Finnfoam Oy

Styroksivalmistajien kartellin paljastuminen on kuluttajien etu

Finnfoam uskoo, että Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) antama päätös EPS-eristevalmistajien kartellista karsii alan epäterveet toimintatavat ja tervehdyttää kilpailua.
Styroksivalmistajien kartellista ovat eniten kärsineet kuluttajat, joille on myyty sekundatavaraa ylihintaan, sanoo Finnfoamin toimitusjohtaja Henri Nieminen. Finnfoam osti tammikuussa 2018 Styroplastin, joka auttoi aktiivisesti kartellin selvittämisessä.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto esittää seuraamusmaksuja EPS-eristeen eli styroksin valmistajien kartellista. Salolainen Finnfoam pitää ennen kaikkea kuluttajien kannalta hyvänä, että alan kilpailua vääristävät toimintamallit ovat tulleet päivänvaloon.

Finnfoamin vuoden 2018 tammikuussa ostaman Styroplastin aktiivisella avulla oli merkittävä rooli kartellin selvittämisessä.

"Aineistosta käy selkeästi ilmi, miten Styroplast painostettiin aikanaan uhkailuilla mukaan kartelliin. On korkea aika kitkeä alalta nämä häikäilemättömät toimintamallit", sanoo Finnfoamin toimitusjohtaja Henri Nieminen.

Nieminen uskoo, että ala alkaa nyt tervehtyä.

”Enitenhän alan epärehellisyydestä on kärsinyt kuluttaja, jolle on myyty sekundatavaraa ylihintaan”, hän summaa.

Vuosikausien vilppiä myös valmistuksessa

EPS-eristevalmistajien keskuudessa on harrastettu vuosikausia monin tavoin vilpillistä toimintaa. Hintasopimusten lisäksi alan tapana on ollut myös tahallinen alilaatuisen tavaran valmistaminen.

”Kilpailijat ovat tinkineet tuotteidensa laadusta säästääkseen materiaalikustannuksissa. Tästä on ollut viitteitä jo vuosia sitten kun puolueettomat tahot ovat tutkineet tuotteita. Asiakkaan ei siis kannata koskaan tuijottaa pelkkää hintaa vaan tuotteissa on siis eroja”, Nieminen lataa.

Vuonna 2011 TM Rakennusmaailman testissä kuuden EPS-valmistajan routaeristeestä ainoastaan yksi läpäisi testit. Kun Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes tutki samoja asioita syksyllä 2017, osoittautui että valmistajat eivät olleet juurikaan tehneet korjaavia toimenpiteitä: EPS routaeristeiden puristuslujuudessa, vedenimeytyvyydessä ja lämmönjohtavuudessa todettiin edelleen puutteita.

Finnfoam ei hyväksy vilpillistä toimintaa

Finnfoamin arvoihin kuuluu rehellisyys ja kestävä tapa toimia ja näillä eväillä yritys on menestynyt myös vinoutuneessa tilanteessa, jossa kilpailijat toimivat monin tavoin sääntöjen ja jopa lakien vastaisesti.

”Kaksi eri kilpailijaa on ehdottanut meille kartellin muodostamista muutamaan otteeseen. Ensimmäisellä kerralla toinen osapuoli uskoi kerrasta, että emme ole koskaan kiinnostuneita tämänkaltaisesta yhteistyöstä. Toisella kerralla asialla ollut kilpailija suivaantui kieltäytymisestämme siinä määrin, että he alkoivat syyttää meitä johtavan markkina-aseman väärinkäytöstä ja saalistushinnoittelusta”, taustoittaa Nieminen.

Näiden perättömien syytösten johdosta Kilpailu- ja kuluttajavirasto teki vuonna 2013 Finnfoamissa tutkinnan, joka kesti lähes kaksi vuotta.

”Tutkinnassa Kilpailu- ja kuluttajavirastolla ei ollut huomautettavaa toiminnassamme”, Nieminen toteaa.

Markkinaosuutta nostettu laadulla ja palvelulla

Vaikka toimintakenttä on ollut erittäin haastava vääristyneen kilpailutilanteen vuoksi, Finnfoam on nostanut markkinaosuutta polystyreenipohjaisissa eristeissä 2000-luvulla 15 prosentista 40:een prosenttiin ja kaikissa polymeeripohjaisissa eristeissä 11 prosentista 30 prosenttiin.

