STTK laski Fat Cat Day´n: Pomojen huima palkkaero palkansaajiin kapeni hieman

Palkansaaja on tänään (26.2.) tienannut pörssiyhtiön toimitusjohtajan yhden päiväpalkan verran. Vuoden 2019 tilinpäätöstietoja ja palkkatilastoja vertailtaessa palkansaaja tarvitsi 39työpäivää tienatakseen saman, minkä suurten pörssiyhtiöiden pomo tienaa yhden päivän aikana. Vuotta aikaisemmin vastaava luku oli 47 työpäivää.

STTK on jo useamman vuoden seurannut, miten suurten pörssiyhtiöiden toimitusjohtajien ja palkansaajien välinen ansioiden suhde kehittyy. Seuranta on saanut alkunsa kansainvälisestä ”Fat Cat Daystä”. STTK:n laskelmat perustuvat yhtiöiden julkisiin vuosikertomuksiin ja tilastokeskuksen tietoihin.

Vuonna 2019 suurten yhtiöiden toimitusjohtajien kokonaisansioiden mediaani oli noussut 1,93 miljoonaan euroon. Vastaavana aikana yksityisen sektorin palkansaaja tienasi 41 875euroa. STTK huomioi vertailussaan myös johtajien keskimäärin pidemmän työajan.
- Johtajien ja palkansaajien palkkaeron kutistumisessa vuonna 2019 näkyy ilmeisesti talouskasvun hienoinen hyytyminen edellisvuoteen verrattuna sekä sen vaikutus tulospalkkioihin eri muodoissa, STTK:n ekonomisti Antti Koskela kertoo.

Palkita saa ja pitää, mutta oikeudenmukaisesti

STTK korostaa oikeudenmukaisen palkkauksen ja henkilöstön palkitsemisen merkitystä.
- Emme vastusta tuloeroja, mutta niiden seuraaminen ja kasvun hillitseminen on tärkeää. Viime vuosina Suomessa varallisuuserojen kasvu on ollut Suomessa tuloerojen kasvua suurempaa, Antti Koskela muistuttaa.

Suomi on kansainvälisesti tarkasteltuna pienten tuloerojen maa, ja pohjoismaisen hyvinvointivaltion ajatus pohjautuukin suhteellisen pieniin tuloeroihin.
- Maailmalla tuloeroista keskustellaan nyt paljon. Niiden viime vuosikymmenien kasvusta ja sen vaikutuksista talouteen ja yhteiskuntaan ollaan laajalti huolissaan. Vaikka Suomessa tilanne on monelta osin erilainen, meilläkin on syytä seurata tulo- ja varallisuuserojen muutosta. Tämä ei tarkoita, etteikö ahkeruudesta saisi palkita ja etteikö kaikilla ole lupa menestyä. Taloudellinen menestys tuo luonnollisesti paljon hyvää mukanaan, Koskela korostaa.

Tulospalkkiojärjestelmät ja henkilöstörahastot hyviä henkilöstön palkitsemistapoja

STTK korostaa, että osuus tuloksesta kuuluu myös työntekijöille. Palkitseminen ei voi eikä saa olla vain ylimmän johdon etuoikeus.
- Esimerkiksi tulospalkkausjärjestelmät ja henkilöstörahastot ovat hyviä tapoja palkita koko henkilöstöä. Samalla palkka-avoimuutta tulisi lisätä. STTK pitääkin tärkeänä, että hallitusohjelmassa mainittu palkka-avoimuuden lisääminen toteutuu. Työpaikoilla myös palkitsemisen perustelut on tehtävä näkyviksi, Koskela toteaa.

STTK:n teesit oikeudenmukaiseen palkitsemiseen

Lisätietoja STTK:ssa: Antti Koskela, puhelin 044 543 9838.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK: UPM:n irtisanominen kertoo, miksi luottamusmiehen asemaa on vahvistettava lainsäädännöllä15.4.2021 11:53:47 EEST | Tiedote

Metsäyhtiö UPM on tänään irtisanonut Kaukaan sahan toimihenkilöitä edustavan luottamusmiehen. STTK:n edunvalvonnasta vastaava johtaja Minna Ahtiainen pitää tekoa poikkeuksellisen vakavana. - Tämä näyttää olevan jatkumoa Metsäteollisuus ry:n ilmoitukselle vetäytyä toimialakohtaisesta sopimustoiminnasta ja siirtää työehdoista sopimista paikallistasolle. Luottamusmiehen irtisanomisella UPM:ssä pyritään poistamaan nyt myös paikallistason sopimisen edellytykset ja siirtymään sopimisesta työnantajan yksipuoliseen saneluun.

