Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen! Digitalisoituva teollisuus viitoittaa suunnan Euroopan tehokkaimman innovoinnin 10-vuotisjuhlissa 24.10.

Kuinka digitalisaatio etenee tulevaisuudessa? Miten valmistautua? Miten teollisuutta pitää uudistaa, jotta menestymme? Kuinka Suomi kääntää muutoksen voitoksi – eli kuinka Suomi voi siirtyä Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen? Tule kuulemaan vastaukset teollisuuden ykkösvaikuttajilta DIMECC Oy:n 10-vuotisjuhlaseminaariin Helsingissä 24.10.2018.

MEDIAKUTSU 12.10.2018

DIMECC on Suomen teollisuuden vastaus digitaaliseen vallankumoukseen. Suomen johtavien yritysten, yliopistojen ja tutkimuslaitosten omistama DIMECC on Euroopan tehokkain innovaatioalusta. DIMECC yhdistää parhaan osaamisen teollisuudesta ja tutkimuksesta.

DIMECCin innovaatio-ohjelmien ylivertaisen tuottavuuden on luonut yli 400 organisaation ja 2000 ihmisen osaaminen. DIMECC on tarpeellisempi kuin koskaan, kun teollisuus elää koko ajan nopeutuvaa digitaalista vallankumousta.

DIMECCin 10-vuotisen työn kunniaksi järjestetään juhlaseminaari. Tervetuloa digitalisoitumisen ydinkysymysten ja Suomen tulevaisuuden haasteiden pariin!

Keskiviikkona, 24. lokakuuta 2018, klo 9.00 – 21.00

Paikka: Tapahtumakeskus Koskenranta, Katariina Saksilaisen katu 9, Helsinki

Tilaisuus kokoaa yhteen Suomen teollisuuden avainvaikuttajat - yli 200 yrityspäättäjää, tutkijaa ja julkisen sektorin innovaatioasiantuntijaa.

Suhdanne-Suomesta kohti ÄlySuomea

Tilaisuudessa julkistetaan ÄlySuomi-kirjanen. Siinä johtavat teollisuus- ja innovaatiovaikuttajat Risto Siilasmaa, Riku Aalto, Tomas Hedenborg ja Pekka Soini kertovat, miksi ÄlySuomi on tarpeen ja mitä se vaatii. Huipputason keskustelu ÄlySuomesta jatkuu Teknologiateollisuus ry:n ja DIMECCin yhteisessä CEO Forumissa, joka järjestetään nyt kolmannen kerran.

Teemasta ”ÄlySuomi rakentuu ekosysteemeillä” puhuvat Forumissa Euroopan valmistavan teollisuuden kattojärjestön Orgalimen presidentti ja Fastemsin konsernijohtaja Tomas Hedenborg, Konecranes Oyj:n toimitusjohtaja Panu Routila, Futurice Oy:n hallituksen jäsen Tuomas Syrjänen, Silo.AI Oy:n toimitusjohtaja Tero Ojanperä, Teknologiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jaakko Hirvola ja VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara.

”Suomi ei voi enää olla Suhdanne-Suomi. Suomen tulee olla ÄlySuomi, jota kantavat innovointi ja osaaminen. ÄlySuomi on kaikkien suomalaisten etu, jossa teollisuus ja palkansaajat rakentavat Suomen hyvinvointia yhdessä”, sanoo Hedenborg, joka johtaa puhetta CEO Forumissa.

Tulokset esiin – Euroopan korkein tuottavuus

Päivän aikana kuullaan myös yritysten ja tutkimuslaitosten välisen yhteistyön parhaista tuloksista - eli kuinka DIMECCin innovaatio-ohjelmat ovat luoneet ainutlaatuista tuottavuutta ja menestystä.

”Yritysten arvioiden mukaan yksi DIMECCin ohjelmiin sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin keskimäärin yli 20-kertaisesti. Se on ainutlaatuisen korkea luku maailmassa”, muistuttaa Harri Kulmala, DIMECC Oy:n toimitusjohtaja.

MPIDEA tulee taas – ideakilpailu luo työtä ja tuottavuutta

Vuosiseminaarin iltajuhlassa julkistetaan myös vuoden 2019 MPIDEA-kilpailu. Suuren ideakilpailun voittaja selviää Suomen suurimmilla teollisuuspäivillä, MPD-tapahtumassa 4.-6.6.2019 Tampereen Tähtiareenalla.

Uusi MPIDEA tavoittelee jälleen Suomeen uusia ideoita, innovaatioita, tuotteita ja palveluita. Teollisuuden kunnianhimoisena tavoitteena pysyy 100 000 uutta työpaikkaa – Suomen hyvinvointi on yhteinen asiamme ja saavutetaan yhdessä.

