Sucros nostaa sokerijuurikkaan hintaa – historiallisen suurella korotuksella reagoidaan kasvaneisiin viljelykustannuksiin, jo kolmas korotus tälle vuodelle

Energian ja lannoitteiden hinnan kallistuminen koskettaa laajasti suomalaisia viljelijöitä. Tukeakseen juurikkaanviljelijöitään sokeriyhtiö Sucros on päättänyt korottaa juurikkaasta maksettavaa hintaa.

Sokerijuurikkaan hintaa vuodelle 2022 on jo korotettu joulu- ja helmikuussa. Nyt huhtikuussa tehtävä kolmas hinnankorotus on 4 euroa juurikastonnia kohti ja yhteensä aiempien hinnankorotusten kanssa vähintään 6,50 euroa juurikastonnia kohti.

– Kyseessä on historiallisen suuri hinnankorotus, kun mukaan lasketaan kaikki kolme hinnankorotusta. Tavoitteenamme on tukea viljelijöitämme ja suomalaisen sokerijuurikkaan viljelyä tilanteessa, jossa tuotantokustannukset ovat nousseet merkittävästi, kertoo maatalousjohtaja Fanni Heinonen Sucrokselta.

Yksivuotisten viljelysopimusten lisäksi nyt tehty hinnankorotus koskee myös kolmevuotisia sopimuksia.

– Tällä haluamme palkita viljelijöitämme pitkäjänteisestä sitoutumisesta juurikkaanviljelyyn.

Kylvösiementä edelleen tarjolla

Valmistautuminen kevään kylvöille on käynnissä, ja sokerijuurikkaan tarvikejakelu alkaa lähiviikkoina.

– Toivomme näiden positiivisten uutisten lisäävän edelleen juurikkaan kylvöalaa, sillä kotimainen raaka-aine on meille tärkeää. Kylvösiementä on edelleen tarjolla uusille juurikashehtaareille, kertoo Fanni Heinonen.

Sokerijuurikkaan hinnankorotukset vuodelle 2022 vuoteen 2021 verrattuna

• joulukuussa 2021: +1,00–2,50 euroa/juurikastonni
  • helmikuussa 2022: +1,50 euroa/juurikastonni
  • huhtikuussa 2022: +4,00 euroa/juurikastonni
  • korotukset yhteensä vuodelle 2022: 6,50–8,00 euroa/juurikastonni viljelijän juurikasala huomioiden

Fanni Heinonen, maatalousjohtaja, Sucros Oy, p. 044 509 0491, fanni.heinonen@nordzucker.com

Kuvat: Sucros

Sucros Oy vastaa sokerijuurikkaan viljelyttämisestä ja sokerijuurikkaan jalostamisesta sokeriksi Säkylän juurikassokeritehtaalla. Yritys jalostaa noin 500 miljoonaa kiloa sokerijuurikasta vuosittain. Sucros on osa Nordzucker-konsernia, joka on Euroopan johtavia sokeriyrityksiä. Samaan konserniin kuuluva Suomen Sokeri Oy vastaa raakasokerin puhdistamotoiminnasta ja pakkaamisesta Porkkalan tehtaalla Kirkkonummella sekä sokerin markkinoinnista ja myynnistä Suomessa. Sucroksen palveluksessa on noin 85 henkilöä ja Suomen Sokerin palveluksessa noin 120 henkilöä. www.sucros.fi

Suomalainen kliinisen vaiheen biolääkeyritys Faron Pharmaceuticals on raportoinut tuoreita tutkimustuloksia suonensisäisen interferonin ja kortisonin yhteiskäytöstä akuutin keuhkovamman (ARDS) ja koronan hoidossa. Aiemmin havaittiin, että kortisonin ja interferonihoidon yhteisvaikutus lisäsi potilaiden kuolleisuutta. Tuoreet tulokset osoittavat, että SNP-geenimutaatio vähentää hoitojen haitallista yhteisvaikutusta.