Työeläkeyhtiö Elo

Styrelsen utnämnde arbetspensionsbolaget Elos ledningsgrupp och övrig ledning

MEDDELANDE 10.1.2014. Ömsesidiga Arbetspensionsförsäkringsbolaget Elo inledde sin verksamhet 1.1.2014. Till verkställande direktör för Elo valdes redan på våren Lasse Heiniö och till vice verkställande direktör och ställföreträdare för verkställande direktören Satu Huber. Satu Huber kommer i fortsättningen att ansvara för processerna i anslutning till pensionsförsäkring och kundrelationer samt för HR.

På sitt möte den 8 januari 2014 gjorde styrelsen följande utnämningar:

Direktör Keijo Kouvonen, försäkringar och pensioner

Direktör Matti Carpén, kundrelationer och kanaler, ICT

Direktör Hanna Hiidenpalo, placeringar, totalansvar

Direktör Jonna Ryhänen, värdepappersplaceringar

Direktör Eeva Grannenfelt, företagsfinansiering, alternativa placeringar, makrobild

Direktör Timo Stenius, fastigheter

Direktör Mika Ahonen, juridiska ärenden, planering och kommunikation, compliance

Direktör Mikko Karpoja, aktuariefunktionen, ansvarig försäkringsmatematiker

Direktör Erja Ketko, riskkontroll och business control

Direktör Sarianne Kirvesmäki, ekonomi och övervakning av placeringsrisker

Direktör för medicinska ärenden Maarit Gockel

Direktör för intern revision Anne Nurminen

Elos ledningsgrupp utgörs av Heiniö (ordförande), Huber, Kouvonen, Carpén, Hiidenpalo, Ahonen, Karpoja, Ketko och Kirvesmäki.

Ledningsgruppen för Elos placeringsverksamhet utgörs av Heiniö (ordförande), Huber, Hiidenpalo, Ryhänen, Grannenfelt, Stenius, Ketko och Kirvesmäki.

Mer information ger:

Verkställande direktör Lasse Heiniö, tfn 020 703 5101.

Vice verkställande direktör Satu Huber, tfn 020 703 5811.

Työeläkeyhtiö Elo
Revontulentie 7

020 703 50http://www.elo.fi

Olemme Elo, suuri suomalainen työeläkevakuuttaja. Huolehdimme, että asiakkaamme saavat ansaitsemansa eläkkeet. Autamme asiakasyrityksiämme menestymään ja vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Hoidamme asiakkaidemme eläkevaroja tuottavasti, turvaavasti ja vastuullisesti. Sijoitusvarat on hyvin hajautettu kansainvälisesti ja eri omaisuusluokkiin. Ne turvaavat eläkkeet ja luovat pohjaa kestäville tuotoille vuosikymmeniksi eteenpäin.

Suomalaisista yrityksistä lähes joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin puolen miljoonan työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 250 000 eläkkeensaajasta ja noin 30 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Följ Työeläkeyhtiö Elo

Senaste pressmeddelandena från Työeläkeyhtiö Elo

Elos resultat 2023: placeringsintäkterna uppgick till 6 procent och kostnadseffektiviteten var utmärkt16.2.2024 08:40:39 EET | Tiedote

Placeringarnas marknadsvärde översteg 30 miljarder euro. Nettointäkterna av placeringsverksamheten var 6,0 (-3,7) procent, avkastningen för det fjärde kvartalet var 3,3 (1,3) procent. Solvensnivån var 121,3 (121,4) procent och solvensställningen var oförändrad (1,5). Premieinkomsten uppgick till 4,4 (4,3) miljarder euro. Pensioner och andra ersättningar utbetalades till ett något större belopp på 4,5 (4,1) miljarder euro. Kostnadseffektiviteten förbättrades ytterligare och de driftskostnader som täcks med omkostnadsdelen var på rekordlåg nivå på 74,2 (81,6) miljoner euro. Siffrorna är oreviderade och jämförelsesiffrorna inom parentes är siffror per 31.12.2022.

Elon tulos 2023: Sijoitustoiminnan tuotto nousi 6 prosenttiin ja kustannustehokkuus ennätyksellistä16.2.2024 08:30:00 EET | Tiedote

Sijoitusten markkina-arvo ylitti 30 miljardia euroa. Sijoitustoiminnan nettotuotto oli 6,0 (-3,7) prosenttia, neljännen kvartaalin tuotto oli 3,3 (1,3) prosenttia. Vakavaraisuusaste oli 121,3 (121,4) prosenttia ja vakavaraisuusasema säilyi samalla tasolla (1,5). Vakuutusmaksutulo oli 4,4 (4,3) miljardia euroa. Eläkkeitä ja muita korvauksia maksettiin hieman enemmän 4,5 (4,1) miljardilla eurolla. Kustannustehokkuus parani edelleen ja hoitokustannusosalla kustannettavat liikekulut olivat ennätyksellisen alhaisella tasolla 74,2 (81,6) miljoonaa euroa. Luvut ovat tilintarkastamattomia ja suluissa olevat vertailuluvut ovat 31.12.2022 lukuja.