Edellinen ja ensimmäinen MPIDEA-kilpailu järjestettiin vuonna 2017. Voittajaksi valittiin SFTec Oy:n ModHeat-kuivuri. Maailman arvostetuimman konsulttitalon McKinseyn puolen vuoden valmennuksen voittanut SFTec on sittemmin mm. valittu valtion kärkihankkeeksi. McKinsey tarjosi voittajalle pääpalkintona huikean arvokkaan sparrauksen ReNew Growth -kasvukiihdyttämössään.

”Odotamme MPIDEA-kilpailusta jälleen hienoja uusia ideoita ja ennakkoluulottomia visioita. Niitä tarvitsemme niin me teollisuudessa kuin koko Suomi. Meidän pitää uudistua menestyksellä, jotta koko maan hyvinvoinnille löytyy rahoitus tulevaisuudessakin, kovenevasta globaalista kilpailusta ja väestön vanhenemisesta huolimatta”, kertoo Ilari Kallio, DIMECC Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja Konecranesin digitalisaatiojohtaja.

DIMECCin 10-vuotisseminaarin tarkka ohjelma ja käytännön ohjeet löytyvät täältä.

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy; 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Tomas Hedenborg, MPD-järjestelytoimikunnan pj; 050 310 1999 tomas.hedenborg@fastems.com

Median ilmoittautuminen ja haastattelupyynnöt:

Jussi Seppälä, Hopiasepät Oy, 050 529 4562, jussi.seppala@hopiasepat.fi

DIMECC Oy on innovaatioalusta, joka yhdistää parhaan osaamisen teollisuudesta ja tutkimuksesta. Yritysten arvioiden mukaan yksi DIMECCin ohjelmiin sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin keskimäärin yli 20-kertaisesti. Se on ainutlaatuisen korkea luku maailmassa. Ylivertaisen tuottavuuden luo yli 400 organisaation ja 2000 ihmisen osaaminen, jotka DIMECC kokoaa yhteen Suomen hyväksi.

Tampere näyttää maailmalle mallia innovoinnissa – DIMECC ja DEMOLA esittelivät ainutlaatuista osaamistaan maailman huipuille Grenoblessa14.11.2018 16:00Tiedote

MPIDEA 2019 ideakilpailu käynnistyy! Siemens on yksi uusien ideoiden arvostajista: Ekosysteemit ja yhteiskehittäminen yhä tärkeämpi uudistavien ideoiden lähde5.11.2018 12:45Tiedote

Teollisuus ja palkansaajat ajavat myös samoja tavoitteita: ÄlySuomi on tarpeen, ja se syntyy vain mittavilla julkisilla investoinneilla innovointiin24.10.2018 13:39Tiedote

Roottoripurjeen kaupallistaminen toi DIMECC Prizen 2018: Norsepower ja NAPA edistäneet merkittävästi puhtaampaa ja kannattavampaa merenkulkua24.10.2018 12:08Tiedote

DIMECC Prize voittaja 2018 on Napa Oy:n ja Norsepower Oy:n yhteistyö, joka on mahdollistanut huikean kaupallisen menestyksen Norsepowerin roottoripurjeille. Roottoripurjeet edistävät nyt merkittävästi puhtaampaa merenkulkua. NAPA pystyi todentamaan DIMECC Oy:n REBUS-ohjelmassa jopa 10 prosentin polttoainesäästöt roottoripurjeiden ansiosta, mikä heijastuu samassa suhteessa pienempinä päästöinä.

Metallinjalostajat hillitsevät ilmastonmuutosta – ilmaston lämpeneminen pysähtyy vain konkreettisin teoin23.10.2018 15:00Tiedote

Tänään päättyneen Metallinjalostajat ry:n FLEX -ohjelman tulokset ovat kymmenvuotisen DIMECCin materiaali- ja metallinjalostusprosessien kehitysohjelmien tuorein onnistuminen. Suomen johtavat metallinjalostusyritykset Outokumpu Stainless Oy, Outotec (Finland) Oy, SSAB Europe Oy, Casim Consulting Oy, Luxmet Oy, Sapotech Oy ja SFTec Oy sekä Aalto-yliopisto ja Oulun yliopisto ovat yhdessä kehittäneet maailman puhtaimpia teräksen tuotantomenetelmiä siten, että niiden avulla ilmastonmuutoksen aiheuttama maapallon keskilämpötilan nousu on mahdollista rajoittaa alle 1,5 asteeseen.