Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK:n kysely: Suomalaiset torjuvat työsuhdeturvan heikentämisen

STTK:n teettämän kansalaiskyselyn perusteella selkeä enemmistö suomalaista suhtautuu kielteisesti siihen, että työntekijöiden työsuhdeturvaa heikennettäisiin työllistymisen edistämiseksi. Torjuvalla kannalla on 65 prosenttia kyselyyn vastanneista. Erittäin tai jokseenkin myönteisesti työsuhdeturvan heikentämiseen suhtautuu 27 prosenttia vastaajista.

Vastaajien poliittinen tausta vaikuttaa suhtautumiseen. Myönteisimmin työsuhdeturvan heikentämiseen suhtautuvat kokoomuksen kannattajat (59 % vastaajista), Suomen keskustan kannattajat (51 %) ja sinisten kannattajat (48 %). Vähiten kannatusta tulee vasemmistoliiton (8 %) ja SDP:n (11 %) kannattajilta.
- Kannatus näyttää näin myötäilevän hallitus-oppositio-jakoa, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola toteaa.

STTK:n Aula Researchilla teettämään sähköiseen kansalaistutkimukseen vastasi yhteensä 2 107 iältään 18-75-vuotiasta henkilöä eri puolilla Suomea. Kysely toteutettiin heinäkuun lopun ja elokuun puolivälin aikana.

Jyrkkä ei irtisanomisen helpottamiseen

STTK suhtautuu erittäin kielteisesti hallituksen esitykseen keventää henkilöperusteista irtisanomista alle 20 hengen yrityksissä.
- Asiantuntijat ovat todenneet esityksen työllisyysvaikutukset olemattomiksi. Esitys on kohtuuton myös siksi, että se altistaisi työntekijät työnantajan mielivallalle eikä mikään takaisi työpaikan säilymistä. Työntekijät olisivat täysin eriarvoisessa asemassa, jos työntekijöiden työsuhdeturva riippuisi yrityksen koosta. Myös kiinnostus hakeutua alle 20 hengen yrityksiin heikkenisi, Palola arvioi.

Hän muistuttaa, että hallitus on kolme viimeistä vuotta keskittynyt monin eri tavoin heikentämään työntekijöiden asemaa. Koeaikaa on pidennetty, takaisinottovelvoiteaikaa lyhennetty ja aktiivimalli toteutettu.
- Jo riittää. Hallituksen on luovuttava esityksestään. Irtisanomista helpottamalla ei luoda luottamusta, mutta luodaan pelkoa ja epäluuloa. Myös riitely, työmarkkinahäiriöt ja karenssit lisääntyisivät.

STTK:n hallitus on vaatinut keskeyttämään irtisanomisen helpottamiseen tähtäävän hankkeen. Jos näin ei tapahdu, liitot valmistautuvat järjestöllisiin toimiin.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK laski hiilijalanjälkensä ja haastaa muut järjestöt mukaan hankkeeseen14.11.2018 08:59Tiedote

STTK on yhtenä ensimmäisistä järjestöistä maailmassa todentanut oman hiilijalanjälkensä. Helsingin yliopiston Metsätieteiden osaston ja Sitran Hiilifiksu järjestö -hankkeessa erityisesti järjestösektorin tarpeisiin kehittämä hiilijalanjälkilaskuri auttaa päästöjen todentamisessa ja vähentämisessä. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen, erityisesti järjestöille räätälöity hiilijalanjälkilaskuri maailmassa. - Ennen tätä hanketta vain harva järjestö on selvittänyt hiilijalanjälkeään. Olemme STTK:ssa iloisia siitä, että pääsimme ensimmäisten joukossa testaamaan uutta laskuria, joka tuottaa vertailukelpoista dataa toimintamme ilmastovaikutuksista, puheenjohtaja Antti Palola toteaa. STTK:n hiilijalanjälki muodostuu tällä hetkellä pääasiassa matkustamisesta (44 %), energiakulutuksesta (27 %) ja ostopalveluista (24 %). - Toiminnassamme on asioita, joita voimme heti muuttaa ilmastoystävällisemmiksi. Esimerkiksi hankinnoissa voimme vaikuttaa siihen, mitä ja millä ehdoilla ostamme - ja ennen kaikke

