STTK:n puheenjohtaja Palola: Yhteinen eurooppalainen elvytys välttämätön Suomelle

Kesällä löytynyt alustava sopu Euroopan unionin elvytysrahastosta on STTK:n puheenjohtaja Antti Palolan mukaan välttämätön, jotta Suomella säilyy liikkumavara talouden elvytyksessä. Paketin koon tulee olla riittävän suuri ollakseen taloudellisesti tehokas.

- Alustava sopu oli poliittisesti tärkeä ja osoitti, että EU-maat kykenevät kriisin hetkellä yhteistyöhön. EU:n globaali rooli ei saa koronan vuoksi heiketä. Se ei olisi Suomen kaltaisen demokraattisen ja ihmisoikeuksiin sitoutuneen, vientivetoisen maan etu. Usein meillä keskustelussa unohtuu, että olemme Suomessa täysin riippuvaisia EU:n sisämarkkinoiden elpymisestä. Olemme samassa veneessä, kuin koronaviruksen vakavimmin koettelemat EU-maat. EU:n elvytyspaketti on vielä vaatimaton suhteessa USA:n ja Kiinan jättipaketteihin, eikä välttämättä tule jäämään ainoaksi, Palola kuvaa.

STTK:n mielestä Suomen paikka on eurooppalaisen yhteistyön keskiössä.

- Meidän on tärkeä toimia aktiivisesti eurooppalaisten ratkaisujen löytämiseksi, mutta luotava elvytykselle selvät reunaehdot. Niitä ovat oikeusvaltioperiaate, ekologisesti ja sosiaalisesti kestävät investoinnit sekä osaamisen, tutkimuksen ja digitalisaation edistäminen. Taloutta uudistavat elvytystoimet pitää suunnata tukemaan EU:n ja Suomen pitkäaikavälin kasvua ja kilpailukykyä.

Sosiaalinen oikeudenmukaisuus EU:n kehittämisen keskiöön

Palola pitää tärkeänä, että elvytystoimet ja investoinnit suunnataan tukemaan sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja ilmastopolitiikan tavoitteita.

- EU:lla on kunniakas menneisyys ja toivottavasti myös kunniakas tulevaisuus eurooppalaisena rauhanprojektina. Sen jatkuminen edellyttää, että talouden rinnalla vahvistetaan työllisyyttä ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta, kansalaisten hyvinvointia ja demokratiaa.

- Finanssikriisin jälkeen harrastettu talouskuripolitiikka onnistui luomaan maaperää epädemokraattisille ja populistisille liikkeille useissa EU-maissa, joissa kiinnostus Euroopan yhteiseen kehittämiseen kääntyi laskuun. Nyt ei pidä toistaa samaa virhettä, Palola painottaa.

Lisätietoja STTK:ssa:
Antti Palola, puheenjohtaja
p. 040 509 6030

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola osallistui tänään Euroopan tulevaisuutta käsittelevään keskusteluun Turun Eurooppafoorumissa. Tilaisuuden avauspuhujana kuultiin EU:n kansainvälisistä kumppanuuksista vastaavaa komissaaria Jutta Urpilaista.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

Puheenjohtaja Antti Palola STTK:n edustajistossa: STTK toivoo budjettiriihestä päätöksiä pidemmän aikavälin elvytykseen14.9.2020 11:23:42 EESTTiedote

Tiedote Suomen hyvä koronatilanne on monen tekijän summa. - Hallituksen, viranomaisten, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ja vastuullisten kansalaisten toimin Suomessa on kaikkiin muihin maihin verrattuna hyvä tautitilanne. Terveys edellä on menty, ja STTK:n mielestä marssijärjestys on ollut oikea. STTK kiittää kaikkia ”arjen sankareita”, jotka koronakriisissä ovat pitäneet omissa työtehtävissään muista huolta ja usein oman terveytensä – jopa henkensä – vaarantaen. Tänään STTK:n edustajistossa puhuneelta Antti Palolalta terveyden toissijaiseksi asettava ajattelu ei saa kannatusta. - Yhteiskunnallinen keskustelu pyörii ymmärrettävästi yhä enemmän talouden ja työllisyyden ehdoilla, mutta STTK:n mielestä terveys on edelleen tärkeintä. Ilman toimivaa taloutta, työpaikkoja ja verotuloja ei ole hyvinvointivaltiota, mutta poikkeusoloissa on eri järjestys. Hallituksen viimeviikkoinen päätös matkustusrajoitusten lieventämisestä on ymmärrettävä, mutta koska matkustamien myötä tartunna

SAK, Akava ja STTK: Paikallisen sopimisen laajentaminen ohi tes-järjestelmän kriisiyttäisi työmarkkinat10.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Paikallisen sopimisen edistämisen suuntaviivoja on valmisteltu kolmikantaisessa työryhmässä budjettiriihtä varten. Työryhmä on jäänyt erimieliseksi, sillä Elinkeinoelämän keskusliiton ja Suomen Yrittäjien tavoitteena on edistää paikallista sopimista lakiteitse - ohi työehtosopimuksen ja luottamusmiesjärjestelmän. Tällöin vaarana on työntekijän aseman merkittävä heikentyminen SAK:n, Akavan ja STTK:n mielestä työnantajapuolen toiminta ja täydellinen kompromissihaluttomuus on tarkoitushakuista. - Työnantajaliitot, ammattiliitot ja neuvottelujärjestöt ovat työehtosopimuksissa yhdessä sopineet paikallista sopimista koskevista asioista, menettelyistä ja osapuolista. Nyt EK saattaa kyseenalaiseksi koko sopimusjärjestelmän, luottamuksen ja työnantajaliittojen sitoutumisen itse sopimiinsa työehtosopimuksiin. SAK, Akava ja STTK eivät hyväksy työehtosopimusten ja luottamusmiesjärjestelmän ohittamista. Sen sijaan järjestöt suhtautuvat myönteisesti paikallisen sopimisen edistämiseen hallitusohjelma

Korona vaikutti nuorten kesätöihin – nuoria askarruttivat jälleen palkkaus ja työaika4.9.2020 10:00:00 EESTTiedote

Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n, STTK:n ja Akavan yhteinen Kesäduunari-info palveli tänä kesänä jo kuudettatoista kautta. Kesäduunari-info avattiin tänä vuonna koronaviruksen vuoksi erilaisissa tunnelmissa ja toimintaympäristössä kuin aikaisempina kesinä. Etätyön yleistyminen, monien yritysten asiakasmäärien jyrkkä lasku ja toimipisteiden sulkeminen johtivat kesätyöpaikkojen määrän laskuun.