Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK:n hallitus: Jyrkät asenteet palkansaajia kohtaan heikentävät luottamusta ja yhteistyötä

STTK:n hallitus keskusteli tänään työmarkkinoiden jyrkentyneistä asenteista.
- Suomi on pieni maa, jossa kiistaton merkitys on eri osapuolten hyvillä suhteilla ja niiden kautta kehittyvällä luottamuksella. Vain luottamuksen pohjalta erilaisia näkemyksiä ja uusia avauksia voidaan sovittaa yhteen. Joidenkin yhteiskunnallisten vaikuttajien ja poliitikkojen asenne työmarkkinajärjestelmäämme kohtaan on jatkuvasti silmiinpistävän vihamielinen. Se sulkee heidät pois yhteistyöstä, puheenjohtaja Antti Palola arvioi.

STTK:n hallitus korostaa, että edunvalvonta on pitkäjänteistä työtä. Neuvottelupöydissä pärjää yhteistyökyvyllä, luottamuksella, sitkeydellä ja hyvällä pelisilmällä.

- Sanelulla, selkävoitoilla ja kiukuttelulla sen sijaan pelaa itsensä ulos. Näkemyseroista huolimatta vastapuolta on kunnioitettava. Kukaan ei voi toimia yksin eikä kukaan voi saada kaikkea.

Suomella on takana pitkä huonon talouden ja työllisyyden aika.
- Tänä aikana on tehty eläkeratkaisu, useita erittäin maltillisia palkkaratkaisuja ja viimeksi kilpailukykysopimus, jolla siirrettiin merkittävästi työnantajien kustannuksia palkansaajien harteille. Lisäksi tämän hallituskauden aikana on tehty heikennyksiä esimerkiksi työttömyysturvaan, vuorotteluvapaajärjestelmään ja aikuiskoulutukseen. Kun edelleen vaaditaan lisää heikennyksiä, palkansaajien mitta alkaa täyttyä.

Palkansaajaliikkeen tehtävä on turvata työntekijöiden oikeudet ja puolustaa niitä vaihtelevilla työmarkkinoilla. Kehittäminen edellyttää näkemyksellisyyttä ja huolellista vaikutusarviointia, sillä hutiloimalla ei synny kestäviä ratkaisuja.

- STTK haluaa olla eteenpäin katsova ja edistyksellinen työmarkkinajärjestö. Meillä on tahto kehittää työelämää rakentavasti, tulevaisuuteen katsoen ja uusien avausten kautta. Tavoitteemme on säällinen työelämä, jossa heikomman suoja on turvattu ja toisaalta vahvat voivat loistaa. Tämä ei onnistu esimerkiksi ilman yleissitovuutta, työ- ja virkaehtosopimuksia tai toimivaa luottamusmiesjärjestelmää. Näistä STTK on pitänyt ja pitää kiinni, puheenjohtaja Antti Palola korostaa.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Aktiivimallista eroon, tilalle työttömyysturvajärjestelmän uudistus17.5.2019 10:45:01 EESTTiedote

Tiedote Suomen on parannettava työllisyyttä ja tavoiteltava 75 prosentin työllisyysastetta, jotta hyvinvointipalvelut voidaan turvata. Suomea haastavat ensi hallituskaudella muun muassa ikääntyvä väestö, alhaiset syntyvyysluvut, huoltosuhteen heikkeneminen, rakenneuudistusten hitaus ja ilmastonmuutoksen hillitsemisen paineet. STTK:n puheenjohtaja Antti Palolan mielestä edellinen hallitus kuritti työtöntä. - Työttömyysturvan kestoa lyhennettiin, työn vastaanottamisen ehtoja tiukennettiin ja toteutettiin aktiivimalli, joka on osoittanut toimimattomaksi. Helsingissä edustajistossa puhunut Palola vaatii aktiivimallin perumista. Sen tilalle hän esittää työttömyysturvan uudistamista, joka tulisi olla osa sosiaaliturvan laajempaa kokonaisuudistusta. - Mitä pidemmäksi työttömyys venyy, sen vaikeampi työttömän on työllistyä. Näin on erityisesti ikääntyvillä työntekijöillä ja heillä, joiden ammattitaitovaatimukset eivät riitä uuden työn vastaanottamiseen. Kustannusneutraali työttömyysturvan uudi

Hyvinvointi-Suomi tarvitsee vahvan talouden, korkean työllisyysasteen ja paremman työelämän13.5.2019 13:28:30 EESTTiedote

Suomeen ollaan synnyttämässä viiden puolueen enemmistöhallitusta. STTK:n hallituksen mielestä uuden hallituksen tärkein tehtävä on Suomen talouden vahvistaminen, työllisyyden parantaminen ja työelämän kehittäminen. - Suomen haasteet ovat samat riippumatta hallituksesta. Vahva talous ja myönteinen työllisyyskehitys ovat paras tae hyvinvointipalvelujen turvaamiseksi koko Suomessa tilanteessa, jossa Suomi ikääntyy, työmarkkinoilta poistuu enemmän ihmisiä kuin sinne tulee ja lapsia syntyy vähän. Myös ilmastonmuutoksen aiheuttamat haasteet on otettava vahvasti hallituksen listalle, puheenjohtaja Antti Palola painottaa. Hyvinvointivaltion turvaaminen edellyttää vahvaa veropohjaa ja nykyistä korkeampaa työllisyysastetta. - Verotusta on uudistettava niin, että tuloerojen kasvua hillitään. Työn verotuksen on tuettava työn tekemistä ja sen teettämistä. Pieni- ja keskituloisen työntekijän työn verotus ei saa kiristyä, jotta se ei muodostu osaamisen lisäämisen tai vaativampien työtehtävien vastaan