Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Suomen kilpailukyky parantunut merkittävästi, sosiaalimaksujen korotukset kompensoitava veroratkaisulla

Tänään julkistetun Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan raportin mukaan Suomen kilpailukyky on parantunut merkittävästi. Yksikkötyökustannukset alenivat vuonna 2017 lähes viisi prosenttia suhteessa euroalueeseen.

– Kilpailukykysopimus ja työn tuottavuuden nopea kasvu ovat parantaneet Suomen hintakilpailukykyä suhteessa kilpailijamaihin. Kun mukaan otetaan vuoden 2016 hyvä kehitys, hallituksen asettama kilpailukykytavoite on kurottu umpeen ja jopa ylitetty, STTK:n ekonomisti Seppo Nevalainen toteaa.

– Kilpailukykyä pitää toki tarkkailla, mutta päävastuu kilpailukykyloikan jatkotoimista on nyt yritysten vastuulla. Nyt tarvitaan investointeja ja tuotekehitystä, Nevalainen painottaa.

Raportin mukaan palkansaajien yhteenlaskettu ostovoima kasvaa tänä vuonna reilun prosentin.

– STTK esittää, että hallitus tekee vuodelle 2019 veroratkaisun, joka kompensoi palkansaajille kilpailukykysopimuksen aiheuttamat sosiaalivakuutusmaksujen korotukset, Nevalainen sanoo.

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan raportin taloutta koskeva arvio perustuu valtionvarainministeriön ennusteeseen (21.12.2917). VM:n talousennusteessa tämän vuoden talouskasvuksi ennakoidaan 2,4 prosenttia.

– Valtiovarainministeriön talouskasvuennuste on aivan liian varovainen. Muut ennustelaitokset ovat ennakoineet tälle vuodelle noin kolmen prosentin talouskasvua, Nevalainen huomauttaa.

Lisätietoja:

STTK:n ekonomisti Seppo Nevalainen, puhelin 0400 798 958.

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan raportti

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunta (tukuseto) laatii taloudellisia selvityksiä ja laskelmia kansantalouden sekä tulojen ja kustannusten kehityksestä. Selvitystoimikunta seuraa työmarkkinaratkaisujen toteutumista ja niiden vaikutuksia ottaen huomioon kustannuskilpailukyvyn asettamat vaatimukset sekä työmarkkinoiden toimivuuden. Toimikunta seuraa myös muissa mailla tapahtuvia työmarkkinaratkaisuja sekä Suomen hintakilpailukyvyn kehittymistä.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Perhevapaauudistus käyntiin tasa-arvo ja joustavuus edellä8.1.2019 10:56Tiedote

STTK esittää, että perhevapaauudistus on laitettava liikkeelle heti seuraavan hallituskauden alussa. Uudistus on valmisteltava kolmikannassa ja sille on varattava riittävä aika. Johtaja Katarina Murron mielestä pienillä muutoksilla ei saada aikaan tarpeeksi vaikuttavaa uudistusta. - Perhevapaauudistus on toteutettava ennen kaikkea perhemyönteisellä tavalla, jolla olisi myönteinen vaikutus myös syntyvyyteen. Työelämän epävarmuus vaikuttaa kielteisesti nuorten aikuisten perheen perustamiseen. Uudistuksessa onkin otettava huomioon työelämän kehittäminen niin, että työelämän epävarmuutta voidaan karsia. Nuorilla pitää olla vakaa usko oman työuran kehittymiseen, Murto korostaa. Perhevapaauudistuksen tavoitteina on oltava tasa-arvon edistäminen sekä työn ja perheen yhteensovittamisen helpottaminen. Niiden myötä naisten työmarkkina-asema kohenee. - Äideille ja isille tulee kiintiöidä yhtä suuret vapaat, ja siksi isien kiintiötä on lisättävä nykyisestä. Tämä ohjaa asenteita yhteiskunnassa ja t

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola: Eläkejärjestelmän kehittämisen ydin on nuorten eläkelupauksen varmistaminen27.12.2018 09:29Tiedote

Eläkeuudistus on ollut voimassa kaksi vuotta. - Suomen eläkejärjestelmä on kunnossa eikä siihen liittyviä nopeita muutos- tai uudistustarpeita ole. Aiemmin sovituista asioista käydään tarvittavat neuvottelut, mutta mittavampaan uudistukseen tai eläkemaksujen korottamiseen tähtääviä neuvotteluja ei ole näköpiirissä. Maksutasosta on sovittu vuoteen 2021 asti eikä asiaa ole tarpeen vielä arvioida, puheenjohtaja Antti Palola toteaa. Parhaillaan selvitetään yksityisen ja julkisen työeläkejärjestelmän yhdistämistä. - Tämä työ on vielä kesken eikä johtopäätöksiä pidä tehdä ennen kuin työryhmän työ ja esitykset ovat valmistuneet. Useat selvitykset ovat osoittaneet, että suomalaista työeläkejärjestelmää on vuosikymmenien aikana hoidettu vastuullisesti ja eläkelupaus on pidetty. - Keskustelu tulevaisuuden eläkkeistä on tärkeää, sillä myös tulevien sukupolvien eläkelupaus on lunastettava. Vastakkainasettelua jo eläkkeellä olevien ja nuorten välillä on kuitenkin vältettävä. Ratkaisu ei voi olla se