Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK tyytyväinen osaamisen vahvistamiseen ja työllisyyden edistämiseen

Hallituksen kehysriihessä tekemät päätökset osaamisen vahvistamiseksi ja työllisyyden edistämiseksi ovat oikean suuntaisia. Talouskasvun aikana on mahdollisuus vahvistaa työllisyyttä ja pyrkiä kitkemään pitkäaikaistyöttömyyttä ja syrjäytymistä.

- Aktiivimallin aktiivisuuskriteerit järkevöityivät, esimerkkinä tästä on ammattiliittojen tarjoaman koulutuksen hyväksyminen aktiivisuustoimeksi. Päätökset työikäisten koulutusmahdollisuuksien joustavoittamisesta esimerkiksi luomalla nykyisiä ammatillisia tutkinnon osia lyhyempiä koulutuksia ovat oikeansuuntaisia, mutta toki enemmänkin olisi voitu tehdä.TE-toimistojen reilut henkilötyövuosien lisäpanostukset tulevat tarpeeseen, ekonomisti Antti Koskela korostaa.

STTK on tyytyväinen siihen, että työaikalakiin ei sisällytetty paikallisen sopimisen laajentamista ja lain soveltamisala pysyy ennallaan.

Maakuntien tulevien kasvupalveluiden rahoituksessa säilyy yleiskatteellinen malli. Siinä STTK näkee monia ongelmia.
- Rahoituksen pitäisi peilata palvelujen laatua ja saatavuutta sekä työttömyyden hoidon tehoja. Rahoitusmallista puuttuu edelleen kannuste saada työttömät työllistymään.

STTK on tyytymätön yksilöperusteisen irtisanomisen helpottamiseen.
- Työntekijän asema on aina työnantajaa heikompi. Tämä lisää työntekijöiden epävarmuutta ja sitoutumista työpaikkaan, Koskela toteaa.

STTK pitää myös ongelmallisena hallituksen kehysriihessä tekemää päätöstä helpottaa määräaikaisuuksia alle 30-vuotiailla työttömillä.
- Päätös on eriarvoistava ja syrjivä. Se heikentää entisestään nuorten ikäluokkien epävarmaa asemaa työmarkkinoilla ja sotii sukupolvien välistä oikeudenmukaisuutta vastaan.

Hallitus päätti jättää veroratkaisut syksyn budjettiriiheen.
- Syksyn veroratkaisussa on huolehdittava siitä, että vuonna 2019 palkansaajien tuloveroaste ei kiristy, Koskela esittää.

Yt-lain uudistus liikkeelle

Erityiskiitoksen STTK antaa hallituksen päätökselle käynnistää selvitys yhteistoimintalain kokonaisuudistukseksi.

- Päätös osoittaa, että hallituksella on halu etsiä keinoja muuttuvan työelämän kehittämiseksi sekä aidon yhteistoiminnan ja paremman tuottavuuden edistämiseksi, Antti Koskela sanoo.

Lisätietoja STTK:ssa: ekonomisti Antti Koskela, puhelin 044 543 9838.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK:n Antti Palola: Digitalisaation ja tekoälyn luomat osaamistarpeet ratkotaan parhaiten työelämän osapuolten vuoropuhelulla20.6.2018 11:10Tiedote

STTK:n Antti Palola: Digitalisaation ja tekoälyn luomat osaamistarpeet ratkotaan parhaiten työelämän osapuolten vuoropuhelulla Tiedote Elinkeinoministeri Mika Lintilä esitti tänään Tekoälyajan työ -raportin julkistamistilaisuudessa digitalisaatiota ja tekoälyä käsittelevää toimialakohtaista vuoropuhelua, jonka tavoitteena on kartoittaa muun muassa teknologian kehityksen tuottamia osaamistarpeita. STTK:n puheenjohtaja Antti Palola pitää tärkeänä, että mahdollisuuksia ja ratkaisuja etsitään työelämän osapuolten yhteistyöllä. - Ministeri Lintilän käynnistämä vuoropuhelu on erinomainen tapa arvioida uusien teknologioiden luomia mahdollisuuksia ja haasteita eri aloilla. Sen kautta voidaan viedä asioita eteenpäin ruohonjuuritasolla, mutta myös hälventää tekoälyyn liittyviä uhkakuvia, kuten pelkoja työpaikkojen häviämisestä, Palola toteaa. STTK:n puheenjohtaja Palola pitää tärkeänä, että Tekoälyajan työ -raportti sisältää myös konkreettisia esityksiä keinoista, joilla osaamistarpeisiin voidaa

STTK antaa hallitukselle kouluarvosanaksi ehdot11.6.2018 14:23Tiedote

STTK:n hallitus keskusteli kesäkuun kokouksessa maan hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen välisestä yhteistyöstä. - Kesän alkaessa jaetaan monenlaisia todistuksia ja arvosanoja. STTK:n hallitus antaa maan hallitukselle työmarkkinaosaamisesta ehdot. Kolme vuotta istunut hallitus ei ole kehittynyt osaajaksi työmarkkina-asioissa. Sen sijaan useimmissa asioissa se on ollut kovakorvainen, käskyttävä ja joustamaton, puheenjohtaja Antti Palola sanoo. Palola muistuttaa, että kolmeen vuoteen on mahtunut monia ongelmia. - Jyrkimmän vastakkainasettelun aiheuttivat uuden hallituksen ideoimat pakkolait, eli tavoite heikentää työehtoja ja rajoittaa työmarkkinajärjestöjen sopimusoikeutta. Toinen iso riitely liittyi aktiivimalliin, jolla heikennetään työttömien toimeentuloa ilman, että heille tosiasiassa tarjotaan mahdollisuutta työhön tai sitä vastaavaan aktiivisuuteen. Parhaillaan hallitus kaavailee irtisanomisperusteiden heikentämistä alle 20 työntekijän yrityksissä. Hallitus on myös törmäyskurssi