Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK:n kannustinmalli uudistaa sosiaaliturvan palvelut edellä

Tiedote, julkaisuvapaa 21.11 klo 07.00.

Suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä on muodostunut kymmenistä eri etuuksista. Järjestelmä on pirstaleinen ja monimutkainen. Tarvitaan sosiaaliturvauudistus, joka etenee kokonaisuus kerrallaan.

- Pidämme työn ja työllistymisen edistämistä sekä syrjäytymisen ehkäisemistä keskeisinä ja ensisijaisina lähtökohtina. Haluamme myös varmistaa järjestelmän rahoituspohjan kestävyyden, johtaja Katarina Murto sanoo.

Kannustinmallin tavoitteena on pitää huolta jokaisesta työttömästä ja kannustaa eri elämäntilanteissa olevia työllistymään ja olemaan osallisena yhteiskunnassa.
- Esitämme ensimmäisessä vaiheessa palvelujärjestelmän ja työttömyyden aikaisen perusturvan uudistamista. Palvelut ovat tällä hetkellä aivan liian hajanaiset, osin toimimattomat ja resurssit riittämättömät.

Aktiivista työvoimapolitiikkaa on resursoitava nykyistä voimakkaammin, jotta Suomen työllisyysaste saadaan nousuun.
- Tämä onnistuu vain riittävän laaja-alaisilla, oikein kohdennetuilla ja vaikuttavilla palveluilla, joissa panostetaan työttömien henkilökohtaiseen kohtaamiseen. Ihminen itse on oman elämäntilanteensa paras asiantuntija. Hänen pitää saada vaikuttaa siihen, mihin palveluihin hänet ohjataan, mikä lisää motivaatiota ja kannusteita työllistyä. Työllisyys- sekä sosiaali- ja terveyspalvelut tulee integroida. Näin työllistyminen tehostuu ja nopeutuu, ja samalla ehkäistään työttömyyden pitkittymistä ja syrjäytymistä, Murto painottaa.

STTK:n kannustinmallissa etuudet tulee kytkeä tiiviisti henkilökohtaiseen palveluprosessiin. Etuusjärjestelmää on myös selkeytettävä.

Vähimmäistasolla toimeentulotuki ja asumistuki yhdistetään. Osallisuustasolla henkilölle laaditaan yksilöllinen palvelusuunnitelma ja työllistymistä tai osallisuutta edistävä palvelupolku. Kannustintasolla henkilö osallistuu hänelle palvelusuunnitelmassa sovittuun toimeen. Kannustintason tarkoitus on lisätä myönteisiä mahdollisuuksia osallistua yhteiskuntaan laaja-alaisten aktiivisuustoimien avulla. Ansiosidonnaiset työttömyysetuudet eivät kannustinmallissa muutu.

Sosiaaliturvan kannustinongelmat kuriin etuudet ja työtulot yhteensovittamalla

STTK haluaa vähentää työn vastaanottamiseen liittyvää kannustavuusongelmaa sovittamalla paremmin yhteen etuudet ja työtulot.
- Esitämme, että jokainen ansaittu euro vähentää etuuksia 0,6 eurolla, mikä on kannustavaa, mutta samalla julkisen talouden kannalta kestävää. Haluamme yksilö- ja palvelulähtöisen, selkeän ja kannustavan sekä työllisyyttä ja osallisuutta lisäävän järjestelmän. Näin voimme aidosti edistää ja tehostaa työllisyyttä sekä pitää huolta jokaisesta ihmisistä, Murto sanoo.

Lisätietoja STTK:ssa: Katarina Murto, puhelin 050 568 9188

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 16 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Hallitusohjelmaan kirjattava laaja työperäisen maahanmuuton ohjelma13.12.2018 11:23Tiedote

Tiedote STTK esittää seuraavaan hallitusohjelmaan laajaa yhteiskuntapoliittista ohjelmaa työperäisen maahanmuuton vahvistamiseksi. - Siinä on huomioitava maahanmuutto kokonaisvaltaisesti. Tarvitsemme suunnitelman maahanmuuttajien integroimiseksi suomalaiseen työelämään, mutta myös esimerkiksi kielitaitoon, päivähoitoon, koulunkäyntiin, opiskeluun, asumiseen ja kulttuuriin liittyviä toimenpiteitä. Ulkomailta opiskelemaan tulleiden jäämistä Suomeen on helpotettava ripeän työlupamenettelyn kautta, puheenjohtaja Antti Palola esittää. Tänään STTK:n edustajistossa puhuneen Palolan mielestä perustelu löytyy Tilastokeskuksen marraskuussa julkaisemasta väestöennusteesta. - Syntyvyys on Suomessa laskussa jo kahdeksatta vuotta. Työikäisten määrä vähenee 57 000 henkilöllä vuoteen 2030 mennessä. Työelämän ulkopuolella on enemmän suomalaisia kuin työelämässä. Väestö ikääntyy. Hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden näkökulmasta yhtälö on mahdoton: rahat loppuvat, jos muutosta ei tapahdu ja työllisten

STTK torjuu ansioperusteisen työttömyysturvan muuttamisen yleiseksi ansioturvaksi30.11.2018 10:41Tiedote

Tiedote Sosiaali- ja terveysministeriö asetti viime keväänä selvityshenkilön selvittämään siirtymistä yleiseen ansioperusteiseen työttömyysturvaan. Tänään julkaistussa selvityksessä on esitelty kolme vaihtoehtoista tapaa siirtyä yleiseen ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan. STTK pitää työttömyysturvaan liittyvien selvitysten tekemistä tarpeellisena, mutta ei kannata selvityksessä ehdotettuja muutoksia. - Torjumme ehdotuksen yleiseen ansioturvaan siirtymisestä. Perustelu on, että kaikki selvityksessä esitetty kasvattaisi julkisen talouden menoja. Tämä merkitsisi käytännössä etuuksien leikkaamista tai työttömyysvakuutusmaksun korottamista. Yleiseen ansioturvaan siirtyminen tarkoittaisi myös huomattavia muutoksia ansiosidonnaisen työttömyysturvan rahoitukseen, STTK:n lakimies Samppa Koskela toteaa. Nykyisessä työttömyysturvajärjestelmässä jokaisella on oikeus ja mahdollisuus liittyä työttömyyskassan jäseneksi ja varautua näin kohtuullisen toimeentulon suojaan työttömyyden varalta. - Ansio