäisiin ja ennakoitaisiin työpaikoilla suunnitelmallisesti työntekijöiden osaamiskartoitusten avulla.

— Henkilöstön osaamiseen panostaminen on työnantajalle investointi, joka maksaa itsensä takaisin uusina innovaatioina, parempana tuottavuutena ja lisääntyneenä hyvinvointina, painottaa Palola.

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola on puhujana Arenen ja Jyväskylän AMK:n järjestämillä valtakunnallisilla AMK-päivillä, joka järjestetään virtuaalisesti tänään 5.5.2021.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK: Suomen hyvin toimivan eläkejärjestelmän pitkäjänteinen kehittäminen välttämätöntä17.9.2021 09:37:25 EEST | Tiedote

Eläketurvakeskus on julkaissut professori Torben M. Andersenin raportin Suomen eläkejärjestelmän tilasta. Sen perusteella Suomen eläkejärjestelmä on vankka ja hyvin toimivaksi. Suomi pärjää hyvin myös kansainvälisessä vertailussa. STTK:n on helppo yhtyä Andersenin arvioon. - Eläkejärjestelmää on uudistettu pitkäjänteisesti ja aktiivisesti vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. On silti hyvin tärkeää, että eläkejärjestelmän rahoituksellista kestävyyttä seurataan ja analysoidaan tarkasti myös jatkossa sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä, puheenjohtaja Antti Palola toteaa. Andersen tunnistaa eläkejärjestelmässä myös haasteita. Raportin perusteella järjestelmän ongelmat liittyvät rahoitukselliseen kestävyyteen keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Ongelmat eivät ole välittömiä tai kiireellisiä. Kansainvälisestä näkökulmasta eläkejärjestelmään kohdistuva rahoituksellinen haaste on niin ikään suhteellisen pieni. STTK:n mielestä on tärkeää keskustella eläkejärjestelmään liittyvistä kehitt

STTK selvitti: Ay-liikkeen toiminta tasaa tuloeroja ilman selkeitä haittoja talouden kilpailukykyyn30.8.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Turun yliopiston tohtorikoulutettava Ari-Matti Näätäsen STTK:lle laatiman selvityksen perusteella ammattiyhdistysliike toimii OECD-maissa tuloeroja kaventavasti. Selvityksen mukaan yhden prosentin lisäys työehtosopimusten kattavuuteen vähentää tuloeroja keskimäärin 0,3 prosenttia. Tuloerot kaventuvat enemmän, jos sekä työehtosopimusten kattavuus että järjestäytyminen ovat korkealla tasolla. Ay-liikkeen toiminta vähentää myös köyhyyttä. - Ammatillisen järjestäytymisasteen noustessa köyhyysrajan alapuolella olevien ihmisten osuus vähenee, Ari-Matti Näätänen sanoo. Selvityksessä tarkasteltiin myös talouden kilpailukykyä työn tuottavuuden, yritysten liikevoiton, pääoman ulosvirtauksen ja investointien näkökulmasta. Sen perusteella ay-liikkeen vahvuudella ei ole selkeää yhteyttä kilpailukykyyn tai suoriin ulkomaisiin investointeihin. - Tämä viittaa ay-liikkeen vastuullisuuteen. Se huomioi palkoista ja työehdoista neuvoteltaessa myös kilpailukyvyn, STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà toteaa.