”Olemme ylpeitä siitä, että olemme rakentaneet kilpailukykymme rehdisti. Kunnioitamme asiakkaitamme emmekä anna heille katteettomia lupauksia. Asiakkaiden meiltä saama lisäarvo perustuu palveluun, tuotekehitykseen ja innovointiin. Numerot näyttävät lahjomattomasti että ainakin valveutuneimmilla suomalaisilla kuluttajilla onneksi on sekä laatutietoisuutta että arvostelukykyä”, Nieminen sanoo.

Finnfoam haluaa tukea myös kotimaista omistusta

Viime vuosina EPS-alan yritysten omistus on siirtynyt pitkälti ulkomaille. Ruotsalainen Bewi on ostanut vuosina 2016 – 2018 sekä M-Plastin, Solupak Oy:n sekä Ruukin EPS Oy:n. Lisäksi norjalainen Jackon osti Termisolin vuoden 2017 alussa.

”Sen jälkeen kun ostimme Styroplastin viime talvena, suomalaisomistuksessa on meidän lisäksemme enää vain yksi yritys. Oman kasvun ja alan tervehdyttämisen lisäksi haluamme vielä puolustaa EPS-tuotannon säilymistä kotimaisissa käsissä, koska homehtumattomat muovipohjaiset eristeet ovat ratkaisu homeongelmaamme”, Nieminen sanoo.

Henri Nieminen
henri.nieminen@finnfoam.fi

Kuvat

Satamakatu 5
24100 Salo

02-777 300http://www.finnfoam.fi

Kotimainen perheyritys, jonka juuret ovat syvällä suomalaisessa roudassa. Vankka yli 35 vuoden kokemus ja uudenlainen kehityshakuinen ajattelu ovat nostaneet yrityksen yhdeksi johtavista muovipohjaisten lämmöneristeiden valmistajista Itämeren ympärille rakentuvalla markkina-alueella.

Kasvava ja kehittyvä Finnfoam on kasvattanut koko 2000-luvun tuotantokapasiteettiaan sekä tuotevalikoimaansa. Finnfoam Oy kykenee tarjoamaan asiakkailleen patentoituja ratkaisuja, joiden eristyskyky, luotettavuus ja asentamisen helppous ovat vertaansa vailla. Nykyään yrityksen tuotevalikoimiin kuuluvat kaikki maailmalla yleisesti käytössä olevat kovat ja homehtumattomat lämmöneristeet (FINNFOAM, FF-EPS ja FF-PIR) sekä Tulppa-märkätilalevyt.

Vuonna 2017 Finnfoam-konsernin liikevaihto oli noin 80 miljoonaa euroa ja henkilökuntaa oli noin 150 henkilöä. Finnfoamin tehtaat sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Liettuassa ja kaksi tehdasta Espanjassa. Kotimaassa Salossa sijaitsee myös yrityksen pääkonttori ja tuotekehitysyksikkö.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Finnfoam Oy

Recycled snow secures Levi Ski Resort’s world cup competition, with nearly €1 million invested in snow farming material17.11.2022 12:00:00 EET | Tiedote

The role of stored or farmed snow has become business critical: the women’s alpine skiing world cup will be held at the Levi Ski Resort using the exact same snow as last year. Levi has so far invested almost €0.5 million in snow storage solutions and will invest another €0.5 million in further solutions designed by Finnish pioneering company Snow Secure. Watch the videos how snow is stored and how a snow storage is opened!

Saloon uraauurtava 10 miljoonan euron kemiallinen muovinkierrätyslaitos – liuotininnovaatio kehitetty hedelmästä27.4.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Finnfoam rakentaa Saloon polystyreenin kemialliseen kierrätykseen tarkoitettua laitosta, jossa käytetyt, likaisetkin vaahtomuovieristeet kyetään energia- ja kustannustehokkaasti kierrättämään uudestaan eristeiden raaka-aineeksi. Kierrätysprosessille ja siinä käytettävälle uudelle ympäristöystävälliselle liuottimelle on haettu patenttia.