Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Sote-uudistuksen henkilöstöriskeihin ei ole varauduttu

STTK on osittain tyytyväinen ehdotuksiin, joita nyt lausuntokierroksella ollut uudistettu sote-valinnanvapausmalli sisältää.
- Yhtiöittämisvelvoitteen poistaminen on hyvä asia. Tosin nyt ehdotettu laaja asiakassetelimalli johtaisi osin samoihin vaikeuksiin kuin perustuslakiin törmännyt yhtiöittämispakko: palvelukokonaisuudet pirstoutuvat, säästötavoitteet karkaavat eikä integraation hyötyjä saada käyttöön, STTK:n sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Riitta Työläjärvi arvioi.

Päätökset asiakassetelin laajuudesta ja kohdentamisesta on jätettävä maakunnille. Näin varmistetaan, että nyt toimivat erikoissairaanhoidon osiot eivät jatkossakaan vaarannu.

Jättimäinen sote-uudistus tuo mukanaan henkilöstöriskejä, joihin ei toistaiseksi ole löydetty riittäviä ratkaisuja.
- Henkilöstöä uhkaa työsuhteiden pirstoutuminen ja työehtojen heikentyminen. Oireellista on, että laajassa valinnanvapauslausunnon kyselylomakkeessa ei ole ainoatakaan kohtaa henkilöstövaikutuksista, Työläjärvi toteaa.

Kilpailuedun hakeminen henkilöstön työehtoja tai –olosuhteita heikentämällä on torjuttava. Viime kädessä palvelut tekee osaava, koulutettu ja työhönsä sitoutunut henkilöstö.

-Sote-uudistuksen mahdolliset hyödyt saadaan palvelukokonaisuuksia uudistamalla sekä eri henkilöstöryhmien työnjakoa ja osaamispotentiaalia kehittämällä. Tämä tulee tehdä laajassa yhteistyössä ja –toiminnassa suurimpien henkilöstöryhmien kanssa.

Maakunnille ja tuleville maakuntavaltuustoille jää suuri päätösvalta ja vastuu oman alueensa palvelutuotannon järjestämisessä. Siksi kaikkien keskeisten sote-palvelujen henkilöstöryhmien on oltava vahvasti mukana alueellisessa valmistelussa ja voitava tuoda oma asiantuntemuksensa uudenlaisten palvelumallien kehittämiseen.
- Jatkuva kiire uhkaa kapeuttaa laajapohjaista valmistelua, Työläjärvi arvioi.

Helppokäyttöiset tietojärjestelmät on luotava nopeasti, jotta tunnistetaan esimerkiksi palveluntuottajien erityisosaaminen, jonotusajat sekä toiminnan laatu ja tuloksellisuus. Valinnanvapauden tiedonhallintapalvelujen sekä valtakunnallisen maksuliikenteen tietojärjestelmien rakentaminen luontuu parhaiten Kelan hoidettavaksi.
- Silloin asiakkaat voivat tehdä valintoja tietoon - ei tunteeseen - pohjautuen. Asiakkaiden aseman varmistamiseksi on myös tärkeää estää asiakasmaksujen korottaminen.

STTK kannatta valinnanvapauden harkittua lisäämistä. Yksityisiä toimijoita tarvitaan mukana sote-palvelutuotannossa. Olennaista on, että maakunta pystyy johtamaan kokonaisuutta ja yksityissektori toimii vastuullisesti. Vastuullinen toimijuus edellyttää vero- ja taloustietojen avoimuuden ohella myös esimerkiksi avoimia palvelujen laatutietoja, eri henkilöstöryhmien kouluttamista ja työharjoittelupaikkojen järjestämistä sekä vastuunjakoa päivystysajan ja kriisitilanteiden palvelujen hoitamiseksi.

Lisätietoja STTK:ssa: Riitta Työläjärvi, puhelin 040 827 2988.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK toivoo kehysriihestä lisäpanostuksia osaamisen kehittämiseen ja työllisyysasteen nostoon4.4.2018 11:14Tiedote

STTK mielestä hallituksen tulisi kohdistaa kehysriihen panostukset osaamisen kehittämiseen ja työllisyyden hoitoon. – Hallitukselta kaivataan nyt toimia työikäisten osaamisen päivittämisen helpottamiseksi. Suomi tarvitsee aikuiskoulutuksen kokonaistarkastelua tarjonnan, koulutusmuotojen ja osaamiskokonaisuuksien uudistamisen osalta. Meidän tulisi päästää irti tutkintokeskeisestä ajattelusta ja siirtyä tarkastelemaan osaamisen päivittämistä joustavasti moduulien tai osaamisportfolioiden kautta, Palola korostaa. STTK:n mielestä työpaikoilla tarvitaan kipeästi lisävauhtia osaamisen ja tuottavuuden kehittämiseen. Työelämän kehittämisen puitteet pitäisi luoda lainsäädännöllä. – Vanhat keinot on käytetty loppuun ja nyt tarvitaan jotain uutta. Nykyinen yt-laki ei palvele tarkoitustaan. Sen tilalle tarvitaan parempi, osaamisen, tuottavuuden ja työhyvinvoinnin kehittämisen mahdollistava lainsäädäntö. Lainsäädännön uudistaminen palvelisi myös paikallisen sopimisen edistämistä käytännössä, Palola

STTK: Nuorten työmarkkina-asemaa vahvistettava, työelämätieto opetussuunnitelmiin22.3.2018 09:16Tiedote

STTK on huolestunut nuorten heikoista työelämävalmiuksista ja esittää työelämätiedon sisällyttämistä opetussuunnitelmiin. - Heikot tiedot ja valmiudet heikentävät nuorten pääsyä työmarkkinoille ja heidän asemaansa siellä. Nuorten työmarkkina-asemaa on vahvistettava jo ennen työelämään siirtymistä ja työuran alussa. Heikot työelämätiedot voivat olla rasite myös työnantajille, johtaja Katarina Murto arvioi. STTK selvitti kansalaistutkimuksella nuorten työelämään liittyviä tietoja ja taitoja. Kysymykset suunnattiin iältään 18-29-vuotiaille nuorille ja nuorille aikuisille. Työelämätietojen hankkiminen näyttää tutkimuksen perusteella jäävän pitkälti nuoren omalle vastuulle ja oman aktiivisuuden varaan. - Enemmistö nuorista kokee, että omaan tutkintoon liittyvään opetukseen sisältyi vain vähän tai ei ollenkaan työelämätietoa ja -käytäntöjä. Näin arvioi 55 prosenttia STTK:n Aula Researchilla teettämään kansalaistutkimukseen vastanneista. Varhain opitut kattavat työelämätiedot ovat sekä nuorte