STTK: Ruuhkavuodet eivät lopu pikkulapsiaikaan

STTK on mukana Omaishoitajaliiton työelämän ja hoivan yhdistämisen ongelmakohtiin pureutuvassa Rahkeet riittää -hankkeessa. Hankkeella halutaan herätellä työnantajia tunnistamaan läheisistään huolehtivat ihmiset työyhteisöissä, ja kannustaa heitä ottamaan asia avoimesti puheeksi työnantajan kanssa.

Tänään alkava omaishoitajien viikko puolestaan nostaa esiin tarpeen turvata nykyistä paremmin läheisistään huolehtivien työikäisten jaksaminen.
- Työelämässä on paljon ymmärrystä sille, millaisia joustoja pikkulapsiperheet tarvitsevat, mutta muita hoivaan liittyviä tilanteita tunnistetaan huonosti, STTK:n sosiaali- ja terveyspolitiikan asiantuntija Ida Nummelin toteaa.

Harvalla työpaikalla on käytäntöjä tilanteeseen, jossa työntekijän läheinen sairastuu tai tarvitsee äkillisesti tukea arkeensa.
- Monessa lapsiperheessä joustoja ja tukea tarvitaan myös pikkulapsiajan jälkeen, Nummelin korostaa.

STTK:n mielestä Suomessa on turvattava läheisiään hoitavien työikäisten jaksaminen. Omaishoitajaliiton tietojen mukaan joka kolmas työikäinen huolehtii tällä hetkellä läheisestään ansiotyön rinnalla, ja kaikesta hoivasta 80 prosenttia on läheisten vastuulla.
- Väestön ikääntyessä ja hoitosuhteen heiketessä tilanne tulee vaikeutumaan entisestään, Nummelin arvioi.

Oikeaan suuntaan mennään STTK:n mielestä perhevapaauudistuksen myötä, kun työntekijöille taataan subjektiivinen oikeus omaishoitovapaaseen. Omaishoitovapaan palkattomuus kuitenkin heikentää vapaan käytettävyyttä.
- Omaishoitovapaan palkallisuus saattaa nousta keskusteluun sopimuspöydissä kuluvan neuvottelukierroksen aikana. Työntekijät arvostavat työnantajia, jotka ottavat huomioon työntekijöidensä erilaiset elämäntilanteet ja tarjoavat niihin tukea.

Teemaviikko jakaa kokemuksia työn ja hoivan yhdistämisestä

Omaishoitajien liitto jakaa teemaviikon aikana omaishoitajien kokemuksia somekanavissaan.

Työelämän ja hoivan yhdistämisen vaikeuksista kertovat muun muassa Alzheimerin tautia sairastavasta äidistään huolehtiva siivousalan ammattilainen, tehtaan työnjohdossa työskentelevä vammaisen lapsen isä ja skitsofreniaa sairastavasta sisarestaan huolehtiva etäomaishoitaja.

Lisätietoja STTK:ssa: Ida Nummelin, puhelin 050 547 1927.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK:n Antti Palola: Ilmastopolitiikalla oltava kansalaisten laaja tuki6.11.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Parhaillaan Skotlannin Glasgow’ssa pidettävä ilmastokokous COP26 on tuonut ilmastomuutoksen vastaisten toimien tarpeellisuuden ja kiireellisyyden kansainvälisen politiikan ytimeen. Useissa puheenvuoroissa korostettiin oikeudenmukaisen siirtymän tärkeyttä talouden ja yhteiskunnan muutoksessa. Laajasti jaettu näkemys on, että ilman kansalaisten tukea ja tunnetta oikeudenmukaisesta siirtymästä muutos kohti hiilivapaata taloutta ei onnistu riittävän nopeasti.

STTK Naisten palkkapäivänä: Samasta ja samanarvoisesta työstä maksettava sama palkka4.11.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Tänä vuonna naisten ansiot ovat 84,3 prosenttia miesten ansioista. Sen perusteella Naisten palkkapäivää vietetään tänään 4.11.2021, ja tämän jälkeen naiset työskentelevät kuvaannollisesti loppuvuoden ”ilman palkkaa”. Viime vuonna Naisten palkkapäivä oli 1.11., kun naisten ansiot olivat 83,8 prosenttia miesten ansioista. Pieni parannus palkkatasa-arvossa on askel oikeaan suuntaan, mutta kokonaiskuvan kannalta täysin riittämätön.

STTK:n uudessa pelissä seikkaillaan kiperissä työelämätilanteissa3.11.2021 14:11:11 EET | Tiedote

STTK on julkaissut uuden nuorille suunnatun työelämäaiheisen pelin. Laki ja Kirppu uraputkessa -pelissä työuransa alussa oleva Laki-koira työskentelee kirjastoneuvojana. Päivän aikana hän kohtaa seitsemän haastavaa tilannetta, joista yrittää selvitä yhdessä Kirpun kanssa. Peli soveltuu hyvin työelämätiedon opetukseen ja muuhun työelämäohjaukseen. Pelin kehittämisessä oli mukana nuoria, jotka osallistuivat tilanteiden ideointiin, pelikonseptin suunnitteluun ja nimen valintaan. Pelitilanteet käsittelevät muun muassa myöhästymistä, kiusaamista, yhdenvertaisuutta ja väärin maksettua palkkaa. Peliä laadittaessa on kiinnitetty erityistä huomiota tunnelmaan, jotta pelin aiheet eivät ongelmista huolimatta maalaisi työelämästä liian kielteistä kuvaa. - Työntekijät joutuvat työpaikan arjessa kohtamaan vaikeitakin asioita. Toivomme pelin tarjoavan nuorille oivalluksia ja vahvistusta tunteelle, että kaikesta voi selvitä, viestintäasiantuntija Kirsi Suominen toteaa. Pelaajan tehtävä on auttaa Lakia