STTK: Opiskelijoiden valmistumisajat venymässä entisestään

Yhä useamman opiskelijan valmistumisajat ovat koronan vuoksi venymässä. STTK:n teettämän kyselyn mukaan 22 prosenttia nuorista vastasi valmistumisensa viivästyneen tai tulevan viivästymään koronan vuoksi. Vuotta aikaisemmin näin vastasi 16 prosenttia nuorista.

Merkittävin nousu valmistumisen viivästymisessä oli yliopisto- ja ammattikorkeakouluopiskelijoiden keskuudessa. Yliopistoissa opiskelevista opintojensa kertoi venyvän 35 prosenttia vastaajista, kun se vuotta aikaisemmin oli vain 22 prosenttia. Ammattikorkeakouluissa opiskelevien vastaavat luvut olivat 23 prosenttia ja 18 prosenttia.

- Opintojen lykkäyksen syiksi kerrotaan etäopiskeluiden aiheuttamat vaikeudet, suorittamatta jääneet harjoittelut ja motivaation heikentyminen. Kyselymme mukaan koronakriisin jatkuessa nuorten yksinäisyys, stressi ja ahdistuneisuus ovat lisääntyneet edellisestä vuodesta. Näillä on osaltaan varmasti vaikutus myös opintojen venymiseen, STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja Markus Kutvonen kertoo.

Koulujen ja oppilaitosten tarjoamaa ohjausta toivotaan lisää

Vaikka ystäviltä ja internetistä saatu ohjaus koulutukseen ja uravalintaan liittyen on lisääntynyt koronan aikana, koulut ja oppilaitokset olivat edelleen yleisin ohjausta ja tietoa nuorille tarjoava lähde. 82 prosenttia vastaajista ilmoitti saaneensa koulusta tai oppilaitoksesta tietoa koulutukseen ja uravalintoihin liittyen. Ohjausta ja tietoa oli silti monen nuoren mielestä liian vähän tarjolla.

- Kyselyn mukaan oppilaitosten tarjoama koulutukseen ja uravalintaan liittyvä ohjaus on koronan aikana ollut suhteellisen hyvin nuorten saavutettavissa. Kuitenkin vain noin puolet nuorista oli tyytyväisiä ohjauksen määrään. Liian moni nuori kokee saaneensa ohjausta riittämättömästi tai ei lainkaan. Tyytymättömyys on yleistä etenkin ammattikorkeakouluissa opiskelevien keskuudessa, Kutvonen korostaa.

Ohjauksen kehittäminen yhteistyössä oppilaitosten kanssa on STTK-Opiskelijoiden mielestä ensiarvoisen tärkeää, jotta jokainen opiskelija saa tarvitsemansa tuen opintojensa edistämiseksi.

- Koronan jälkeen tämän tärkeys vain korostuu, Kutvonen toteaa.

Lisätietoja: STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja Markus Kutvonen, puh: 044 544 9106.

Kyselyn tulokset >>

Aula Research Oy toteutti 18.8. – 13.9.2021 STTK:n toimeksiannosta kyselyn 15-29 -vuotiaiden nuorten ja nuorten aikuisten parissa. Kyselyn aiheena olivat opiskelu, työ, toimeentulo ja koronakriisin vaikutukset elämän eri osa-alueisiin. Kyselyyn vastasi yhteensä 2003 nuorta ja nuorta aikuista ympäri Suomen. Kysely tehtiin nyt toistamiseen, aikaisempi kysely tehtiin vuonna 2020.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK:n Antti Palola: Ilmastopolitiikalla oltava kansalaisten laaja tuki6.11.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Parhaillaan Skotlannin Glasgow’ssa pidettävä ilmastokokous COP26 on tuonut ilmastomuutoksen vastaisten toimien tarpeellisuuden ja kiireellisyyden kansainvälisen politiikan ytimeen. Useissa puheenvuoroissa korostettiin oikeudenmukaisen siirtymän tärkeyttä talouden ja yhteiskunnan muutoksessa. Laajasti jaettu näkemys on, että ilman kansalaisten tukea ja tunnetta oikeudenmukaisesta siirtymästä muutos kohti hiilivapaata taloutta ei onnistu riittävän nopeasti.

STTK Naisten palkkapäivänä: Samasta ja samanarvoisesta työstä maksettava sama palkka4.11.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Tänä vuonna naisten ansiot ovat 84,3 prosenttia miesten ansioista. Sen perusteella Naisten palkkapäivää vietetään tänään 4.11.2021, ja tämän jälkeen naiset työskentelevät kuvaannollisesti loppuvuoden ”ilman palkkaa”. Viime vuonna Naisten palkkapäivä oli 1.11., kun naisten ansiot olivat 83,8 prosenttia miesten ansioista. Pieni parannus palkkatasa-arvossa on askel oikeaan suuntaan, mutta kokonaiskuvan kannalta täysin riittämätön.

STTK:n uudessa pelissä seikkaillaan kiperissä työelämätilanteissa3.11.2021 14:11:11 EET | Tiedote

STTK on julkaissut uuden nuorille suunnatun työelämäaiheisen pelin. Laki ja Kirppu uraputkessa -pelissä työuransa alussa oleva Laki-koira työskentelee kirjastoneuvojana. Päivän aikana hän kohtaa seitsemän haastavaa tilannetta, joista yrittää selvitä yhdessä Kirpun kanssa. Peli soveltuu hyvin työelämätiedon opetukseen ja muuhun työelämäohjaukseen. Pelin kehittämisessä oli mukana nuoria, jotka osallistuivat tilanteiden ideointiin, pelikonseptin suunnitteluun ja nimen valintaan. Pelitilanteet käsittelevät muun muassa myöhästymistä, kiusaamista, yhdenvertaisuutta ja väärin maksettua palkkaa. Peliä laadittaessa on kiinnitetty erityistä huomiota tunnelmaan, jotta pelin aiheet eivät ongelmista huolimatta maalaisi työelämästä liian kielteistä kuvaa. - Työntekijät joutuvat työpaikan arjessa kohtamaan vaikeitakin asioita. Toivomme pelin tarjoavan nuorille oivalluksia ja vahvistusta tunteelle, että kaikesta voi selvitä, viestintäasiantuntija Kirsi Suominen toteaa. Pelaajan tehtävä on auttaa Lakia