Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Palkka-avoimuus etenee sanoista tekoihin

STTK kannattaa palkka-avoimuutta ja on jo aiemmin esittänyt palkkasalaisuuden osittaista purkamista palkkatasa-arvon edistämiseksi.

Ministeri Annika Saarikko asetti maaliskuussa tasa-arvovaltuutettu Jukka Maarianvaaran selvittämään palkka-avoimuutta. Selvitys julkaistiin tänään. STTK kiittää kattavasta selvityksestä ja on tyytyväinen ministerin esitykseen perustaa kolmikantainen työryhmä.

- Selvitystyö antaa hyvät lähtökohdat kolmikantaiseen valmisteluun. Palkkatietojen avoimuudella on tärkeä merkitys palkkatasa-arvon edistäjänä ja sukupuolten välisen palkkaeron umpeen kuromisessa, johtaja Katarina Murto arvioi.

STTK:lle on tärkeää, että palkka-avoimuuden edistäminen etenee.
- Suomella on vielä paljon tehtävää samapalkkaisuuden saavuttamiseksi. Aivan keskeinen tavoite on perusteettomien palkkaerojen poistaminen, mikä onnistuu vain palkkojen avoimuutta lisäämällä. Kannustamme avoimuuteen ja keskusteluun palkoista. Avoimuus vie tasa-arvoa eteenpäin - myös palkka-asioissa. Palkka-avoimuuteen liittyy myös yleinen tietämys palkoista ja palkitsemisesta. On tärkeää tietää, mistä esimerkiksi oma palkka muodostuu ja millainen palkkausjärjestelmä työpaikalla on käytössä, Murto toteaa.

STTK toivoo kolmikantaiselta valmistelulta konkreettisia esityksiä lainsäädännöllisistä muutoksista, joita palkka-avoimuuden vahvistaminen edellyttää.

- Toimenpiteitä tarvitaan jatkossa sekä lainsäädännön tasolla että asenteiden muokkaamisessa. Palkkatasa-arvo pitäisi kytkeä yrityksen arvoihin. Vaikka palkkatietojen avaamiseen liittyy haasteita, avoimuus lisäisi oikeudenmukaisuutta ja poistaisi epäluuloja työpaikkatasolla, Murto uskoo.

Kansa kannattaa palkkasalaisuuden avaamista palkkatasa-arvon edistämiseksi

STTK:n vuonna 2016 teettämästä selvityksestä ilmenee, että enemmistö suomalaisista (58 %) olisi valmis poistamaan palkkasalaisuuden, jotta palkkatasa-arvo etenee. Naiset ovat miehiä valmiimpia salaisuuden purkamiseen.
Linkki STTK:n kyselyyn.

Lisätietoja STTK:ssa: johtaja Katarina Murto, puhelin 050 568 9188

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 16 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Perhevapaauudistus käyntiin tasa-arvo ja joustavuus edellä8.1.2019 10:56Tiedote

STTK esittää, että perhevapaauudistus on laitettava liikkeelle heti seuraavan hallituskauden alussa. Uudistus on valmisteltava kolmikannassa ja sille on varattava riittävä aika. Johtaja Katarina Murron mielestä pienillä muutoksilla ei saada aikaan tarpeeksi vaikuttavaa uudistusta. - Perhevapaauudistus on toteutettava ennen kaikkea perhemyönteisellä tavalla, jolla olisi myönteinen vaikutus myös syntyvyyteen. Työelämän epävarmuus vaikuttaa kielteisesti nuorten aikuisten perheen perustamiseen. Uudistuksessa onkin otettava huomioon työelämän kehittäminen niin, että työelämän epävarmuutta voidaan karsia. Nuorilla pitää olla vakaa usko oman työuran kehittymiseen, Murto korostaa. Perhevapaauudistuksen tavoitteina on oltava tasa-arvon edistäminen sekä työn ja perheen yhteensovittamisen helpottaminen. Niiden myötä naisten työmarkkina-asema kohenee. - Äideille ja isille tulee kiintiöidä yhtä suuret vapaat, ja siksi isien kiintiötä on lisättävä nykyisestä. Tämä ohjaa asenteita yhteiskunnassa ja t

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola: Eläkejärjestelmän kehittämisen ydin on nuorten eläkelupauksen varmistaminen27.12.2018 09:29Tiedote

Eläkeuudistus on ollut voimassa kaksi vuotta. - Suomen eläkejärjestelmä on kunnossa eikä siihen liittyviä nopeita muutos- tai uudistustarpeita ole. Aiemmin sovituista asioista käydään tarvittavat neuvottelut, mutta mittavampaan uudistukseen tai eläkemaksujen korottamiseen tähtääviä neuvotteluja ei ole näköpiirissä. Maksutasosta on sovittu vuoteen 2021 asti eikä asiaa ole tarpeen vielä arvioida, puheenjohtaja Antti Palola toteaa. Parhaillaan selvitetään yksityisen ja julkisen työeläkejärjestelmän yhdistämistä. - Tämä työ on vielä kesken eikä johtopäätöksiä pidä tehdä ennen kuin työryhmän työ ja esitykset ovat valmistuneet. Useat selvitykset ovat osoittaneet, että suomalaista työeläkejärjestelmää on vuosikymmenien aikana hoidettu vastuullisesti ja eläkelupaus on pidetty. - Keskustelu tulevaisuuden eläkkeistä on tärkeää, sillä myös tulevien sukupolvien eläkelupaus on lunastettava. Vastakkainasettelua jo eläkkeellä olevien ja nuorten välillä on kuitenkin vältettävä. Ratkaisu ei voi olla se