Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Luottamusäänestys ei vaikuta STTK:n vaatimukseen luopua irtisanomisesityksestä

Pääministerin eduskunnalle antaman tiedonannon jälkeinen äänestystulos irtisanomiskiistassa osoittaa, että hallitus nauttii eduskunnan luottamusta. STTK:n näkökulmasta itse asiassa mikään ei ole silti muuttunut äänestyksen myötä.

- STTK ei edelleenkään hyväksy irtisanomisperusteen helpottamista ja työntekijöiden jakamista työsuhdeturvan osalta eri leireihin yrityksen koon perusteella, puheenjohtaja Antti Palola toteaa.

STTK:n hallitus on vaatinut maan hallitusta vetämään lakiesityksensä pois.
- STTK on valmis puhtaalta pöydältä aloittamaan kolmikantaiset valmistelut työllisyyttä ja työllistymistä edistävistä toimenpiteistä. Puhdas pöytä tarkoittaa, että hallitus vetää irtisanomisen helpottamiseen liittyvän lakihankkeen kokonaan pois.

Antti Palola on tällä hetkellä erittäin huolestunut yhteiskunnallisen keskustelun sävystä ja jyrkistä asenteista suomalaista ammattiyhdistysliikettä kohtaan.
- Irtisanomiskiistan ympärillä käyty puhe viestii kovuudesta ja vastakkainasettelusta. Tyyli ei ennakoi hyvää tulevaisuuden työmarkkinaneuvotteluiden näkökulmasta. Päivä on huomennakin, siksi työmarkkinoita pitäisi kehittää neuvotellen eikä nokitellen. Nyt jotkut tahot polttavat siltoja ja niiden uudelleen rakentaminen voi osoittautua tuskaisen hitaaksi.

Palola korostaa, että STTK:n jäsenliitot päättävät mahdollisista järjestöllisistä toimista täysin itsenäisesti.
- STTK:n hallitus keskustelee ja koordinoi, mutta toimenpiteet ovat jäsenjärjestöjen ja liittojen käsissä.

Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puhelin 040 509 6030

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 16 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Sopimusjärjestelmää kehitettävä nykyjärjestelmän pohjalta, työehtojen vähimmäissuoja turvattava16.3.2019 12:38:34 EETTiedote

Yleissitovuudesta ja paikallisesta sopimisesta on viime vuosien aikana käyty kiivastakin keskustelua. On selvää, että sopimusjärjestelmää on kehitettävä vastaamaan työmarkkinoiden ja työelämän muutoksia. -Työ- ja virkaehtosopimukset ja yleissitovuus ovat toimivia järjestelmiä turvaamaan työntekijöiden vähimmäisehdot laajasti. Alakohtaiset sopijaosapuolet kykenevät neuvotellen ja sopien löytämään alalle parhaiten sopivat ratkaisut sekä sopimaan paikallisen sopimisen mahdollisuuksista ja laajentamisesta huomioiden alalle sovitut työehdot kokonaisuudessaan, STTK:n johtaja Katarina Murto sanoo. Yleissitovuuden rajoittaminen tai poistaminen merkitsisi sitä, että järjestäytymättömässä kentässä vähimmäisehdot määräytyisivät sekä lainsäädännön kautta että työpaikkatasolla sopien. - Työehtosopimuksissa muun muassa sovitut lomarahat, vanhempainvapaan ja tilapäisen hoitovapaan palkat, pidemmät lomat sekä palkankorotukset eivät automaattisesti ulottuisi enää järjestäytymättömien yritysten työnteki

STTK selvitti: Enemmistö kansanedustajaehdokkaista laajentaisi työnantajan velvoitetta työntekijöiden osaamisen kehittämiseksi14.3.2019 11:36:00 EETTiedote

Tiedote Selkeä enemmistö (63 %) STTK:n kyselyyn vastanneista kansanedustajaehdokkaista olisi valmis laajentamaan työnantajan velvoitetta työntekijöiden osaamisen kehittämiseksi. Vastaajista 44 prosenttia on valmis laajentamaan velvoitetta jonkin verran, 19 prosenttia haluaisi laajentaa sitä selvästi. Puheenjohtaja Antti Palolan mielestä työantajan velvoitteiden lisääminen on välttämätöntä, jotta mahdollisuus osaamisen päivittämiseen toteutuisi työelämässä aidosti. - STTK:n vuoden 2018 jäsenkyselyyn vastanneista 53 prosentilla ei ollut mahdollisuutta osallistua työnantajan järjestämään koulutukseen edellisen vuoden aikana. 45 prosenttia koki, että koulutus ei ollut riittävää oman osaamisen ylläpitämiseksi. Myös koulutuksen kasautuminen on ongelma. Jos haluamme nostaa kaikkien työikäisten suomalaisten osaamista, seuraavalla hallituskaudella on käynnistettävä merkittäviä toimenpiteitä, Palola toteaa. STTK haluaa luoda koulutukselle vaalikauden ylittävä visio ja strategia. - Koulutuksen ta