STTK: Oikeudenmukaisen siirtymän tueksi tarvitaan osaamissopimus

Kuva: Nousussa

Osaavan työvoiman saatavuus on noussut nopeasti koko työelämää haastavaksi ongelmaksi. Rekrytointivaikeuksia on useilla toimialoilla eri puolilla maata. Vaikein tilanne on sosiaali- ja terveysalalla.
─ Väestön ikääntyminen, teknologian kehitys ja siirtymä kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa kiihdyttävät työelämän osaamistarpeiden muutosta. Koulutusjärjestelmältä vaaditaan ketteryyttä tunnistaa näitä työelämän muuttuvia tarpeita ja tarjota niihin vastaavaa koulutusta, STTK:n asiantuntija Riina Nousiainen korostaa.

Nousiainen osallistuu tänään Kuntamarkkinoilla työvoiman saatavuutta käsittelevään paneeliin.

Tällä hallituskaudella käynnistetty jatkuvan oppimisen uudistus ei ole vielä valmis.
─ Osaajapulaan vastaaminen edellyttää, että ihmisillä on mahdollisuus jatkuvan oppimisen kautta osaamisensa täydentämiseen ja alan vaihtoon, Nousiainen painottaa.

Jatkuva oppiminen kasaantuu voimakkaasti korkeimmin koulutetuille sekä esimies- ja asiantuntijatehtävissä työskenteleville. Sama ilmiö havaitaan työpaikoilla, kun tarkastellaan, ketkä osallistuvat työnantajan maksamaan henkilöstökoulutukseen.
─ Nykytilanne jättää osan työntekijöistä osattomaksi, eikä se ole oikeudenmukaisen siirtymän kannalta optimaalista. Työmarkkinoille tarvittaisiinkin jonkinlainen osaamissopimus. Siinä sovittaisiin työelämän tarpeista lähtevän osaamisen kehittämisen pelisäännöistä kuten työajan käytöstä koulutukseen ja kustannusten oikeudenmukaisesta jakautumisesta, Nousiainen esittää.

Myönteistä on, että Suomi on sitoutunut lisäämään TKI-investointien määrää neljään prosenttiin BKT:stä.
─ Parannettavaa on siinä, miten innovaatioita jalostetaan tuotteiksi, palveluiksi ja tavoiksi toimia. Innovaatiokyvykkyyden vahvistaminen edellyttää työpaikoilla uutta osaamista. STTK on esittänyt TKI-kannustimien ehdoksi henkilöstön osaamisen kehittämisen elementtiä, kuten osaamiskartoituksia ja niiden pohjalta toteutettua koulutussuunnitelmaa.

Tällä viikolla julkaistu valtioneuvoston tulevaisuusselonteko muistuttaa siitä, että talouskasvu perustuu tuottavuuskasvuun. Tuottavuuden kannalta keskeistä ovat panostukset osaamiseen, tutkimukseen ja innovaatioihin. Julkiset panostukset koulutukseen ovat kuitenkin olleet Suomessa jo pitempään laskussa, mikä on kansainvälisestikin vertailtuna poikkeuksellista.
─ Rahoitusta on kehitettävä pitkäjänteisesti sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävältä pohjalta. Tämä on myös keskeinen viestimme ensi kevään eduskuntavaaleihin.

Lisätietoja STTK:ssa: Riina Nousiainen, puhelin 050 310 6056.

Kuva: Nousussa

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 450 000 jäsentä.

Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

STTK: Puolueiden keskityttävä eduskuntavaaleissa palkansaajien huoliin15.9.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

STTK:n tavoitteet ensi huhtikuun eduskuntavaaleihin on julkaistu. Suomalaisten sisua ja kestävyyttä haastavat monet kriisit ja murrokset, jotka pakottavat arvioimaan uudelleen toimintatapojamme ja käsityksiämme maailmasta. ─ Kriiseissäkin Suomi nojaa avoimeen demokraattiseen päätöksentekoon, luottamukseen, yhteistyöhön, osaamiseen ja hyvinvointiyhteiskunnan toimivuuteen, puheenjohtaja Antti Palola korostaa. STTK:n vaikuttamistyön ydintä eduskuntavaaleissa ovat palkkatasa-arvo, osaamisen jatkuva kehittäminen, julkisen talouden vakaus ja ennustettavuus, hyvinvointi, vihreän siirtymän vauhdittaminen ja kaikille turvallinen yhteiskunta. Työelämässä muutos jatkuu ja kiihtyy. Kaiken muutoksen on silti oltava harkittua ja oikeudenmukaista. ─ Onnistumisemme riippuu hyvinvoivista ja menestyvistä työntekijöistä. Jos sopimusjärjestelmä ei ole vakaa ja reilu, luottamus yhteiskunnassa tuskin kehittyy. STTK toivookin työmarkkinoille nyt sopimusrauhaa. Muutos on myös mahdollisuus Viime aikojen kriisi

STTK:n hallitus: Työtaisteluoikeutta ei saa rajata lainsäädännöllä12.9.2022 13:29:59 EEST | Tiedote

Maan hallitus valmistelee lakia välttämättömän sosiaali- ja terveydenhuollon turvaamiseksi lakon aikana. STTK:n hallitus tyrmää sote-henkilöstön lakko-oikeuden poistamisen. - Vaikka työmarkkinatilanne sosiaali- ja terveydenhuollon sektorilla on erittäin pahasti tulehtunut, täysin laillisia työtaistelutoimia ei siellä - eikä millään alalla - pidä käytännössä estää kokonaan pakottavalla lainsäädännöllä. Lakko on perusoikeus, puheenjohtaja Antti Palola toteaa. STTK:n hallitus korostaa, että paras tie työmarkkinatilanteen rauhoittamiseksi on neuvottelupöytä. - Selvältä näyttää, että tilanne ei ratkea ilman rahaa, mutta palkan ohella muutakin tarvitaan. Terveys- ja sosiaalialaa sekä pelastustointa vaivaa lähes krooninen työvoimapula eikä esimerkiksi budjettiriihi tuonut helpotusta sote-sektorin tilanteen parantamiseksi. Alojen vetovoima ja siten suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuus määritellään tämän hetken päätöksillä, Palola muistuttaa. STTK toivoo nopeaa ratkaisua terveydenhoi