Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK:n hallitus: Jyrkät asenteet palkansaajia kohtaan heikentävät luottamusta ja yhteistyötä

STTK:n hallitus keskusteli tänään työmarkkinoiden jyrkentyneistä asenteista.
- Suomi on pieni maa, jossa kiistaton merkitys on eri osapuolten hyvillä suhteilla ja niiden kautta kehittyvällä luottamuksella. Vain luottamuksen pohjalta erilaisia näkemyksiä ja uusia avauksia voidaan sovittaa yhteen. Joidenkin yhteiskunnallisten vaikuttajien ja poliitikkojen asenne työmarkkinajärjestelmäämme kohtaan on jatkuvasti silmiinpistävän vihamielinen. Se sulkee heidät pois yhteistyöstä, puheenjohtaja Antti Palola arvioi.

STTK:n hallitus korostaa, että edunvalvonta on pitkäjänteistä työtä. Neuvottelupöydissä pärjää yhteistyökyvyllä, luottamuksella, sitkeydellä ja hyvällä pelisilmällä.

- Sanelulla, selkävoitoilla ja kiukuttelulla sen sijaan pelaa itsensä ulos. Näkemyseroista huolimatta vastapuolta on kunnioitettava. Kukaan ei voi toimia yksin eikä kukaan voi saada kaikkea.

Suomella on takana pitkä huonon talouden ja työllisyyden aika.
- Tänä aikana on tehty eläkeratkaisu, useita erittäin maltillisia palkkaratkaisuja ja viimeksi kilpailukykysopimus, jolla siirrettiin merkittävästi työnantajien kustannuksia palkansaajien harteille. Lisäksi tämän hallituskauden aikana on tehty heikennyksiä esimerkiksi työttömyysturvaan, vuorotteluvapaajärjestelmään ja aikuiskoulutukseen. Kun edelleen vaaditaan lisää heikennyksiä, palkansaajien mitta alkaa täyttyä.

Palkansaajaliikkeen tehtävä on turvata työntekijöiden oikeudet ja puolustaa niitä vaihtelevilla työmarkkinoilla. Kehittäminen edellyttää näkemyksellisyyttä ja huolellista vaikutusarviointia, sillä hutiloimalla ei synny kestäviä ratkaisuja.

- STTK haluaa olla eteenpäin katsova ja edistyksellinen työmarkkinajärjestö. Meillä on tahto kehittää työelämää rakentavasti, tulevaisuuteen katsoen ja uusien avausten kautta. Tavoitteemme on säällinen työelämä, jossa heikomman suoja on turvattu ja toisaalta vahvat voivat loistaa. Tämä ei onnistu esimerkiksi ilman yleissitovuutta, työ- ja virkaehtosopimuksia tai toimivaa luottamusmiesjärjestelmää. Näistä STTK on pitänyt ja pitää kiinni, puheenjohtaja Antti Palola korostaa.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK vastustaa jyrkästi irtisanomisen helpottamista20.8.2018 13:57Tiedote

Tiedote Hallitus esittää henkilöperusteisen irtisanomisen keventämistä alle 20 henkilön yrityksissä. Esityksen lausuntokierros päättyi 16.8. STTK:n hallitus vastustaa jyrkästi irtisanomisen helpottamista. - Esitys on täysin kohtuuton. Jos pienissä yrityksissä irtisanomissuojaa heikennettäisiin, se altistaisi työntekijät työnantajan mielivallalle eikä työpaikan säilymisestä olisi mitään varmuutta. Jos työntekijöiden työsuhdeturva riippuisi yrityksen koosta, se laittaisi työntekijät aivan eriarvoiseen asemaan. Näin esitys on ongelmallinen myös perustuslain näkökulmasta - kuten moni muukin hallituksen aiempi esitys, puheenjohtaja Antti Palola toteaa. STTK vaatii, että hallitus keskeyttää irtisanomisen helpottamiseen tähtäävän hankkeen. Jos näin ei tapahdu, liitot käsittelevät asiaa hallinnoissaan ja valmistautuvat järjestöllisiin toimiin. STTK:n hallitus ihmettelee, miksi irtisanomisperustetta pitäisi keventää, vaikka useat asiantuntijat ovat todenneet, että työllisyysvaikutukset ovat ole

STTK: VM:n budjettiehdotuksessa myönteistä palkansaajien ostovoiman turvaaminen8.8.2018 15:46Tiedote

Valtiovarainministeriön (VM) tänään julkistettu budjettiehdotus ei pidä palkansaajien kannalta sisällään suuria yllätyksiä. - Finanssipolitiikan linja budjetissa olisi voinut olla hieman kiristävämpi. Tämä olisi luonut julkiseen talouteen puskuria seuraavaa talouden laskukautta varten, STTK:n ekonomisti Seppo Nevalainen toteaa. VM:n ehdotuksessa valtion talouden tasapainottuminen kuitenkin jatkuu ensi vuonna ja alijäämä pienenee reiluun puoleentoista miljardiin. Julkisen velan suhde kokonaistuotantoon jatkaa alenemistaan alle 60 prosenttiin. Julkisen talouden vahvistamista on tarvetta jatkaa myös ensi vaalikaudella kun väestön ikääntymisen kustannukset lisääntyvät 2020-luvulla. Talouskasvun turvaamiseksi tarvitaan toimia, joilla huolehditaan osaavan työvoiman saatavuudesta. Työttömyys on alentunut jo lähelle rakenteellisen työttömyyden tasoa. Rakennetyöttömyyden alentamiseksi on lisättävä tuntuvasti työvoimapolitiikan ja koulutuksen resursseja. - Nyt esitetyt panostukset eivät riitä pu