Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK:n hallitus hyväksyi yhteiset laatutavoitteet syksyn liittokierrokselle

14.6.2017 10:58 | Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

Tiedote, vapaa julkaistavaksi

STTK on valmistellut syksyllä alkavalle sopimuskierrokselle työelämän laatuun liittyviä tavoitteita. Järjestön hallitus teki tänään päätökset liitoille yhteisistä laatutavoitteista.

STTK:n liittojen tavoitteena on, että eri alojen sopimuskaudet päättyvät pääosin 3-4 kuukauden aikavälillä.
- Sopimuskausien yhtenäisyys tukee tehokasta koordinaatiota ja vahvistaa STTK:n liittoperheen edunvalvonnan yhtenäisyyttä, puheenjohtaja Antti Palola sanoo.

STTK:n liittojen mielestä henkilöstön edustajien aseman parantaminen on välttämätöntä, jos halutaan edistää paikallista sopimista.
- Tähän tavoitteeseen sisältyy erityisesti tiedonsaantioikeuden parantaminen, koulutuksen määrän ja laadun edistäminen sekä työsuojeluvaltuutetun aseman saaminen samaan asemaan luottamusmiehen kanssa, Palola tiivistää.

Toinen tärkeä tavoite STTK-laisille on osaamisen, työhyvinvoinnin ja jaksamisen edistäminen kaikilla työpaikoilla.
- Työ- ja virkaehtosopimuksissa on asetettava muun muassa velvoite ennakoida työpaikalla osaamis- ja työhyvinvointitarpeita sekä laatia niihin liittyvät kartoitukset yhdessä henkilöstön edustajien kanssa. Myös nollasopimusten epäkohtien korjaaminen työ- ja virkaehtosopimuksissa työajan vakiintumisen kautta sisältyy STTK:n tavoitteisiin.

STTK-laisille liitoille palkkatasa-arvon edistäminen on keskeinen tavoite.
- Se on liittokierroksella haasteellista, mutta ei mahdotonta, jos tahtoa on. Tasa-arvoa voidaan edistää esimerkiksi erillisellä tasa-arvoerällä, joka voi ylittää niin sanotun yleisen linjan. Osa palkankorotuksista voidaan sopia myös paikallisesti, jolloin korotus kohdennetaan perusteettomien palkkaerojen poistamiseen yksittäisellä työpaikalla, Antti Palola toteaa.

Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puhelin 040 509 6030.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 520 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK:n hallitus: Tuloverokevennyksillä ja palkankorotuksilla vauhditetaan työllisyyttä ja ostovoimaa23.8.2017 11:10Tiedote

STTK:n hallituksen mielestä palkansaajien tuloverotuksen kiristyminen on estettävä vuoden 2018 veroratkaisuilla. - Kilpailukykysopimuksessa sovittu työttömyysvakuutus- ja työeläkemaksun korotus kiristää verotusta ensi vuonna noin 0,4 prosenttia. Se on kompensoitava tuloveroalennuksella, joka tukee myönteistä ostovoiman kehitystä, puheenjohtaja Antti Palola toteaa. STTK:n hallitus esittää veroalennuksen tasoksi 200 – 300 miljoonaa euroa, ja se on kohdistettava pieni- ja keskituloisiin. - Kilpailukykysopimuksen aiheuttama verokompensaatio olisi 400 miljoonaa, mutta maltillisempi kevennys huomioi suhdannetilanteen ja julkisen sektorin rahoitustarpeen. Tuloveroalennukset loisivat osaltaanmyönteisen ilmapiirin syksyn palkkaneuvotteluihin, jotka käydään liittokohtaisesti. Vahvana julkisen sektorin keskusjärjestönä STTK kuitenkin korostaa, että kevennyksistä aiheutuvat kustannukset on kompensoitava täysimääräisinä kunnille, jotta julkisten palveluiden työntekijöiden riittävyys sekä palveluide

STTK: Yritystukirahoista siivu työllisyyden parantamiseen9.8.2017 17:59Tiedote

Tiedote, vapaa julkaistavaksi Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n mielestä valtiovarainministeriön talousarvioesitys on päälinjaltaan oikea, mutta olennaiset yksityiskohdat kuten veroratkaisut jäivät budjettiriiheen. Palkansaajien kannalta olisi olennaista, että tuloverotuksen kiristyminen estetään vuoden 2018 veroratkaisuilla. Työttömyysvakuutusmaksun ja työeläkemaksun nostot kiristävät palkansaajien verotusta noin 0,4 prosenttia. Tämän nousun eliminointi edellyttää noin 400 miljoonan käyttämistä tuloveroalennuksiin. -          Ministeriön esityksessä on asia jäänyt ratkaisematta. Täysimittainen kompensointi olisi tärkeää monesta syystä. Se on kiky-sopimuksen mukaista, se turvaa ostovoiman myönteistä kehitystä omalta osaltaan ja se luo työehtosopimuksien sopimiselle otollista maaperää. Ministeriön esityksestä puuttuu myös yritystukien leikkaaminen ja näiden varojen uudelleensuuntaaminen, STTK:n pääekonomisti Ralf Sund korostaa. Työllisyysasteen nosto on – aivan oikein - hallituksen päät

Työnantajien halukkuus edistää yhteistoimintaa työpaikoilla vähentynyt9.8.2017 09:30Tiedote

Puutteet tiedonsaannissa ja heikot vaikutusmahdollisuudet vaivaavat yhä edelleen työpaikoilla, käy ilmi STTK:n henkilöstön edustajille tekemästä kyselystä. Työelämä on suurten muutosten keskellä työn sisältöjen, työtapojen ja osaamistarpeiden muuttuessa. Kyselyn tuloksista on kuitenkin nähtävissä, että työelämän muutosten edellyttämää kehittämistä ei tehdä työpaikoilla yhdessä.

STTK: Ripeytynyt kasvu ei ratkaise työttömyysongelmaa, lisätoimia tarvitaan27.6.2017 13:28Tiedote

Tulo- ja kustannuskehitystoimikunnan (tukuseto) tänään julkaisema raportti osoittaa, että vuosien palkkamaltti on ollut omalta osaltaan nostamassa Suomen taloutta kasvuun. - Suomen kilpailukyky kohenee selvästi kaikilla mittareilla tarkasteltuna, STTK:n ekonomisti Seppo Nevalainen tiivistää. Raportista ilmenee selvästi, että ilman kohtuullisia palkankorotuksia ensi syksyllä alkavalla liittokierroksella palkansaajien ostovoima ei kohene. Se puolestaan olisi tärkeätä kasvun ylläpitämiseksi. - Jos hallitus syksyn budjettiriihessä noudattaa omaa ohjelmaansa ja pitää tuloverotuksen tason vähintään ennallaan, ostovoiman turvaamisen vinkkelistä palkkaratkaisuksi riittää maltillinen taso, Nevalainen arvioi. Tukuseton arvion mukaan vuonna 2017 tullaan tekemään eräänlainen ”ennätys”, kun ansioiden nousu on alhaisinta yli 50 vuoteen. - Työllisyys kohenee ja työttömyys alenee, mutta kovin hitaasti. Koska ripeytynyt kasvu ei yksin ratkaise työttömyysongelmaa, varsinkin pitkäaikaistyöttömyyden alent