STTK:n kysely: Kuntalaiset korottaisivat kunnallisveroa, valtuutetut leikkaisivat palveluista

STTK:n tekemän kyselyn mukaan kuntalaiset käyttäisivät kuntatalouden tasapainottamiseen eri keinoja kuin valtuutetut. Kuntalaisilla suosituin keino kuntatalouden tasapainottamiseksi on kunnallisveron korotus (36 %). Sen jälkeen yhtä suosittua on palvelumaksujen korotus (28 %) sekä kunnan palveluista ja toiminnasta leikkaaminen (28 %). Miehet ovat selvästi valmiimpia leikkaamaan palveluista (28 %) kuin naiset (18 %).

Valtuutetuilla sen sijaan suosituin vaihtoehto on kunnan palveluista ja toiminnasta leikkaaminen (43 %) ja seuraavaksi kunnallisveron korotus (36 %). Palveluista ja toiminnasta leikkaaminen on selvästi suositumpaa pienissä kunnissa kuin suurimmissa kaupungeissa.

─ Kansalaiset näyttäisivät kyselyn perusteella olevan valmiita maksamaan kunnan palveluista joko kunnallisveron tai palvelumaksujen korotuksen muodossa. Palveluista halutaan pitää kiinni, etenkin suuremmissa kaupungeissa, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola tulkitsee.

Nuorilla miehillä muuttohaluja

Kyselyn perusteella neljän vuoden sisällä toiselle paikkakunnalle aikoo muuttaa kahdeksan prosenttia kansalaisista. Lisäksi muuttamista pitää mahdollisena 28 prosenttia. Muuttohalukkuus on suunnilleen samaa luokkaa vastaajan kotikunnan koosta riippumatta.

18–35-vuotiaat miehet ovat muuttohalukkaampia kuin samanikäiset naiset. Nuorista miehistä 21 prosenttia aikoo muuttaa toiselle paikkakunnalle, ja sitä pitää ainakin mahdollisena 50 prosenttia vastaajista. Vastaavat prosentit nuorilla naisilla ovat 13 ja 39.

─Nuorten miesten halu muuttaa on pienoinen yllätys, sillä julkisessa keskustelussa on syntynyt kuva naisten miehiä isommasta muuttohalukkuudesta. Toisaalta on mahdollista, että naiset asuvat jo haluamallaan paikkakunnalla esimerkiksi opiskelun vuoksi, Palola pohtii.

STTK:n mielestä muuttohalukkuus on yhtä kaikki myönteistä. Se luo toivoa ratkaista Suomen sitkeää alueellista kohtaanto-ongelmatilannetta, jossa työ ja tekijä eivät kohtaa.
─ Kohtaanto-ongelmaa voitaisiin helpottaa parantamalla työvoiman liikkuvuutta esimerkiksi määräaikaisella työmatkojen verovähennysoikeuden korottamisella, muuttoavustuksella ja lisäämällä kohtuuhintaista asuntotuotantoa.

Aula Research Oy toteutti STTK:n toimeksiannosta kuntavaaliselvityksen tammi-helmikuussa 2021. Kyselyyn vastasi 2 002 täysi-ikäistä kansalaista manner-Suomesta ja tuhat kunnanvaltuutettua eri puolilta Suomea.

Lisätietoja STTK:ssa: Antti Palola, puhelin 040 509 6030.
Kyselystä enemmän: ekonomisti Seppo Nevalainen, puhelin 0400 798 958

Linkki koko tutkimukseen: https://www.sttk.fi/materiaalit/kuntapaattaja-ja-aanestajakartoituksen-tulosesitys/

Osallistu keskustelutilaisuuteen verkossa ti 16.3. klo 13.00 – 14.15 tästä: https://soundengine.fi/enginestudio/sttk1603/

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK:n terveiset kehysriiheen: Elvyttävää talouspolitiikkaa, aktiivista työvoimapolitiikkaa ja parempaa työelämää12.4.2021 13:45:24 EEST | Tiedote

STTK:n hallitus keskusteli tänään tavoitteista maan hallituksen kehysriiheen. STTK pitää tärkeinä panostuksia työllisyyteen ja osaamiseen, vero- ja eläkejärjestelmän kestävyyden varmistamista, kolmikantaista työlainsäädännön valmistelua sekä julkisten palveluiden aktiivista kehittämistä. - Ne ovat luottamukseen perustuvaa yhteiskuntaa vahvistavia keskeisiä tekijöitä, puheenjohtaja Antti Palola linjaa.

STTK: Työssäoloehdon sitominen tuloihin vie työttömyysturvaa väärään suuntaan18.3.2021 11:00:29 EET | Tiedote

Työttömyysturvan kehittämisen työryhmä on tarkastellut muun muassa työttömyysturvan työssäoloehtoa, kestoa, lomautettujen osaamisen kehittämistä ja erorahamallia. Työryhmä julkaisi raporttinsa tänään. Sen ehdotukset eivät ole kaikilta osin yksimielisiä. STTK pitää erittäin tärkeänä, että työttömyysturvaa kehitetään jatkossakin vastaamaan paremmin muuttuvan työelämän vaatimuksia, mutta ei kannata työryhmän ehdotusta työssäoloehdon muuttamisesta tuloperusteiseksi. STTK jätti tätä koskevan eriävän mielipiteen. Työryhmän ehdotuksen mukaan työssäoloehto täyttyisi, jos henkilöllä on ollut tuloja vähintään 844 euroa kuukaudessa kuuden kuukauden ajan. Nykyisin edellytys on 18 tuntia työtä viikossa 26 kalenteriviikon ajan. - Tuloperusteinen työssäoloehto ei kohtelisi työntekijöitä tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti. Siinä palkkataso vaikuttaisi työssäoloehdon täyttymiseen. Työntekijän, joka tekee saman verran työtä kuin toinen, mutta jonka palkkatulot ovat pienemmät, olisi vaikeampi täyttää t

STTK: Työelämän rasismia torjuttava vuoden jokaisena päivänä15.3.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Tänään alkavalla viikolla vietetään kansainvälistä rasismin ja syrjinnän vastaista viikkoa. Työelämän rasismin ja syrjinnän aktiivinen torjuminen on ihmis- ja perusoikeuskysymys, jonka ei pitäisi rajoittua teemaviikkoon. - Vuoden jokaisen päivän pitäisi olla rasismin vastainen päivä. Yhdenvertaisuuslaki kieltää syrjinnän myös rasismin perusteella. Laki velvoittaa ehkäisemään syrjintää etukäteen aktiivisilla toimilla, jotta sitä ei pääse tapahtumaan, STTK:n puheenjohtajan Antti Palola korostaa.