Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK selvitti: Enemmistö kansanedustajaehdokkaista laajentaisi työnantajan velvoitetta työntekijöiden osaamisen kehittämiseksi

Tiedote

Selkeä enemmistö (63 %) STTK:n kyselyyn vastanneista kansanedustajaehdokkaista olisi valmis laajentamaan työnantajan velvoitetta työntekijöiden osaamisen kehittämiseksi. Vastaajista 44 prosenttia on valmis laajentamaan velvoitetta jonkin verran, 19 prosenttia haluaisi laajentaa sitä selvästi.

Puheenjohtaja Antti Palolan mielestä työantajan velvoitteiden lisääminen on välttämätöntä, jotta mahdollisuus osaamisen päivittämiseen toteutuisi työelämässä aidosti.
- STTK:n vuoden 2018 jäsenkyselyyn vastanneista 53 prosentilla ei ollut mahdollisuutta osallistua työnantajan järjestämään koulutukseen edellisen vuoden aikana. 45 prosenttia koki, että koulutus ei ollut riittävää oman osaamisen ylläpitämiseksi. Myös koulutuksen kasautuminen on ongelma. Jos haluamme nostaa kaikkien työikäisten suomalaisten osaamista, seuraavalla hallituskaudella on käynnistettävä merkittäviä toimenpiteitä, Palola toteaa.

STTK haluaa luoda koulutukselle vaalikauden ylittävä visio ja strategia.
- Koulutuksen tasa-arvo ja jatkuva oppiminen on oltava läpileikkaava tavoite kaikessa koulutuksen uudistamisessa. Suomen menestys edellyttää pitkälle tulevaisuuteen katsovaa korkean osaamisen politiikkaa. Uudistuksissa tavoitteet on asetettava useamman vaalikauden päähän, Palola korostaa.

Antti Palola osallistui tänään Helsingissä ammatillisen koulutuksen suurtapahtumassa (AMKE päivät) järjestettyyn keskusteluun ammatillisesta koulutuksesta. STTK on esittänyt työikäisten aikuisten täydennyskoulutuksen rahoittamiseksi henkilökohtaista osaamistiliä, joka kannustaisi ylläpitämään omaa osaamista koko työuran ajan. Tilin rahoituksesta vastaisivat yhteiskunta, työnantaja ja työntekijä yhdessä.

Kansanedustajaehdokkaille suunnatussa kyselyssä 85 prosenttia suhtautuu myönteisesti henkilökohtaiseen osaamistiliin.
- Seuraavan hallituksen on käynnistettävä laajapohjainen jatkuvan oppimisen uudistus, jonka tavoitteena on yksilöiden ja työelämän tarpeita vastaava joustava osaamispalveluiden kokonaisuus. Aikuiskoulutuksen osallistumisaste on nostettava 60 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, Palola painottaa.

STTK parantaisi koulutuksen tasa-arvoa tekemällä toisen asteen koulutuksesta maksutonta perusopetuksen päättäville. STTK esittää myös oppivelvollisuuden pidentämistä 18 ikävuoteen.
- On kestämätöntä, että 15 prosenttia ikäluokasta jää ilman toisen asteen tutkintoa. Yhteistyötä peruskoulun ja toisen asteen oppilaitosten välillä on tiivistettävä ja yksilölliset tuen tarpeet huomioitava nykyistä vahvemmin. Lyhyellä aikavälillä oppivelvollisuuden pidentäminen lisäisi kustannuksia, mutta pitemmällä aikavälillä uudistus voisi olla kustannusneutraali, torjuisi syrjäytymistä ja parantaisi työllistymisen mahdollisuuksia.

Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puhelin 040 509 6030.

Linkki kansanedustajaehdokkaille osoitettuun kyselyyn >>

Linkki STTK:n jäsenkyselyyn >>

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 15 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK kiittää hallitusohjelman tavoitteita työllisyyden ja ilmastopolitiikan vahvistamiseksi3.6.2019 11:13:37 EESTTiedote

STTK on tyytyväinen, että Suomeen saadaan laajapohjainen enemmistöhallitus. - Talous-, työllisyys-, EU- ja ilmastopolitiikan haasteet eivät odota. On tärkeää, että hallitus sitoutuu vahvistamaan julkisen talouden pitkän aikavälin kestävyyttä, asettaa tavoitteekseen 75 prosentin työllisyysasteen ja suhtautuu ilmastonmuutoksen torjuntaan kunnianhimoisesti, puheenjohtaja Antti Palola toteaa. STTK:lle keskeiset tavoitteet toteutuvat hallitusohjelmassa hyvin. Työllisyyden parantamiseksi esitetään useita keinoja, kuten aktiivista työvoimapolitiikkaa, kohtaanto-ongelmien lievittämistä ja työperäisen maahanmuuton lisäämistä. - Työllisyyttä tukee myös STTK:n pitkäaikainen tavoite työikäisen väestön ja työelämän osaamistarpeisiin vastaavan jatkuvan oppimisen mahdollisuuksien kehittäminen. Tuloverotuksen linjat hyödyttävät pieni- ja keskituloisia, mikä kannattelee ostovoimaa ja tukee työllisyyttä. - Tavoite tiivistää veropohjaa ja uudistaa verotukien rakennetta on kannatettava. Energia-, kulutus-

Paikalliseen sopimiseen on tahtoa, ei riittävästi taitoa21.5.2019 08:36:55 EESTTiedote

STTK:laisten jäsenliittojen henkilöstön edustajista joka kolmas kokee, että paikalliseen sopimiseen on työpaikalla riittävät edellytykset ja joka kolmas kokee, että mahdollisuuksia paikalliseen sopimiseen on jonkin verran. Kolmannes henkilöstön edustajista sen sijaan kokee, ettei riittäviä edellytyksiä paikalliseen sopimiseen työpaikalla ole. Haasteellisinta vastaajien mukaan on sopia erityisesti paikallisesti palkoista ja muista korvauksista. Tiedot ilmenevät STTK:n jäsenliittojensa henkilöstön edustajille tekemästä barometristä, jonka STTK julkaisee kokonaisuudessaan myöhemmin. Henkilöstöedustajien barometri toteutetaan kahden vuoden välein. Barometriin vastasi 1791 henkilöstön edustajaa. Henkilöstön edustajan työ edellyttää riittävää ajantasaista tietoa työpaikan tilanteesta. Vain 40 prosenttia vastaajista kokee saaneensa hyvin tietoa työpaikkansa taloudellisesta tilanteesta. - Riittämättömien tietojen varassa neuvotteleminen ja sopimukseen pääseminen on vaikeaa. On selvää, että hen