STTK: Työssäoloehdon sitominen tuloihin vie työttömyysturvaa väärään suuntaan

Työttömyysturvan kehittämisen työryhmä on tarkastellut muun muassa työttömyysturvan työssäoloehtoa, kestoa, lomautettujen osaamisen kehittämistä ja erorahamallia. Työryhmä julkaisi raporttinsa tänään. Sen ehdotukset eivät ole kaikilta osin yksimielisiä.

STTK pitää erittäin tärkeänä, että työttömyysturvaa kehitetään jatkossakin vastaamaan paremmin muuttuvan työelämän vaatimuksia, mutta ei kannata työryhmän ehdotusta työssäoloehdon muuttamisesta tuloperusteiseksi. STTK jätti tätä koskevan eriävän mielipiteen.

Työryhmän ehdotuksen mukaan työssäoloehto täyttyisi, jos henkilöllä on ollut tuloja vähintään 844 euroa kuukaudessa kuuden kuukauden ajan. Nykyisin edellytys on 18 tuntia työtä viikossa 26 kalenteriviikon ajan.
- Tuloperusteinen työssäoloehto ei kohtelisi työntekijöitä tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti. Siinä palkkataso vaikuttaisi työssäoloehdon täyttymiseen. Työntekijän, joka tekee saman verran työtä kuin toinen, mutta jonka palkkatulot ovat pienemmät, olisi vaikeampi täyttää työssäoloehtoa. Palkkataso myös vaihtelee merkittävästi eri alojen välillä: varsinkin monilla naisvaltaisilla aloilla palkkataso on keskimääräistä pienempi, juristi Samppa Koskela toteaa.

Toinen merkittävä ongelma ehdotetussa tuloperusteisessa työssäoloehdossa liittyy pätkä- ja keikkatyötä tekevien ansiopäivärahan korvaustason heikentymiseen.
- Jos työntekijä täyttää työssäoloehdon pätkittäin useissa lyhyissä työsuhteissa ja tehden esimerkiksi erilaisia keikkatöitä, tuloperusteinen työssäoloehto merkitsisi ansiopäivärahan korvaustason heikentymistä nykyiseen verrattuna.

Työssäoloehdon muuttaminen tuloperusteiseksi veisi turvaa väärään suuntaan.
- Työttömyysturvaa olisi etenkin näin epävarmassa työmarkkinatilanteessa vahvistettava ja luotava lisää positiivisia työllistymisen kannusteita. Pidämme hyvänä sitä, että työryhmä huomioi ehdotuksissaan lomautettujen tarpeet osaamisen kehittämiseen, mutta olisimme toivoneet työryhmältä muun muassa työttömyysturvan erorahamallin tarkempaa analysointia etenkin työllistymisen kannusteiden näkökulmasta, Samppa Koskela toteaa.

Lisätietoja STTK:ssa: Samppa Koskela, puhelin 0400 199 062.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK: UPM:n irtisanominen kertoo, miksi luottamusmiehen asemaa on vahvistettava lainsäädännöllä15.4.2021 11:53:47 EEST | Tiedote

Metsäyhtiö UPM on tänään irtisanonut Kaukaan sahan toimihenkilöitä edustavan luottamusmiehen. STTK:n edunvalvonnasta vastaava johtaja Minna Ahtiainen pitää tekoa poikkeuksellisen vakavana. - Tämä näyttää olevan jatkumoa Metsäteollisuus ry:n ilmoitukselle vetäytyä toimialakohtaisesta sopimustoiminnasta ja siirtää työehdoista sopimista paikallistasolle. Luottamusmiehen irtisanomisella UPM:ssä pyritään poistamaan nyt myös paikallistason sopimisen edellytykset ja siirtymään sopimisesta työnantajan yksipuoliseen saneluun.

STTK:n terveiset kehysriiheen: Elvyttävää talouspolitiikkaa, aktiivista työvoimapolitiikkaa ja parempaa työelämää12.4.2021 13:45:24 EEST | Tiedote

STTK:n hallitus keskusteli tänään tavoitteista maan hallituksen kehysriiheen. STTK pitää tärkeinä panostuksia työllisyyteen ja osaamiseen, vero- ja eläkejärjestelmän kestävyyden varmistamista, kolmikantaista työlainsäädännön valmistelua sekä julkisten palveluiden aktiivista kehittämistä. - Ne ovat luottamukseen perustuvaa yhteiskuntaa vahvistavia keskeisiä tekijöitä, puheenjohtaja Antti Palola linjaa.

STTK:n kysely: Kuntalaiset korottaisivat kunnallisveroa, valtuutetut leikkaisivat palveluista16.3.2021 09:29:35 EET | Tiedote

STTK:n tekemän kyselyn mukaan kuntalaiset käyttäisivät kuntatalouden tasapainottamiseen eri keinoja kuin valtuutetut. Kuntalaisilla suosituin keino kuntatalouden tasapainottamiseksi on kunnallisveron korotus (36 %). Sen jälkeen yhtä suosittua on palvelumaksujen korotus (28 %) sekä kunnan palveluista ja toiminnasta leikkaaminen (28 %). Miehet ovat selvästi valmiimpia leikkaamaan palveluista (28 %) kuin naiset (18 %).

STTK: Työelämän rasismia torjuttava vuoden jokaisena päivänä15.3.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Tänään alkavalla viikolla vietetään kansainvälistä rasismin ja syrjinnän vastaista viikkoa. Työelämän rasismin ja syrjinnän aktiivinen torjuminen on ihmis- ja perusoikeuskysymys, jonka ei pitäisi rajoittua teemaviikkoon. - Vuoden jokaisen päivän pitäisi olla rasismin vastainen päivä. Yhdenvertaisuuslaki kieltää syrjinnän myös rasismin perusteella. Laki velvoittaa ehkäisemään syrjintää etukäteen aktiivisilla toimilla, jotta sitä ei pääse tapahtumaan, STTK:n puheenjohtajan Antti Palola korostaa.