Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK Unelmien työpäivänä: Työhyvinvoinnin merkitys oivallettu, mutta vielä riittää tehtävää

Tiedote

Tänään vietetään ensimmäisen kerran valtakunnallista Unelmien työpäivää, jonka tavoitteena on työhyvinvoinnin edistäminen. Kyseessä on pop up –tapahtuma, johon kuka tahansa voi osallistua.

STTK on tyytyväinen, että työhyvinvointi on noussut vahvasti yhteiskunnalliseen keskusteluun.
- Työhyvinvoinnin merkitys tuottavuuden, työkyvyn ja työurien pidentämisen kannalta on oivallettu laajasti. Pitäisi muistaa, että työhyvinvointi kumpuaa usein aivan pienistä arjen teoista, myönteisestä ilmapiiristä, kommunikaatioista ja yhdessä tekemisen ilosta. Jokainen voi omalla asenteellaan ja käyttäytymisellään vaikuttaa työyhteisön draiviin ja jokainen on siitä vastuussa, STTK:n johtaja Katarina Murto muistuttaa.

Yhteistoiminta on avainasemassa työhyvinvoinnin edistämisessä. STTK esittää yhteistoimintalain kokonaisuudistusta, sillä nykyinen on käytännössä irtisanomislaki eikä auta kehittämään yhteistoimintaa työpaikoilla.
- Lain painopistettä on siirrettävä jatkuvan vuorovaikutuksen ja aidon yhteistoiminnan kehittämiseen, työhyvinvoinnin edistämiseen ja jatkuvan ammatillisen osaamisen vahvistamiseen, Murto esittää.

STTK:n erilaiset selvitykset osoittavat, että vielä riittää työtä työhyvinvoinnin edistämiseksi.
- Avoin tiedonkulku on tärkeää. Kun tieto kulkee, se antaa henkilöstölle mahdollisuuden osallistua asioiden valmisteluun, tuottaa kehittämisideoita ja motivoi tuloksentekoon.

STTK:lla on useita työhyvinvoinnin edistämiseen liittyviä toimia.
- Hiljattain järjestimme kampanjan tunnuksella #6euroatakaisin. Korostamme, että jokainen työhyvinvoinnin edistämiseen sijoitettu euro tuo jopa kuusi euroa takaisin. Yritysten ja työpaikkojen yleensä on otettava työhyvinvointi vakavasti myös taloudellisten perusteiden vuoksi, Murto painottaa.

Lisätietoja STTK:ssa: Katarina Murto, puhelin 050 568 9188.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 520 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 16 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Työehtosopimukset ja yleissitovuus turvaavat vähimmäisehdot ja ansiokehityksen26.9.2018 10:32Tiedote

Sopimusjärjestelmään kohdistuva kritiikki työmarkkinajärjestöjen ulkopuolisilta tahoilta osoittaa valitettavan usein ymmärtämättömyyttä järjestelmää ja piittaamattomuutta työntekijöiden vähimmäisturvaa kohtaan, STTK:n johtaja Katarina Murto arvioi. STTK on selvittänyt näkemyksiä siihen, että palkoista neuvoteltaisiin jatkossa enemmän paikallisella tasolla vain työntekijän ja työantajan välillä. 23 prosenttia vastaajista ei usko saavansa palkankorotusta tällöin lainkaan. Kymmenen prosenttia uskoisi saavansa työehtosopimuksia matalammat korotukset. Vain 19 prosenttia uskoisi saavansa työehtosopimusten kanssa yhtä suuret palkankorotukset. 19 prosenttia ei osannut vastata. - Ansiokehityksen, tuloerojen hillitsemisen ja palkkojen polkemisen estämisen kannalta työehtosopimuksilla ja yleissitovuudella on tärkeä merkitys työelämässä, yhteiskunnallisena arvona ja palkansaajien vähimmäisehtojen turvaajana. Ne takaavat sopimusten piirissä oleville työntekijöille vähimmäisehdot riippumatta siitä,

STTK:n liitot eivät seuraa sivusta irtisanomissuojan heikentämistä10.9.2018 14:29Tiedote

Tiedote STTK toistaa maan hallitukselle vaatimuksen luopua lakiesityksestä, jolla aiotaan helpottaa alle 20 henkilön yritysten irtisanomisoikeutta. Tänään kokoontunut STTK:n hallitus totesi, että kyse on ammattiyhdistysliikkeen edunvalvonnan keskeisistä kivijaloista, työntekijöiden työsuhdeturvasta ja oikeudenmukaisuudesta. - STTK:n jäsenliitot eivät seuraa sivusta, jos sen jäseniä kohdellaan eriarvoistavasti. Olemme ilmoittaneet olevamme valmiita järjestöllisiin toimenpiteisiin, jos maan hallitus ei luovu lakiesityksestä, puheenjohtaja Antti Palola sanoo. Työsuhdeturva on edunvalvonnan kovaa ydintä. - Jos työntekijöitä asetettaisiin eriarvoiseen asemaan sen perusteella, minkä suuruisessa yrityksessä he työskentelevät, se ei olisi sen paremmin työntekijän kuin yrityksen edun mukaista. On selvää, minne koulutetut, osaavat ja motivoituneet työntekijät hakeutuvat, jos heidän työsuhdeturvansa on erilainen alle ja yli 20 hengen työpaikassa, Palola huomauttaa. STTK on teettänyt kansalaiskyse