Varsinais-Suomen ELY-keskus

Suojatien SeeMee -varoitusjärjestelmä parantanut jalankulkijoiden turvallisuutta

Jaa

SeeMee on suojatiestä ilmoittavaan liikennemerkkiin asennettava varoitusjärjestelmä, joka havaitsee jalankulkijan automaattisesti. Järjestelmän toimintaa on seurattu kahdeksan (2012–2019) vuotta. Havaintoja saatiin 1 611:stä jalankulkijan ja autoilijan kohtaamisesta. Kun kaikkien suojateiden tulokset lasketaan yhteen, jalankulkijoiden väistäminen lisääntyi 14 prosenttia. Havaintojen pohjalta voidaan tehdä myös päätelmiä siitä, millaisiin liikenneympäristöihin SeeMee -varoitusjärjestelmä soveltuu ja toimii toivotunlaisesti. ELY-keskus tulee hyödyntämään tuloksia SeeMee -järjestelmän käyttökohteiden arvioinnissa.

SeeMee -varoitusjärjestelmässä suojatiestä asennettavaan liikennemerkkiin asennetaan varoitusjärjestelmä, joka havaitsee jalankulkijan automaattisesti. Keltaiset vilkkuvat valot aktivoituvat jalankulkijan lähestyessä tai ylittäessä suojatietä.
SeeMee -varoitusjärjestelmässä suojatiestä asennettavaan liikennemerkkiin asennetaan varoitusjärjestelmä, joka havaitsee jalankulkijan automaattisesti. Keltaiset vilkkuvat valot aktivoituvat jalankulkijan lähestyessä tai ylittäessä suojatietä.

Suojateillä aiheutuvat konfliktitilanteet johtuvat usein siitä, että ajoneuvon kuljettaja ei huomaa jalankulkijaa. Syynä voi olla, että kuljettaja ei osaa odottaa jalankulkijaa, kuljettaja ei ole tarkkaavainen tai jalankulkijaa on vaikea havaita. SeeMee -varoitusjärjestelmässä suojatiestä asennettavaan liikennemerkkiin asennetaan varoitusjärjestelmä, joka havaitsee jalankulkijan automaattisesti. Keltaiset vilkkuvat valot aktivoituvat jalankulkijan lähestyessä tai ylittäessä suojatietä. Varoitusvalojen tarkoitus on kiinnittää autoilijoiden huomio, lisätä tien antamista jalankulkijoille ja vähentää konfliktitilanteita.

SeeMee -varoitusjärjestelmä tuli käyttöön vuonna 2011 ja sen jälkeen ELY-keskus on asentanut varoitusjärjestelmän yhteensä 7 suojatielle. Järjestelmän toimintaa on seurattu säännöllisillä katselmuksilla vuosina 2012–2019. Seurantaa tehtiin neljällä suojatiellä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen maanteillä, joilla nopeusrajoitus on 50–60 km/h. Näille suojateille asennettiin SeeMee-varoitusvalot vuoden 2011 lopussa. Havaintoja saatiin 1 611:stä jalankulkijan ja autoilijan kohtaamisesta.

Kun kaikkien suojateiden tulokset lasketaan yhteen, jalankulkijoiden väistäminen lisääntyi 14 prosenttia. Muutos on tilastollisesti merkitsevä.Tulosten perusteella SeeMee-järjestelmä ei vaikuttanut kielteisesti jalankulkijoiden käyttäytymiseen eikä lisännyt konfliktitilanteiden määrää. SeeMee-järjestelmä voikin olla vastaavilla suojateillä (asuinalueella sijaitseva kaksikaistainen tie, jolla on kohtalaisesti ajoneuvoliikennettä ja jonka nopeusrajoitus on enintään 50 km/h) tehokas keino saada ajoneuvojen kuljettajat useammin väistämään jalankulkijoita suojatiellä.

Havaintojen pohjalta saatiin myös lisää tietoa, millaisiin liikenneympäristöihin SeeMee -varoitusjärjestelmä sopii ja järjestelmästä saadaan tavoiteltava hyöty. Järjestelmän vaikuttavuutta voivat rajoittaa jo alun perin korkea väistämisaste ja väärien hälytysten suuri määrä.

SeeMee-järjestelmä saattaa lisätä jalankulkijoiden väistämistä seuraavien edellytysten täyttyessä:

  • Väistämisaste ei ole alun perin erityisen korkea.
  • Suojatiestä ilmoittava liikennemerkki on heti tien ja suojatien vieressä.
  • Kevyen liikenteen väylä suuntautuu suoraan suojatielle ja reitti suojatien yli on looginen ja lyhyin, joten oikoreitin tarvetta ei synny
  • Vääriä hälytyksiä ja jalankulkijoiden havaitsematta jäämistä sattuu vähän. Tämä riippuu osittain suojatien mallista.
  • Jalankulkijoita on kyseisellä suojatiellä niin harvoin, että jalankulkijan havaitseminen suojatiellä on tavallaan yllätys.
  • Jalankulkijoiden väistämättä jättäminen johtuu pääasiassa siitä, etteivät kuljettajat huomaa heitä.

SeeMee-järjestelmän ei voida odottaa lisäävän jalankulkijoiden väistämistä ja sillä saattaa olla haittavaikutuksia, jos yksi tai useampi seuraavista edellytyksistä täyttyy:

  • Väistämisaste on jo alun perin korkea (esim. yli 80 prosenttia).
  • Suojatiestä ilmoittava liikennemerkki ei ole heti tien ja suojatien vieressä.
  • Jalankulkijoiden väistämättä jättäminen johtuu pääasiassa suurista ajonopeuksista ja/tai runsaista liikennemääristä.
  • Suojatien ympäristössä on paljon muitakin valonlähteitä, joiden joukkoon SeeMee-varoitusvalojen vilkkuminen voi hukkua.