STTK:n terveiset kehysriiheen: Elvyttävää talouspolitiikkaa, aktiivista työvoimapolitiikkaa ja parempaa työelämää12.4.2021 13:45:24 EEST | Tiedote

STTK:n hallitus keskusteli tänään tavoitteista maan hallituksen kehysriiheen. STTK pitää tärkeinä panostuksia työllisyyteen ja osaamiseen, vero- ja eläkejärjestelmän kestävyyden varmistamista, kolmikantaista työlainsäädännön valmistelua sekä julkisten palveluiden aktiivista kehittämistä. - Ne ovat luottamukseen perustuvaa yhteiskuntaa vahvistavia keskeisiä tekijöitä, puheenjohtaja Antti Palola linjaa.

STTK: Työssäoloehdon sitominen tuloihin vie työttömyysturvaa väärään suuntaan18.3.2021 11:00:29 EET | Tiedote

Työttömyysturvan kehittämisen työryhmä on tarkastellut muun muassa työttömyysturvan työssäoloehtoa, kestoa, lomautettujen osaamisen kehittämistä ja erorahamallia. Työryhmä julkaisi raporttinsa tänään. Sen ehdotukset eivät ole kaikilta osin yksimielisiä. STTK pitää erittäin tärkeänä, että työttömyysturvaa kehitetään jatkossakin vastaamaan paremmin muuttuvan työelämän vaatimuksia, mutta ei kannata työryhmän ehdotusta työssäoloehdon muuttamisesta tuloperusteiseksi. STTK jätti tätä koskevan eriävän mielipiteen. Työryhmän ehdotuksen mukaan työssäoloehto täyttyisi, jos henkilöllä on ollut tuloja vähintään 844 euroa kuukaudessa kuuden kuukauden ajan. Nykyisin edellytys on 18 tuntia työtä viikossa 26 kalenteriviikon ajan. - Tuloperusteinen työssäoloehto ei kohtelisi työntekijöitä tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti. Siinä palkkataso vaikuttaisi työssäoloehdon täyttymiseen. Työntekijän, joka tekee saman verran työtä kuin toinen, mutta jonka palkkatulot ovat pienemmät, olisi vaikeampi täyttää t

STTK:n kysely: Kuntalaiset korottaisivat kunnallisveroa, valtuutetut leikkaisivat palveluista16.3.2021 09:29:35 EET | Tiedote

STTK:n tekemän kyselyn mukaan kuntalaiset käyttäisivät kuntatalouden tasapainottamiseen eri keinoja kuin valtuutetut. Kuntalaisilla suosituin keino kuntatalouden tasapainottamiseksi on kunnallisveron korotus (36 %). Sen jälkeen yhtä suosittua on palvelumaksujen korotus (28 %) sekä kunnan palveluista ja toiminnasta leikkaaminen (28 %). Miehet ovat selvästi valmiimpia leikkaamaan palveluista (28 %) kuin naiset (18 %).

STTK: Työelämän rasismia torjuttava vuoden jokaisena päivänä15.3.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Tänään alkavalla viikolla vietetään kansainvälistä rasismin ja syrjinnän vastaista viikkoa. Työelämän rasismin ja syrjinnän aktiivinen torjuminen on ihmis- ja perusoikeuskysymys, jonka ei pitäisi rajoittua teemaviikkoon. - Vuoden jokaisen päivän pitäisi olla rasismin vastainen päivä. Yhdenvertaisuuslaki kieltää syrjinnän myös rasismin perusteella. Laki velvoittaa ehkäisemään syrjintää etukäteen aktiivisilla toimilla, jotta sitä ei pääse tapahtumaan, STTK:n puheenjohtajan Antti Palola korostaa.