Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Suomen kilpailukyky parantunut merkittävästi, sosiaalimaksujen korotukset kompensoitava veroratkaisulla

Tänään julkistetun Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan raportin mukaan Suomen kilpailukyky on parantunut merkittävästi. Yksikkötyökustannukset alenivat vuonna 2017 lähes viisi prosenttia suhteessa euroalueeseen.

– Kilpailukykysopimus ja työn tuottavuuden nopea kasvu ovat parantaneet Suomen hintakilpailukykyä suhteessa kilpailijamaihin. Kun mukaan otetaan vuoden 2016 hyvä kehitys, hallituksen asettama kilpailukykytavoite on kurottu umpeen ja jopa ylitetty, STTK:n ekonomisti Seppo Nevalainen toteaa.

– Kilpailukykyä pitää toki tarkkailla, mutta päävastuu kilpailukykyloikan jatkotoimista on nyt yritysten vastuulla. Nyt tarvitaan investointeja ja tuotekehitystä, Nevalainen painottaa.

Raportin mukaan palkansaajien yhteenlaskettu ostovoima kasvaa tänä vuonna reilun prosentin.

– STTK esittää, että hallitus tekee vuodelle 2019 veroratkaisun, joka kompensoi palkansaajille kilpailukykysopimuksen aiheuttamat sosiaalivakuutusmaksujen korotukset, Nevalainen sanoo.

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan raportin taloutta koskeva arvio perustuu valtionvarainministeriön ennusteeseen (21.12.2917). VM:n talousennusteessa tämän vuoden talouskasvuksi ennakoidaan 2,4 prosenttia.

– Valtiovarainministeriön talouskasvuennuste on aivan liian varovainen. Muut ennustelaitokset ovat ennakoineet tälle vuodelle noin kolmen prosentin talouskasvua, Nevalainen huomauttaa.

Lisätietoja:

STTK:n ekonomisti Seppo Nevalainen, puhelin 0400 798 958.

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan raportti

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunta (tukuseto) laatii taloudellisia selvityksiä ja laskelmia kansantalouden sekä tulojen ja kustannusten kehityksestä. Selvitystoimikunta seuraa työmarkkinaratkaisujen toteutumista ja niiden vaikutuksia ottaen huomioon kustannuskilpailukyvyn asettamat vaatimukset sekä työmarkkinoiden toimivuuden. Toimikunta seuraa myös muissa mailla tapahtuvia työmarkkinaratkaisuja sekä Suomen hintakilpailukyvyn kehittymistä.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: VM:n budjettiehdotuksessa myönteistä palkansaajien ostovoiman turvaaminen8.8.2018 15:46Tiedote

Valtiovarainministeriön (VM) tänään julkistettu budjettiehdotus ei pidä palkansaajien kannalta sisällään suuria yllätyksiä. - Finanssipolitiikan linja budjetissa olisi voinut olla hieman kiristävämpi. Tämä olisi luonut julkiseen talouteen puskuria seuraavaa talouden laskukautta varten, STTK:n ekonomisti Seppo Nevalainen toteaa. VM:n ehdotuksessa valtion talouden tasapainottuminen kuitenkin jatkuu ensi vuonna ja alijäämä pienenee reiluun puoleentoista miljardiin. Julkisen velan suhde kokonaistuotantoon jatkaa alenemistaan alle 60 prosenttiin. Julkisen talouden vahvistamista on tarvetta jatkaa myös ensi vaalikaudella kun väestön ikääntymisen kustannukset lisääntyvät 2020-luvulla. Talouskasvun turvaamiseksi tarvitaan toimia, joilla huolehditaan osaavan työvoiman saatavuudesta. Työttömyys on alentunut jo lähelle rakenteellisen työttömyyden tasoa. Rakennetyöttömyyden alentamiseksi on lisättävä tuntuvasti työvoimapolitiikan ja koulutuksen resursseja. - Nyt esitetyt panostukset eivät riitä pu

STTK:n Antti Palola: Digitalisaation ja tekoälyn luomat osaamistarpeet ratkotaan parhaiten työelämän osapuolten vuoropuhelulla20.6.2018 11:10Tiedote

STTK:n Antti Palola: Digitalisaation ja tekoälyn luomat osaamistarpeet ratkotaan parhaiten työelämän osapuolten vuoropuhelulla Tiedote Elinkeinoministeri Mika Lintilä esitti tänään Tekoälyajan työ -raportin julkistamistilaisuudessa digitalisaatiota ja tekoälyä käsittelevää toimialakohtaista vuoropuhelua, jonka tavoitteena on kartoittaa muun muassa teknologian kehityksen tuottamia osaamistarpeita. STTK:n puheenjohtaja Antti Palola pitää tärkeänä, että mahdollisuuksia ja ratkaisuja etsitään työelämän osapuolten yhteistyöllä. - Ministeri Lintilän käynnistämä vuoropuhelu on erinomainen tapa arvioida uusien teknologioiden luomia mahdollisuuksia ja haasteita eri aloilla. Sen kautta voidaan viedä asioita eteenpäin ruohonjuuritasolla, mutta myös hälventää tekoälyyn liittyviä uhkakuvia, kuten pelkoja työpaikkojen häviämisestä, Palola toteaa. STTK:n puheenjohtaja Palola pitää tärkeänä, että Tekoälyajan työ -raportti sisältää myös konkreettisia esityksiä keinoista, joilla osaamistarpeisiin voidaa