STTK:n hallitus: Työsopimuslain aiheuttamat muutokset tuskin merkittäviä12.11.2018 14:19Tiedote

STTK:n hallitus keskusteli tänään maan hallituksen esityksestä henkilöperusteisen irtisanomisen helpottamiseksi pienissä yrityksissä. STTK:n hallitus arvioi, että esitys ei paranna työllisyyttä. - Edelleenkään STTK ei hyväksy henkilöperusteisen irtisanomissuojan heikentämistä, puheenjohtaja Antti Palola tiivistää. STTK on tyytyväinen siihen, että maan hallitus palasi lopulta kolmikantaiseen valmisteluun. Työryhmässä oli rakentava henki, mutta STTK ei valmistelun päätyttyä hyväksynyt irtisanomisesityksen perusteluja.Yksimielisyydestä ei voida puhua. - Totesimme ainoastaan, että työryhmän työ päättyi toimeksiannon ja aikataulun puitteissa. Irtisanominen edellyttää jatkossakin asiallista ja painavaa syytä. STTK arvioi, että vasta oikeuskäytäntö muodostaa myöhemmin linjan. Merkittäviin muutoksiin oikeuskäytännössä emme kuitenkaan usko, Palola toteaa. STTK:n hallitus toteaa, että työsopimuslain muutosta koskeva hallituksen esitys antaa edellytykset työtaistelutoimien lopettamiseen. - Jäsenl

STTK kannattaa yhteistoimintalain täysremonttia5.11.2018 15:08Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriön selvityshenkilöt ehdottavat yhteistoimintalain kokonaisvaltaista uudistamista työpaikoilla tapahtuvan vuoropuhelun ja yhteistoiminnan kehittämiseksi. Katarina Murto ja Rauno Vanhanen luovuttivat tänään työministeri Jari Lindströmille selvityksensä yhteistoimintalain muutostarpeista. - Selvitys osoittaa sen, mikä on yleisesti tiedossa, eli nykyinen yhteistoimintalaki mielletään lähinnä irtisanomislaiksi. Tästä syystä yt-laki tulisi uudistaa sekä rakenteeltaan että sisällöltään, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola toteaa. Selvityshenkilöt ehdottavat yhteistoimintalain kokonaisuudistusta ja että uutta lakia sovellettaisiin vähintään kymmenen hengen yrityksissä, kun henkilöraja nyt on 20. - Uudet työpaikat syntyvät yhä useammin pieniin yrityksiin. Henkilörajan asettaminen kymmenen hengen yrityksiin vahvistaisi nykyistä suuremman työntekijäjoukon tiedonsaantia ja vaikutusmahdollisuuksia, Palola arvioi. Työvoiman vähentämistä koskevat säännökset ehdotetaan siirrett

STTK: Hallituksen kompromissiesitys irtisanomislaiksi luo edellytykset järjestöllisten toimien keskeyttämiseen, ei lopettamiseen26.10.2018 15:26Tiedote

STTK:n hallitus keskusteli maan hallituksen esityksestä, jolla pyritään irtisanomiskiistan ratkaisemiseen ja järjestöllisten toimien lopettamiseen. STTK:n hallitus totesi, että maan hallituksen esitys antaa edellytykset järjestöllisten toimien keskeyttämiseen, ei lopettamiseen. STTK:n hallitus edellyttää, että työsopimuslain muuttamiseen liittyvät perustelut on valmisteltava kolmikantaisesti. Järjestöllisiin toimiin liittyvät päätökset tehdään jokaisessa jäsenliitossa. STTK:n hallituksen keskustelussa todettiin, että lopullinen arvio on mahdollista tehdä vasta kun muutosehdotuksen perustelut ovat tiedossa. Maan hallituksen esitys on STTK:n mielestä osoitus kompromissihalusta ja kyvystä hakea ratkaisua hyvin tulehtuneessa työmarkkinailmapiirissä.