Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK:n hallitus hyväksyi yhteiset laatutavoitteet syksyn liittokierrokselle

Tiedote, vapaa julkaistavaksi

STTK on valmistellut syksyllä alkavalle sopimuskierrokselle työelämän laatuun liittyviä tavoitteita. Järjestön hallitus teki tänään päätökset liitoille yhteisistä laatutavoitteista.

STTK:n liittojen tavoitteena on, että eri alojen sopimuskaudet päättyvät pääosin 3-4 kuukauden aikavälillä.
- Sopimuskausien yhtenäisyys tukee tehokasta koordinaatiota ja vahvistaa STTK:n liittoperheen edunvalvonnan yhtenäisyyttä, puheenjohtaja Antti Palola sanoo.

STTK:n liittojen mielestä henkilöstön edustajien aseman parantaminen on välttämätöntä, jos halutaan edistää paikallista sopimista.
- Tähän tavoitteeseen sisältyy erityisesti tiedonsaantioikeuden parantaminen, koulutuksen määrän ja laadun edistäminen sekä työsuojeluvaltuutetun aseman saaminen samaan asemaan luottamusmiehen kanssa, Palola tiivistää.

Toinen tärkeä tavoite STTK-laisille on osaamisen, työhyvinvoinnin ja jaksamisen edistäminen kaikilla työpaikoilla.
- Työ- ja virkaehtosopimuksissa on asetettava muun muassa velvoite ennakoida työpaikalla osaamis- ja työhyvinvointitarpeita sekä laatia niihin liittyvät kartoitukset yhdessä henkilöstön edustajien kanssa. Myös nollasopimusten epäkohtien korjaaminen työ- ja virkaehtosopimuksissa työajan vakiintumisen kautta sisältyy STTK:n tavoitteisiin.

STTK-laisille liitoille palkkatasa-arvon edistäminen on keskeinen tavoite.
- Se on liittokierroksella haasteellista, mutta ei mahdotonta, jos tahtoa on. Tasa-arvoa voidaan edistää esimerkiksi erillisellä tasa-arvoerällä, joka voi ylittää niin sanotun yleisen linjan. Osa palkankorotuksista voidaan sopia myös paikallisesti, jolloin korotus kohdennetaan perusteettomien palkkaerojen poistamiseen yksittäisellä työpaikalla, Antti Palola toteaa.

Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puhelin 040 509 6030.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 520 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK:n Antti Palola: Digitalisaation ja tekoälyn luomat osaamistarpeet ratkotaan parhaiten työelämän osapuolten vuoropuhelulla20.6.2018 11:10Tiedote

STTK:n Antti Palola: Digitalisaation ja tekoälyn luomat osaamistarpeet ratkotaan parhaiten työelämän osapuolten vuoropuhelulla Tiedote Elinkeinoministeri Mika Lintilä esitti tänään Tekoälyajan työ -raportin julkistamistilaisuudessa digitalisaatiota ja tekoälyä käsittelevää toimialakohtaista vuoropuhelua, jonka tavoitteena on kartoittaa muun muassa teknologian kehityksen tuottamia osaamistarpeita. STTK:n puheenjohtaja Antti Palola pitää tärkeänä, että mahdollisuuksia ja ratkaisuja etsitään työelämän osapuolten yhteistyöllä. - Ministeri Lintilän käynnistämä vuoropuhelu on erinomainen tapa arvioida uusien teknologioiden luomia mahdollisuuksia ja haasteita eri aloilla. Sen kautta voidaan viedä asioita eteenpäin ruohonjuuritasolla, mutta myös hälventää tekoälyyn liittyviä uhkakuvia, kuten pelkoja työpaikkojen häviämisestä, Palola toteaa. STTK:n puheenjohtaja Palola pitää tärkeänä, että Tekoälyajan työ -raportti sisältää myös konkreettisia esityksiä keinoista, joilla osaamistarpeisiin voidaa

STTK antaa hallitukselle kouluarvosanaksi ehdot11.6.2018 14:23Tiedote

STTK:n hallitus keskusteli kesäkuun kokouksessa maan hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen välisestä yhteistyöstä. - Kesän alkaessa jaetaan monenlaisia todistuksia ja arvosanoja. STTK:n hallitus antaa maan hallitukselle työmarkkinaosaamisesta ehdot. Kolme vuotta istunut hallitus ei ole kehittynyt osaajaksi työmarkkina-asioissa. Sen sijaan useimmissa asioissa se on ollut kovakorvainen, käskyttävä ja joustamaton, puheenjohtaja Antti Palola sanoo. Palola muistuttaa, että kolmeen vuoteen on mahtunut monia ongelmia. - Jyrkimmän vastakkainasettelun aiheuttivat uuden hallituksen ideoimat pakkolait, eli tavoite heikentää työehtoja ja rajoittaa työmarkkinajärjestöjen sopimusoikeutta. Toinen iso riitely liittyi aktiivimalliin, jolla heikennetään työttömien toimeentuloa ilman, että heille tosiasiassa tarjotaan mahdollisuutta työhön tai sitä vastaavaan aktiivisuuteen. Parhaillaan hallitus kaavailee irtisanomisperusteiden heikentämistä alle 20 työntekijän yrityksissä. Hallitus on myös törmäyskurssi