Suojellun Kansallisarkiston automaatiojärjestelmät uusittiin

Vuoden 2017 kesäkuussa Kansallisarkistossa aloitettiin vanhentuneiden rakennusautomaatiojärjestelmien saneeraus Assemblinin toimesta.

Kuvassa Kansallisarkiston vanha tutkijasali. Jutun yhteydessä olevat valokuvat ovat Kansallisarkiston ottamia.

Vuonna 1890 valmistunut Kansallisarkisto on yksi Helsingin upeimmista rakennuksista. Karl Gustaf Nyströmin suunnittelema arkisto sijaitsee Rauhankadulla aivan Helsingin keskustassa Kruununhaassa.

Vuoden 2017 kesäkuussa Kansallisarkistossa aloitettiin vanhentuneiden rakennusautomaatiojärjestelmien saneeraus Assemblinin toimesta. Kansallisarkisto on suojeltu rakennus, joka tarkoittaa sitä, että rakennus tai sen ympäristö on säilytettävä suojelun edellyttämässä kunnossa. Assemblin toteutti kohteen kaikki korjaukset ja muutokset suojellen kohteen kulttuurihistoriallista arvoa.

Kansallisarkistossa säilytetään kansalliseen kulttuuriperintöön kuuluvia asiakirjoja ja jokainen kiinnostunut tutkija tai tavallinen henkilö voi käydä lukemassa näitä asiakirjoja esimerkiksi arkiston tiloissa. Osa dokumenteista ovat satoja vuosia vanhoja, joten dokumentit on säilytettävä oikealla tavalla. Tiloissa täytyy olla oikeanlainen ilmankosteus, lämpötila ja valaistus, jotta arvokkaat ja kulttuurihistoriallisesti tärkeät asiakirjat kestävät aikaa ja käsittelyä. Rakennusautomaatiojärjestelmillä on merkittävä vaikutus ja rooli näiden tekijöiden ylläpitämisessä.

Vanhentuneet automaatiojärjestelmät eivät enää palvelleet Kansallisarkiston tiloja yhtä tehokkaasti, joten osaltaan siksi järjestelmät päätettiin päivittää uusiin ja ajanmukaisiin järjestelmiin. Assemblin toteutti saneerauksen niin, että Kansallisarkisto palveli käyttäjiään koko remontin ajan. Kohteen järjestelmien uusinta valmistui nyt tammikuussa 2018.

- Siirsimme vanhasta automaatiojärjestelmästä pisteet uuteen järjestelmään VAK kerrallaan. Projektin aikana eteemme tuli muutamia lisäyllätyksiä, koska vanhan järjestelmän tietoja ei oltu dokumentoitu riittävän tarkasti. Nämäkin ongelmat saimme kuitenkin ratkaistua ja saimme projektin valmiiksi aikataulun mukaisesti, kertoo Assemblinin projektipäällikkö Juho Jaakonsaari.

Jutun yhteydessä olevat valokuvat ovat Kansallisarkiston ottamia.

2500 kilometriä, 130 päivää ja 2 kaverusta – työntekijän matkassa Japanissa20.9.2018 09:12Tiedote

Assemblinin rakennusautomaatiourakoinnissa projektinhoitajana työskentelevä Tomi Lukkaroinen päätti lähteä pienelle kävelylle yhdessä kaverinsa Pekka Pönkäsen kanssa– 2 500 kilometrin kävelylle Japanin päästä päähän. 130 kävelypäivän jälkeen he saavuttivat tavoitteensa ja samalla ylittivät itsensä. Kuinka jätkien reissu sujui ja miten kaikki asiat saatiin järjestettyä?