STTK:n Antti Palola: Ilmastopolitiikalla oltava kansalaisten laaja tuki

Parhaillaan Skotlannin Glasgow’ssa pidettävä ilmastokokous COP26 on tuonut ilmastomuutoksen vastaisten toimien tarpeellisuuden ja kiireellisyyden kansainvälisen politiikan ytimeen. Useissa puheenvuoroissa korostettiin oikeudenmukaisen siirtymän tärkeyttä talouden ja yhteiskunnan muutoksessa. Laajasti jaettu näkemys on, että ilman kansalaisten tukea ja tunnetta oikeudenmukaisesta siirtymästä muutos kohti hiilivapaata taloutta ei onnistu riittävän nopeasti.

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola korostaa, että jokaisella on vastuu siirtymässä kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa.

- Samalla on huolehdittava, että kaikkien ääni kuuluu tässä muutoksessa. Muuten asia uhkaa kaatua kansalaisten vastakkainasettelun lisääntymiseen ja sen myötä populismin nousuun. Myös kansainvälisellä ay-liikkeellä on osaltaan vastuullaan varmistaa onnistunut siirtymä ja palkansaajien asema siinä.

Palola osallistui tänään Helsingissä järjestettyyn COP26 Hub -tapahtumaan.

Siirtymä hiilineutraaliin yhteiskuntaan on toteutettava sosiaalisesti, taloudellisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisella tavalla. Se onnistuu, kun työntekijät ovat mukana muutoksessa ja heitä kuullaan eri vaiheissa.

- Koulutus, osaaminen ja jatkuva oppiminen ovat tärkeitä onnistuneen siirtymän työvälineitä. Meidän on jo nyt laajennettava ja syvennettävä työelämässä olevien osaamista, jotta se vastaa paremmin muutoksen aiheuttamiin haasteisiin. Tässä työntekijän muutosturvan kehittäminen on keskeistä, Palola korostaa.

Eri teollisuuden ja talouden alat tulevat kohtaamaan myös lisäkustannuksia siirtymisessä kohti hiilivapaata taloutta. Samalla esimerkiksi puhtaaseen energiaan ja kiertotalouteen liittyvien alojen kasvu antaa paljon mahdollisuuksia kehittyneille teollisuusmaille kuten Suomelle. Työllisyyden osalta tämä johtaa suuriin muutoksiin eri alojen välillä ja myös niiden sisällä. Hyvän työllisyyskehityksen ja oikeudenmukaisen siirtymän varmistamiseksi suomalainen ay-liike on tehnyt ja tekee jatkossakin yhteistyötä muun muassa pohjoismaisten ja saksalaisten ay-järjestöjen kanssa.

Suomella, muilla pohjoismailla ja Saksalla on paljon samankaltaisia haasteita ja mahdollisuuksia ilmastomuutoksen suhteen.

- Maidemme yhteiskunnallinen malli ja sopimisen perinne mahdollistavat muutoksen onnistumisen sekä laajan tuen toimenpiteille. Lisäksi pohjoismaissa ja Saksassa työntekijöiden osallistumismahdollisuudet työpaikkojensa kehittämiseen ja rakennemuutoksen ennakointiin ovat perinteisesti hyvät. Nämä asiat korostuvat siirtymässä, ja niitä tulisi edelleen kehittää myös meillä, Palola muistuttaa.

Lisätietoja: STTK:n puheenjohtaja Antti Palola, puh: 040 509 6030.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK Naisten palkkapäivänä: Samasta ja samanarvoisesta työstä maksettava sama palkka4.11.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Tänä vuonna naisten ansiot ovat 84,3 prosenttia miesten ansioista. Sen perusteella Naisten palkkapäivää vietetään tänään 4.11.2021, ja tämän jälkeen naiset työskentelevät kuvaannollisesti loppuvuoden ”ilman palkkaa”. Viime vuonna Naisten palkkapäivä oli 1.11., kun naisten ansiot olivat 83,8 prosenttia miesten ansioista. Pieni parannus palkkatasa-arvossa on askel oikeaan suuntaan, mutta kokonaiskuvan kannalta täysin riittämätön.

STTK:n uudessa pelissä seikkaillaan kiperissä työelämätilanteissa3.11.2021 14:11:11 EET | Tiedote

STTK on julkaissut uuden nuorille suunnatun työelämäaiheisen pelin. Laki ja Kirppu uraputkessa -pelissä työuransa alussa oleva Laki-koira työskentelee kirjastoneuvojana. Päivän aikana hän kohtaa seitsemän haastavaa tilannetta, joista yrittää selvitä yhdessä Kirpun kanssa. Peli soveltuu hyvin työelämätiedon opetukseen ja muuhun työelämäohjaukseen. Pelin kehittämisessä oli mukana nuoria, jotka osallistuivat tilanteiden ideointiin, pelikonseptin suunnitteluun ja nimen valintaan. Pelitilanteet käsittelevät muun muassa myöhästymistä, kiusaamista, yhdenvertaisuutta ja väärin maksettua palkkaa. Peliä laadittaessa on kiinnitetty erityistä huomiota tunnelmaan, jotta pelin aiheet eivät ongelmista huolimatta maalaisi työelämästä liian kielteistä kuvaa. - Työntekijät joutuvat työpaikan arjessa kohtamaan vaikeitakin asioita. Toivomme pelin tarjoavan nuorille oivalluksia ja vahvistusta tunteelle, että kaikesta voi selvitä, viestintäasiantuntija Kirsi Suominen toteaa. Pelaajan tehtävä on auttaa Lakia