Kotimaan Energia

Suojaako pääkytkimen kääntäminen pois päältä kodinelektroniikkaa salamoilta?

Ukkosilmalla salamat rikkovat vuosittain tuhansia sähkölaitteita ja aiheuttavat tulipaloja. Sähkölaitteet on kuitenkin helppo suojata salamaniskuilta, kertoo Kotimaan Energian Petteri Kaijasilta.
Ukkoset ja salamointi painottuvat kesään.

Miksi salamanisku rikkoo sähkölaitteita?
Salamoista purkautuu maahan jännitteitä, joissa on satoja tai jopa tuhansia kilovoltteja. Näitä purkautuvia ylijännitteitä kodinkoneet eivät kestä.

Mitkä ovat salamoille otollisimpia paikkoja?
Korkeat paikat, kuten puut ja sähköpylväät, jotka ovat avoimella paikalla. Salama etsii aina helpoimman reitin purkautua maahan.

Missä päin Suomea salamoi eniten?
Ilmatieteen laitoksen tilastojen mukaan Salpausselän alueella, Keski-Suomessa, Pohjanmaalla ja maan kaakkoisosassa, Lapissa taas keskimääräistä vähemmän.

Miten sähkölaitteet suojataan ukkoselta?
Irrota kaikki sähkölaitteet pistorasioista – ihan kaikki – mukaan lukien viihde-elektroniikka. Muista irrottaa myös jatkojohdot!

Tällä tavalla suojaat kotiasi ja laitteitasi ukkosvaurioilta mutta myös pölypaloilta – ja säästät sähköä. Valmiustilassa olevat televisio, digiboksi, pelikone ja tietokone ovat nimittäin kodin suurimpia sähkösyöppöjä.

Suojaajako sulakkeiden irrottaminen tai pääkytkimen kääntäminen pois päältä sähkölaitteita ukkoselta?
Ei suojaa. Ainoa keino on irrottaa sähkölaitteet pistorasioista.

Kun salama iskee, voivatko sähkölaitteet aiheuttaa tulipalon?
Kyllä voivat, mutta laitteiden lisäksi myös vialliset johdot tai pistorasiat voivat heikentyä mekaanisesti, menettää eristävyyttään ja lyhentää koko laitteiston elinikää. Kannattaa tarkistuttaa johdot ja laitteet, jos epäilee salaman vaurioittaneen laitteita.

Lisätietoja:

Petteri Kaijasilta, myyntijohtaja
Kotimaan Energia
petteri.kaijasilta@kotimaanenergia.fi

Ukkoset ja salamointi painottuvat kesään.

Tietoja julkaisijasta

Kotimaan Energia on maanlaajuisesti toimiva itsenäinen sähköyhtiö, joka tarjoaa sähköä kilpailukykyiseen hintaan. Kotimaan Energialta saa myös 100-prosenttisesti alkuperävarmennettua, uusiutuvaa energiaa, joka on yhdistelmä vesi-, tuuli- ja aurinkosähköä. Lisäksi teemme yhteistyötä John Nurmisen Säätiön kanssa, jonka tekee ansiokasta työtä Itämeren puhdistamiseksi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kotimaan Energia