Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Työttömyysvakuutusmaksun alentaminen ylimitoitettua

Työttömyysvakuutusrahaston hallitus esittää rahaston hallintoneuvostolle työttömyysvakuutusmaksun alentamista 0,8 prosenttiyksiköllä.

Nykyisessä taloustilanteessa STTK kannattaa maksun maltillista alentamista, mutta pitää esitettyä lukua ylimitoitettuna ja kilpailukykysopimuksen vastaisena.

- Kilpailukykysopimuksessa todettiin, että työttömyysvakuutusmaksulla on turvattava rahaston maksuvalmius ja edellytykset puskuroida vakuutusmaksujen tasojen vaihtelua talouden suhdanteissa. Yleinen arvio on, että talouden suhdannehuippu on tällä erää ohitettu ja talous kasvaa jatkossa enää maltillisesti. Vääjäämättä edessä oleviin huonoihin aikoihin pitäisi varautua, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola korostaa.

Tänään työttömyysvakuutusrahaston hallituksen kokouksessa STTK äänesti hallituksen esitystä vastaan.

- Perustelu on, että maksujen nostaminen on talouden taantuessa ja työttömyyden lisääntyessä aina erittäin haasteellista. Vaikka työllisyys on parina viime vuotena kehittynyt toivottuun suuntaan, työttömyyden riski kasvaa heti kun taloudessa menee heikommin. Puskurin kartuttaminen taloudellisesti hyvänä aikana on järkevää varautumista huonompia aikoja varten.

STTK:n puheenjohtaja on erittäin pettynyt siihen, että palkansaajien yhteistyö petti vakuutusmaksusta päätettäessä.

- Veroalennusinto ajoi yhden järjestön palkansaajajärjestöjen yhteistyön edelle ja työnantajien leiriin. Työttömyysvakuutusmaksun kytkeminen verokevennyksiin ei kuulu rahaston toimivaltaan. Koko palkansaajaliikkeen väliseen yhteistyöhön tämä jättää ikävän jäljen. Yhteistyö ei ole asia, jota tehdään vain itselle edullisissa asioissa. Pidemmällä tähtäimellä rintamakarkuruudesta kärsivät kaikki palkansaajat.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Perhevapaauudistus käyntiin tasa-arvo ja joustavuus edellä8.1.2019 10:56Tiedote

STTK esittää, että perhevapaauudistus on laitettava liikkeelle heti seuraavan hallituskauden alussa. Uudistus on valmisteltava kolmikannassa ja sille on varattava riittävä aika. Johtaja Katarina Murron mielestä pienillä muutoksilla ei saada aikaan tarpeeksi vaikuttavaa uudistusta. - Perhevapaauudistus on toteutettava ennen kaikkea perhemyönteisellä tavalla, jolla olisi myönteinen vaikutus myös syntyvyyteen. Työelämän epävarmuus vaikuttaa kielteisesti nuorten aikuisten perheen perustamiseen. Uudistuksessa onkin otettava huomioon työelämän kehittäminen niin, että työelämän epävarmuutta voidaan karsia. Nuorilla pitää olla vakaa usko oman työuran kehittymiseen, Murto korostaa. Perhevapaauudistuksen tavoitteina on oltava tasa-arvon edistäminen sekä työn ja perheen yhteensovittamisen helpottaminen. Niiden myötä naisten työmarkkina-asema kohenee. - Äideille ja isille tulee kiintiöidä yhtä suuret vapaat, ja siksi isien kiintiötä on lisättävä nykyisestä. Tämä ohjaa asenteita yhteiskunnassa ja t

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola: Eläkejärjestelmän kehittämisen ydin on nuorten eläkelupauksen varmistaminen27.12.2018 09:29Tiedote

Eläkeuudistus on ollut voimassa kaksi vuotta. - Suomen eläkejärjestelmä on kunnossa eikä siihen liittyviä nopeita muutos- tai uudistustarpeita ole. Aiemmin sovituista asioista käydään tarvittavat neuvottelut, mutta mittavampaan uudistukseen tai eläkemaksujen korottamiseen tähtääviä neuvotteluja ei ole näköpiirissä. Maksutasosta on sovittu vuoteen 2021 asti eikä asiaa ole tarpeen vielä arvioida, puheenjohtaja Antti Palola toteaa. Parhaillaan selvitetään yksityisen ja julkisen työeläkejärjestelmän yhdistämistä. - Tämä työ on vielä kesken eikä johtopäätöksiä pidä tehdä ennen kuin työryhmän työ ja esitykset ovat valmistuneet. Useat selvitykset ovat osoittaneet, että suomalaista työeläkejärjestelmää on vuosikymmenien aikana hoidettu vastuullisesti ja eläkelupaus on pidetty. - Keskustelu tulevaisuuden eläkkeistä on tärkeää, sillä myös tulevien sukupolvien eläkelupaus on lunastettava. Vastakkainasettelua jo eläkkeellä olevien ja nuorten välillä on kuitenkin vältettävä. Ratkaisu ei voi olla se