Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Työttömyysvakuutusmaksun alentaminen ylimitoitettua

Työttömyysvakuutusrahaston hallitus esittää rahaston hallintoneuvostolle työttömyysvakuutusmaksun alentamista 0,8 prosenttiyksiköllä.

Nykyisessä taloustilanteessa STTK kannattaa maksun maltillista alentamista, mutta pitää esitettyä lukua ylimitoitettuna ja kilpailukykysopimuksen vastaisena.

- Kilpailukykysopimuksessa todettiin, että työttömyysvakuutusmaksulla on turvattava rahaston maksuvalmius ja edellytykset puskuroida vakuutusmaksujen tasojen vaihtelua talouden suhdanteissa. Yleinen arvio on, että talouden suhdannehuippu on tällä erää ohitettu ja talous kasvaa jatkossa enää maltillisesti. Vääjäämättä edessä oleviin huonoihin aikoihin pitäisi varautua, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola korostaa.

Tänään työttömyysvakuutusrahaston hallituksen kokouksessa STTK äänesti hallituksen esitystä vastaan.

- Perustelu on, että maksujen nostaminen on talouden taantuessa ja työttömyyden lisääntyessä aina erittäin haasteellista. Vaikka työllisyys on parina viime vuotena kehittynyt toivottuun suuntaan, työttömyyden riski kasvaa heti kun taloudessa menee heikommin. Puskurin kartuttaminen taloudellisesti hyvänä aikana on järkevää varautumista huonompia aikoja varten.

STTK:n puheenjohtaja on erittäin pettynyt siihen, että palkansaajien yhteistyö petti vakuutusmaksusta päätettäessä.

- Veroalennusinto ajoi yhden järjestön palkansaajajärjestöjen yhteistyön edelle ja työnantajien leiriin. Työttömyysvakuutusmaksun kytkeminen verokevennyksiin ei kuulu rahaston toimivaltaan. Koko palkansaajaliikkeen väliseen yhteistyöhön tämä jättää ikävän jäljen. Yhteistyö ei ole asia, jota tehdään vain itselle edullisissa asioissa. Pidemmällä tähtäimellä rintamakarkuruudesta kärsivät kaikki palkansaajat.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK:n hallitus: Työsopimuslain aiheuttamat muutokset tuskin merkittäviä12.11.2018 14:19Tiedote

STTK:n hallitus keskusteli tänään maan hallituksen esityksestä henkilöperusteisen irtisanomisen helpottamiseksi pienissä yrityksissä. STTK:n hallitus arvioi, että esitys ei paranna työllisyyttä. - Edelleenkään STTK ei hyväksy henkilöperusteisen irtisanomissuojan heikentämistä, puheenjohtaja Antti Palola tiivistää. STTK on tyytyväinen siihen, että maan hallitus palasi lopulta kolmikantaiseen valmisteluun. Työryhmässä oli rakentava henki, mutta STTK ei valmistelun päätyttyä hyväksynyt irtisanomisesityksen perusteluja.Yksimielisyydestä ei voida puhua. - Totesimme ainoastaan, että työryhmän työ päättyi toimeksiannon ja aikataulun puitteissa. Irtisanominen edellyttää jatkossakin asiallista ja painavaa syytä. STTK arvioi, että vasta oikeuskäytäntö muodostaa myöhemmin linjan. Merkittäviin muutoksiin oikeuskäytännössä emme kuitenkaan usko, Palola toteaa. STTK:n hallitus toteaa, että työsopimuslain muutosta koskeva hallituksen esitys antaa edellytykset työtaistelutoimien lopettamiseen. - Jäsenl

STTK kannattaa yhteistoimintalain täysremonttia5.11.2018 15:08Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriön selvityshenkilöt ehdottavat yhteistoimintalain kokonaisvaltaista uudistamista työpaikoilla tapahtuvan vuoropuhelun ja yhteistoiminnan kehittämiseksi. Katarina Murto ja Rauno Vanhanen luovuttivat tänään työministeri Jari Lindströmille selvityksensä yhteistoimintalain muutostarpeista. - Selvitys osoittaa sen, mikä on yleisesti tiedossa, eli nykyinen yhteistoimintalaki mielletään lähinnä irtisanomislaiksi. Tästä syystä yt-laki tulisi uudistaa sekä rakenteeltaan että sisällöltään, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola toteaa. Selvityshenkilöt ehdottavat yhteistoimintalain kokonaisuudistusta ja että uutta lakia sovellettaisiin vähintään kymmenen hengen yrityksissä, kun henkilöraja nyt on 20. - Uudet työpaikat syntyvät yhä useammin pieniin yrityksiin. Henkilörajan asettaminen kymmenen hengen yrityksiin vahvistaisi nykyistä suuremman työntekijäjoukon tiedonsaantia ja vaikutusmahdollisuuksia, Palola arvioi. Työvoiman vähentämistä koskevat säännökset ehdotetaan siirrett

STTK: Hallituksen kompromissiesitys irtisanomislaiksi luo edellytykset järjestöllisten toimien keskeyttämiseen, ei lopettamiseen26.10.2018 15:26Tiedote

STTK:n hallitus keskusteli maan hallituksen esityksestä, jolla pyritään irtisanomiskiistan ratkaisemiseen ja järjestöllisten toimien lopettamiseen. STTK:n hallitus totesi, että maan hallituksen esitys antaa edellytykset järjestöllisten toimien keskeyttämiseen, ei lopettamiseen. STTK:n hallitus edellyttää, että työsopimuslain muuttamiseen liittyvät perustelut on valmisteltava kolmikantaisesti. Järjestöllisiin toimiin liittyvät päätökset tehdään jokaisessa jäsenliitossa. STTK:n hallituksen keskustelussa todettiin, että lopullinen arvio on mahdollista tehdä vasta kun muutosehdotuksen perustelut ovat tiedossa. Maan hallituksen esitys on STTK:n mielestä osoitus kompromissihalusta ja kyvystä hakea ratkaisua hyvin tulehtuneessa työmarkkinailmapiirissä.