STTK:n monikulttuurisia työyhteisöjä käsittelevä tietopankki on julkaistu

STTK on julkaissut monikulttuurinen.fi -sivuston, joka toimii tietopankkina esihenkilöille, luottamusmiehille ja työpaikoille.

Kuva: Kirsi Suominen

Suomessa työskentelee jo nyt paljon maahanmuuttajia ja meillä on laaja työperäisen maahanmuuton tarve. Työelämän monikulttuurisuutta ovat vauhdittaneet myös pakolaiskriisit. STTK:n teettämän kyselyn mukaan työelämässä on kuitenkin suuria haasteita eri kulttuuritaustoista tulevien kanssa. Kyselyn perusteella työpaikkojen suurimmat haasteet liittyvät kielitaidon lisäksi erilaisiin tapoihin tehdä töitä, ennakkoluuloihin, perehdytyksen puutteellisuuteen, rasismiin ja syrjintään.

Monikulttuurinen.fi -sivuston tavoitteena on auttaa työyhteisöjä arvostamaan erilaisuutta, ymmärtämään ja käsittelemään rasismia sekä luomaan kaikille turvallinen ilmapiiri.

Kattavalta sivustolta löytyy käytännön esimerkkien lisäksi antirasistinen sanasto, vinkkejä kulttuurisen osaamisen kehittämiseen ja uuden työntekijän perehdyttämiseen. Lisäksi voit oppia rasismista ja sen ilmenemisestä työpaikoilla, yhdenvertaisen työilmapiirin suunnittelemisesta ja turvallisemman tilan periaatteiden luomisesta.

Monikulttuurinen.fi perustuu STTK:n tiedottaja Tomi Rantasen AMK-opinnäytetyönä tehtyyn tutkimukseen. Siihen on haastateltu monimuotoisuus- ja yhdenvertaisuusasiantuntijoita sekä monikulttuurisissa työpaikoissa työskenteleviä henkilöitä.

Sivusto on julkaistu suomeksi ja englanniksi.

Vieraile sivustolla: http://monikulttuurinen.fi

Kuva: Kirsi Suominen

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 450 000 jäsentä.

STTK: Vain kolmasosalla työpaikoista löytyy yhdenvertaisuussuunnitelma27.6.2022 08:28:31 EEST | Tiedote

Työelämän yhdenvertaisuutta edistäviä keinoja kuten yhdenvertaisuussuunnitelmaa, eettisiä ohjeita, anonyymia rekrytointia ja monimuotoisuuslausekkeita hyödynnetään vielä varsin laiskasti suomalaisessa työelämässä. Vain kolmannes työikäistä tietää, että omalla työpaikalla on tehty yhdenvertaisuussuunnitelma, 46 prosenttia ei tiedä, onko suunnitelma tehty vai ei. Tiedot käyvät ilmi STTK:n Aula Researchilla huhtikuussa teettämästä kyselystä, jolla kartoitettiin, työssäkäyvien tuntemia keinoja yhdenvertaisuuden edistämiseen työelämässä. Kuluvalla viikolla vietetään Helsinki Pride -viikkoa, jonka aikana keskustellaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien oikeuksista, osallisuudesta ja hyvinvoinnista. - STTK haluaa osaltaan muistuttaa, että yhdenvertaisuus on ihmis- ja perusoikeus ja se koskee myös työelämää. Yhdenvertaisuuden vahvistaminen on välttämätöntä, jotta työelämä kehittyisi syrjimättömäksi kaikille, puheenjohtaja Antti Palola painottaa. Yhdenvertaisuuslaki velvoittaa työn

STTK:n hallitus: Työpaikoilla vielä tekemistä rasismin kitkemisessä13.6.2022 13:44:07 EEST | Tiedote

Väestön ikärakenteen ja alhaisen syntyvyyden vuoksi Suomen on välttämätöntä lisätä kansainvälistä rekrytointia hyvinvointivaltiomme tarjoamien palvelujen ja niiden rahoituksen turvaamiseksi. Siksi on huolestuttavaa, että lähes kolmannes työikäisistä on havainnut työpaikallaan kulttuurieroista johtuvia ristiriitoja tai ongelmia. 70 prosenttia nimeää kielimuurin monikulttuurisen työyhteisön haasteeksi. Myös erilaiset tavat tehdä työtä ja toimia työelämässä (45 %), kulttuurierot (43 %) ja ennakkoluulot (37 %) nimettiin haasteiksi. Viidennes vastaajista mainitsi puutteellisen perehdytyksen (24 %). Tiedot käyvät ilmi STTK:n Aula Researchilla huhtikuussa teettämästä kyselystä, jolla kartoitettiin työssäkäyvien asenteita monikulttuuriseen työelämään ja ulkomaalaistaustaisiin työkavereihin. STTK:n hallitus arvioi, että työelämässä on vielä tekemistä rasismin kitkemisessä ja tasavertaisuuden rakentamisessa. Aihe on erittäin tärkeä aina ja varsinkin nyt, kun suomalaisille työpaikoille tulee esim