STTK: Työvoiman kohtaanto-ongelmiin tarttuminen tärkeää

Valtiovarainministeriön budjettiehdotuksessa elvytys vähenee merkittävästi. Ensi vuoden valtion alijäämäksi ennakoidaan 6,7 miljardia euroa, mikä on lähes kahdeksan miljardia euroa vähemmän kuin kuluvalle vuodelle budjetoitu.
- Nousukauden myötä elvyttämistä onkin syytä vähentää. Vielä ei kuitenkaan olla korkeasuhdanteessa, eli meillä on edelleen käyttämätöntä kapasiteettia taloudessa, eikä talouden ylikuumentumista ole näköpiirissä, STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà korostaa.

Valtiovarainministeriö käynnistää selvitystyön työvoiman kohtaannon parantamiseksi.
- Keskeistä on lisätä työnhakijoiden osaamista paikkakunnilla, joilla työpaikkoja on. Työttömyysturvan heikentäminen ei luo osaamista, eikä ratkaise pulaa osaavasta työvoimasta, Lainà korostaa.

STTK harmittelee, että budjettiehdotuksen työllisyystoimissa ei tartuta ulosoton helpottamiseen esimerkiksi suojaosaa nostamalla, ulosottoaikoja lyhentämällä tai velkajärjestelyyn pääsyä helpottamalla.
- Tämä on hieman yllättävää, koska ulosottovelallisten asemaa päätettiin parantaa kevään kehysriihessä. Ulosoton helpottaminen olisi tehokas työllisyystoimi ja se vahvistaisi julkista taloutta varsinkin, jos verovelat luetaan helpotuksista ulos. Koronakriisin takia monet ovat ajautuneet maksuvaikeuksiin, joten ulosoton helpottaminen olisi myös kädenojennus koronakriisistä eniten kärsineille.

Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen 140 miljoonan euron lisäpanostukset ovat tervetulleita.
- Niillä varmistetaan osaamisen laatu oppivelvollisuuden pidentyessä.

Budjettiehdotuksen panostukset vihreään siirtymään ovat erittäin tarpeellisia.
- Kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n tuore raportti muistuttaa, että ilmastotoimilla on jo kova kiire, Patrizio Lainà toteaa.

Lisätietoja STTK:ssa: Pääekonomisti Patrizio Lainà, puhelin 040 583 4432.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK: Suomen hyvin toimivan eläkejärjestelmän pitkäjänteinen kehittäminen välttämätöntä17.9.2021 09:37:25 EEST | Tiedote

Eläketurvakeskus on julkaissut professori Torben M. Andersenin raportin Suomen eläkejärjestelmän tilasta. Sen perusteella Suomen eläkejärjestelmä on vankka ja hyvin toimivaksi. Suomi pärjää hyvin myös kansainvälisessä vertailussa. STTK:n on helppo yhtyä Andersenin arvioon. - Eläkejärjestelmää on uudistettu pitkäjänteisesti ja aktiivisesti vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. On silti hyvin tärkeää, että eläkejärjestelmän rahoituksellista kestävyyttä seurataan ja analysoidaan tarkasti myös jatkossa sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä, puheenjohtaja Antti Palola toteaa. Andersen tunnistaa eläkejärjestelmässä myös haasteita. Raportin perusteella järjestelmän ongelmat liittyvät rahoitukselliseen kestävyyteen keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Ongelmat eivät ole välittömiä tai kiireellisiä. Kansainvälisestä näkökulmasta eläkejärjestelmään kohdistuva rahoituksellinen haaste on niin ikään suhteellisen pieni. STTK:n mielestä on tärkeää keskustella eläkejärjestelmään liittyvistä kehitt