Tehty arviointi ei ole tieteellinen tutkimus vaan virkamiestyönä tehty See Mee-järjestelmän arviointi tulevien suojatiekohteiden ratkaisujen ja suoritetun investoinnin vaikutusten arvioimiseksi. ELY-keskus tulee hyödyntämään tuloksia SeeMee -järjestelmän käyttökohteiden arvioinnissa.

Arviointikohteet:

  • Paraisilla Saaristotien mt 180 ylittävä Lielahdentien ja Alikirjalantien liittymässä oleva suojatie
  • Paraisilla Saaristotien mt 180 ylittävä Norrbynrantatie/Kirkkoespalandi liittymässä oleva suojatie
  • Naantalissa maantien 189 ylittävä Käköläntien liittymässä oleva suojatie
  • Ruskolla maantien 2012 ylittävä Munittulantien liittymässä oleva suojatie

Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang, p. 0295 022 797

Avainsanat

Kuvat

SeeMee -varoitusjärjestelmässä suojatiestä asennettavaan liikennemerkkiin asennetaan varoitusjärjestelmä, joka havaitsee jalankulkijan automaattisesti. Keltaiset vilkkuvat valot aktivoituvat jalankulkijan lähestyessä tai ylittäessä suojatietä.
SeeMee -varoitusjärjestelmässä suojatiestä asennettavaan liikennemerkkiin asennetaan varoitusjärjestelmä, joka havaitsee jalankulkijan automaattisesti. Keltaiset vilkkuvat valot aktivoituvat jalankulkijan lähestyessä tai ylittäessä suojatietä.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Hanhiluodon ja Luotsinmäen sillat korjataan Porissa17.2.2021 12:47:20 EETTiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Porissa valtatiellä 8 (Porin läntinen ohikulkutie) Hanhiluodon ja Luotsinmäen siltojen korjaustyöt maaliskuun aikana. Työt silloilla kestävät kuluvan vuoden 2021 syksyyn saakka. Töiden aikana yleinen liikenne molemmilla siltapaikolla ohjataan siltojen yli kaistajärjestelyin. Liikenteen ollessa töiden alkuvaiheessa kahdella kaistalla ajoradan leveys on yhteensä 7,00 m. Liikennettä joudutaan kuitenkin merkittävän osan ajasta rajoittamaan myös yhdelle kaistalle. Liikenteen ollessa yhdellä kaistalla liikenteen ohjaus toteutetaan liikennevaloilla. Nopeusrajoitus molempien siltojen kohdalla on korjaustöiden kestäessä 30 km/h. Siltojen välisellä osuudella Hanhiluodossa olevien liittymien käyttöä ei rajoiteta. Järjestelyissä varaudutaan Pori Jazz tapahtumaan siten, että aikavälillä 9. – 17.7.2021 molemmilla siltapaikoilla on käytössä kaksi kaistaa. Siltojen korjaustöistä aiheutuu merkittävää haittaa liikenteelle. Liikenne tulee ruuhkautumaan.

Satakunnan liikennejärjestelmäsuunnitelma päivitetään - Millaista on tulevaisuuden liikenne Satakunnassa?8.2.2021 12:40:16 EETTiedote

Satakuntaliitto ja Varsinais‐Suomen ELY-keskus ovat käynnistäneet Satakunnan liikennejärjestelmäsuunnitelman päivittämisen. Miten Satakunnassa tuetaan elinkeinoelämän kehitystä, helpotetaan ihmisten arkea, vähennetään liikenteen ilmastopäästöjä ja parannetaan liikenteen turvallisuutta? Mitkä ovat Satakunnan liikennejärjestelmän tärkeimpiä kehittämistoimia ja -hankkeita? Entä miten maakunnan liikenneverkkoja ja -palveluita on tarpeen kehittää? Liikennejärjestelmä-suunnitelman päivitystyössä pohditaan muun muassa näitä kysymyksiä.

Lillholmens bro förnyas i Pargas, trafiken dirigeras till en omväg fr.o.m. 17.2.20211.2.2021 14:16:11 EETTiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland inleder förnyelsen av Lillholmens klaffbro på landsväg 12029 (Skräbböle/Tervsundsvägen) i Pargas vecka 6. Den nya bron byggs vid den gamla bron och därför måste trafiken vid bron avbrytas och dirigeras till en omväg via Tervsundsvägen, Vånovägen och Skärgårdsvägen. För gång- och cykeltrafiken kan man ordna en tillfällig trafikförbindelse genom byggplatsen från och med nästa sommar. Byggnadsarbetet och undantagsarrangemangen i trafiken pågår fram till hösten 2022. Vi beklagar den olägenhet som byggnadsarbetet orsakar trafikanterna.

Nya mobila periodprodukten Seutu+ införs på kollektivtrafiklinjerna till Pargas, Pemar och Aura1.2.2021 13:00:58 EETTiedote

Resenärerna på busslinjerna 801-802, 901-904 (Pargas-Åbo), 703-709 (Pemar-Åbo) och 413 (Aura-Åbo) erbjuds en ny lättanvänd periodprodukt samtidigt som det gamla systemet med två kort gradvis avvecklas. Periodprodukten Seutu+ testas av kollektivtrafikmyndigheten vid Egentliga Finlands NMT-central. Från den 1.2.2021 kan resenärerna skaffa sig periodprodukten via en mobilapplikation. Med periodprodukten Seutu+ kan man både resa grundresan samt fortsättnings- och omstigningsresan. Periodprodukten Seutu+ fungerar i början av året även som kortversion.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme