Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK:n kysely: Suomalaiset torjuvat työsuhdeturvan heikentämisen

STTK:n teettämän kansalaiskyselyn perusteella selkeä enemmistö suomalaista suhtautuu kielteisesti siihen, että työntekijöiden työsuhdeturvaa heikennettäisiin työllistymisen edistämiseksi. Torjuvalla kannalla on 65 prosenttia kyselyyn vastanneista. Erittäin tai jokseenkin myönteisesti työsuhdeturvan heikentämiseen suhtautuu 27 prosenttia vastaajista.

Vastaajien poliittinen tausta vaikuttaa suhtautumiseen. Myönteisimmin työsuhdeturvan heikentämiseen suhtautuvat kokoomuksen kannattajat (59 % vastaajista), Suomen keskustan kannattajat (51 %) ja sinisten kannattajat (48 %). Vähiten kannatusta tulee vasemmistoliiton (8 %) ja SDP:n (11 %) kannattajilta.
- Kannatus näyttää näin myötäilevän hallitus-oppositio-jakoa, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola toteaa.

STTK:n Aula Researchilla teettämään sähköiseen kansalaistutkimukseen vastasi yhteensä 2 107 iältään 18-75-vuotiasta henkilöä eri puolilla Suomea. Kysely toteutettiin heinäkuun lopun ja elokuun puolivälin aikana.

Jyrkkä ei irtisanomisen helpottamiseen

STTK suhtautuu erittäin kielteisesti hallituksen esitykseen keventää henkilöperusteista irtisanomista alle 20 hengen yrityksissä.
- Asiantuntijat ovat todenneet esityksen työllisyysvaikutukset olemattomiksi. Esitys on kohtuuton myös siksi, että se altistaisi työntekijät työnantajan mielivallalle eikä mikään takaisi työpaikan säilymistä. Työntekijät olisivat täysin eriarvoisessa asemassa, jos työntekijöiden työsuhdeturva riippuisi yrityksen koosta. Myös kiinnostus hakeutua alle 20 hengen yrityksiin heikkenisi, Palola arvioi.

Hän muistuttaa, että hallitus on kolme viimeistä vuotta keskittynyt monin eri tavoin heikentämään työntekijöiden asemaa. Koeaikaa on pidennetty, takaisinottovelvoiteaikaa lyhennetty ja aktiivimalli toteutettu.
- Jo riittää. Hallituksen on luovuttava esityksestään. Irtisanomista helpottamalla ei luoda luottamusta, mutta luodaan pelkoa ja epäluuloa. Myös riitely, työmarkkinahäiriöt ja karenssit lisääntyisivät.

STTK:n hallitus on vaatinut keskeyttämään irtisanomisen helpottamiseen tähtäävän hankkeen. Jos näin ei tapahdu, liitot valmistautuvat järjestöllisiin toimiin.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

Työllisyyden vahvistaminen tarvitsee kestävää politiikkaa ja toimivaa vuoropuhelua8.4.2019 13:30:22 EESTTiedote

Tämä viikko päättyy eduskuntavaalipäivään. Suomi ja suomalainen työelämä ovat suurten muutosten äärellä. STTK:n hallitus on tyytyväinen siihen, että päättyvän hallituskauden aikana työllisyysaste on kehittynyt myönteisesti ja tällä tiellä meidän on jatkettava. - Työllisyyden parantamiseksi ei kuitenkaan tarvita tehottomia temppuja vaan kestävää ja oikeudenmukaista politiikkaa, puheenjohtaja Antti Palola korostaa. STTK:n hallitus toivoo seuraavalta hallitukselta parempaa ymmärrystä työmarkkinatoiminnasta sekä kolmikantaisen valmistelun ja sopimusyhteiskunnan merkityksestä. - Työelämän epävarmuuksien vähentäminen ja myönteisen työelämäkuvan luominen erityisesti nuorille on tärkeää työllisyyden, työssä jaksamisen, työurien pidentymisen ja työelämän tasa-arvon kannalta. Työmarkkinaosapuolten ja hallituksen välillä tarvitaan avointa ja edistyksellistä vuoropuhelua siitä riippumatta, mitkä puolueet hallituksen muodostavat, Palola sanoo. Työllisyysasteen nostaminen edellyttää sekä rakenteelli

STTK: Syntyvyyden lasku ei aiheuta välittömiä muutospaineita eläkejärjestelmään19.3.2019 09:15:33 EETTiedote

Eläketurvakeskus (ETK) on päivittänyt pitkän aikavälin laskelmansa lakisääteisten eläkkeiden kehityksestä. Laskelmien perusteella eläkkeiden rahoitusnäkymät ovat lähivuosikymmeninä vakaat, mutta pidemmällä aikavälillä alhainen syntyvyys vaikeuttaa eläkkeiden rahoitusta. STTK korostaa vastuullista, sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden turvaavaa eläkepolitiikkaa. Puheenjohtaja Antti Palola muistuttaa, että eläkejärjestelmän kestävyyteen keskeisesti vaikuttavia tekijöitä ovat paitsi syntyvyys, myös väestön ikääntyminen, työllisten määrä ja pitkän aikavälin sijoitustuotot. - Syntyvyyden lasku on huolestuttavaa, mutta se ei aiheuta välittömiä muutostarpeita työeläkejärjestelmään eikä hätiköityjä päätöksiä järjestelmän uudistamiseksi ole tarpeen tehdä. Syntyvyyden laskun syitä on kuitenkin analysoitava tarkasti. Voimassa olevan eläkeuudistuksen valmistelussa näin suurta syntyvyyden laskun muutosta ei kyetty arvioimaan. Työeläkemaksuista on sovittu vuoteen 2021 asti. - ETK on laskelmissaan