STTK:n hallitus patistaa aktiivisuuteen aluevaaleissa

Suomen ensimmäiset aluevaalit käydään reilun kahden kuukauden kuluttua. Tulevien aluevaltuustojen tärkein tehtävä on vastata sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä pelastustoimen järjestämisestä eri puolilla Suomea.

- Muutos on kaikille suomalaisille tärkeä, mutta STTK:lle erityisen tärkeä. Uudistus koskettaa suoraan noin 130 000 palveluiden piirissä työskentelevää jäsentämme. Sote-alan ja pelastustoimen ammattilaisten osaamisen ja ammattitaidon hyödyntäminen alueellisessa päätöksenteossa on uudistuksen onnistumisen edellytys. Rohkaisemme kaikkia asettumaan ehdolle vaaleissa ja vaikuttamaan uusiin aluevaltuustoihin, STTK:n hallitus korostaa.

STTK on ennakkoarvioiden valossa huolissaan äänestysprosentista, jonka on veikkailtu jäävän hyvin alhaiseksi.
- Patistamme kaikkia äänioikeutettuja uurnille. Jos äänestysprosentti jää alhaiseksi, vähemmistö päättää enemmistöä koskevista asioista. Kyse on lopulta oman elämämme keskeisimmistä asioista, joista aluevaltuustoissa päätetään. Kaikki tarvitsevat jossain vaiheessa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita ja pelastustointa.

STTK:n hallitus on jo aiemmin käsitellyt järjestön keskeiset tavoitteet vaaleissa. Sote-palveluiden rahoitus on nostettava pohjoismaiselle tasolle ja huolehdittava alan työntekijöiden palkkaharmonisoinnista. Palveluiden jatkuva kehittäminen edellyttää säännöllistä vaikutusarviointia. Kunnat tarvitsevat myös kannusteita hyvinvoinnin ja terveyden kehittämiseen, sillä muutoin on olemassa riski, että kunnat siirtävät rahoituksen puutteessa ongelmien ratkaisun hyvinvointialueille.

On tärkeää, että henkilöstö on laajasti mukana sote-uudistuksen toteutuksessa. Siten huolehditaan palveluiden laadun tasosta, riittävästä henkilöstöstä ja työolojen kehittämisestä. Alueita on kehitettävä tasa-arvoisesti, ja esimerkiksi asiakasmaksukaton on oltava yhdenmukainen.

STTK kannattaa pidemmällä tähtäimellä maakuntaveroa.
- Se ei kuitenkaan saa nostaa verotuksen kokonaistasoa tai hankaloittaa eri alueiden yhdenvertaisia mahdollisuuksia tuottaa palveluja. Rahoituksen varmistamiseksi veropohjaa on laajennettava.

STTK:n rakennusohjeet tulevaisuuden hyvinvointialueille löydät verkkosivuilta osoitteesta https://www.sttk.fi/aluevaalit/

Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puhelin 04 509 6030.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK:n Antti Palola: Ilmastopolitiikalla oltava kansalaisten laaja tuki6.11.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Parhaillaan Skotlannin Glasgow’ssa pidettävä ilmastokokous COP26 on tuonut ilmastomuutoksen vastaisten toimien tarpeellisuuden ja kiireellisyyden kansainvälisen politiikan ytimeen. Useissa puheenvuoroissa korostettiin oikeudenmukaisen siirtymän tärkeyttä talouden ja yhteiskunnan muutoksessa. Laajasti jaettu näkemys on, että ilman kansalaisten tukea ja tunnetta oikeudenmukaisesta siirtymästä muutos kohti hiilivapaata taloutta ei onnistu riittävän nopeasti.

STTK Naisten palkkapäivänä: Samasta ja samanarvoisesta työstä maksettava sama palkka4.11.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Tänä vuonna naisten ansiot ovat 84,3 prosenttia miesten ansioista. Sen perusteella Naisten palkkapäivää vietetään tänään 4.11.2021, ja tämän jälkeen naiset työskentelevät kuvaannollisesti loppuvuoden ”ilman palkkaa”. Viime vuonna Naisten palkkapäivä oli 1.11., kun naisten ansiot olivat 83,8 prosenttia miesten ansioista. Pieni parannus palkkatasa-arvossa on askel oikeaan suuntaan, mutta kokonaiskuvan kannalta täysin riittämätön.

STTK:n uudessa pelissä seikkaillaan kiperissä työelämätilanteissa3.11.2021 14:11:11 EET | Tiedote

STTK on julkaissut uuden nuorille suunnatun työelämäaiheisen pelin. Laki ja Kirppu uraputkessa -pelissä työuransa alussa oleva Laki-koira työskentelee kirjastoneuvojana. Päivän aikana hän kohtaa seitsemän haastavaa tilannetta, joista yrittää selvitä yhdessä Kirpun kanssa. Peli soveltuu hyvin työelämätiedon opetukseen ja muuhun työelämäohjaukseen. Pelin kehittämisessä oli mukana nuoria, jotka osallistuivat tilanteiden ideointiin, pelikonseptin suunnitteluun ja nimen valintaan. Pelitilanteet käsittelevät muun muassa myöhästymistä, kiusaamista, yhdenvertaisuutta ja väärin maksettua palkkaa. Peliä laadittaessa on kiinnitetty erityistä huomiota tunnelmaan, jotta pelin aiheet eivät ongelmista huolimatta maalaisi työelämästä liian kielteistä kuvaa. - Työntekijät joutuvat työpaikan arjessa kohtamaan vaikeitakin asioita. Toivomme pelin tarjoavan nuorille oivalluksia ja vahvistusta tunteelle, että kaikesta voi selvitä, viestintäasiantuntija Kirsi Suominen toteaa. Pelaajan tehtävä on auttaa Lakia