Suomalainen DIMECC on globaalin innovaation huipulla 2025, visioi Rolls-Roycen Sauli Eloranta: ”DIMECC on teollisen innovaation yhtenäisin ja luotetuin kumppani”

DIMECCin vuosiseminaari lähti maanantaina vauhdikkaasti liikkeelle, kun Rolls-Roycen teknologiajohtaja Sauli Eloranta maalasi Suomen teollisuuden merkittävimmän innovaatiotoimijan tulevaisuutta. Elorannan mukaan DIMECCin omistajat muodostavat niin ainutlaatuisen ekosysteemin, että sillä on Suomessa parhaat edellytykset nousta digitalisoituvan teollisuuden globaalin innovoinnin kärkeen.

Rolls-Roycen teknologiajohtaja Sauli Eloranta visioi DIMECCille globaalisti keskeistä innovoijaroolia 2025. Kuva: Jussi Seppälä.

Lehdistötiedote 30.10.2017

”DIMECC on nyt käännekohdassa, jossa sillä on vahvuuksiensa ansiosta ainutlaatuinen mahdollisuus nousta globaaliksi toimijaksi”, visioi Sauli Eloranta, Rolls-Roycen teknologiajohtaja tänään DIMECCin vuosiseminaarissa.

”Tulevaisuus on digitaalinen ja alustatalous nousee yhä keskeisemmäksi. Kun katsoo kuvaa, jossa näkyvät kaikkien DIMECCin omistajien logot, niin juuri DIMECCillä on kaikki edellytykset globaalin innovaation huipulle. DIMECC on teollisen innovaation yhtenäisin ja luotetuin kumppani,” totesi Eloranta Turussa lähes 200 johtavan teollisuusvaikuttajan edessä.

Eloranta ja Rolls-Royce ovat vahvasti mukana DIMECCin johtamassa One Sea -ekosysteemissä, jossa johtavat suomalaiset ja kansainväliset yritykset kehittävät autonomista meriliikennettä kuten itseohjautuvia laivoja. DIMECCin omistaa 70 suomalaista ja Suomessa toimivaa huippuyritystä, korkeakoulua ja tutkimuslaitosta. Mukana on paras osaaminen niin valmistavan kuin digitaalisenkin teollisuuden parista sekä yrityksistä että akateemisesta tutkimuksesta.

Keinoäly on keskiössä, muttei koko totuus

”Keinoäly on aivan keskeinen elementti kokonaisten tuotannonalojen kuten esimerkiksi autoteollisuuden disruptioissa. Siksi keinoäly on väistämättä myös DIMECCin keskiössä 2025. Toisaalta pitää muistaa, että valtaosa yritysten toiminnasta on ja pysyykin muualla kuin keinoälyssä, sen muun toiminnan yhteydet keinoälyn mahdollisuuksiin vaan täytyy ottaa lisääntyvässä määrin huomioon”, arvioi Eloranta lähivuosien kehitystä.

Menestyminen on muutoksen johtamista – P4.0 tuo ihmiset mukaan

10. vuosipäiväänsä viettävän DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala pitää arvossa Elorannan visiota.

”Ei ole mitään syytä, miksi emme onnistuisi. Olemme Euroopan tehokkain innovoija niin numeroiden kuin laadullistenkin arvioiden valossa. Olemme jatkossakin uusien teknologioiden, liiketoimintamallien ja uuden osaamisen eturintamassa. Menestymme johtamalla muutosta”, kiteyttää Kulmala näkemyksensä DIMECCin onnistumisesta jatkossakin.

”Teknologiateollisuuden uusi avoin innovaatiomalli P4.0, johon osaavat ihmiset saadaan mukaan myös ohi organisaatioiden, on eräs osoitus toiminnastamme ajan hermolla. People eli ihmiset on neljäs P perinteiseen Public, Private, Partnership -innovaatiomalliin ja 4.0 kuvaa digitaalista vallankumousta. EU:n komissio on jo nostanut P4.0-mallin omiin keskeisiin suosituksiinsa.

Lisätiedot:

Sauli Eloranta, teknologiajohtaja, Rolls Royce, 040 580 8664, sauli.eloranta@rolls-royce.com

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

MPIDEA 2017 -voittajan SFTecin menestys jatkuu: valittu valtion kärkihankkeeksi30.10.2017 12:00Tiedote

SFTec Oy:n Demotehdas-konsepti pk-yritysten osaamisen ja innovaatioiden yhdistämiseksi on valittu yhdeksi valtion kärkihankkeeksi ravinteiden kierrätyksessä. Oululaisen yrityksen menestystä pohjusti jo viime toukokuussa voitettu teollisuuden MPIDEA-ideakilpailu, joka toi yritykselle näkyvyyttä, uskottavuutta ja kontakteja. Seuraava MPIDEA-voittaja valitaan keväällä 2019. Voiton tänä vuonna pokannut Juha Roininen on mukana tänään maanantaina MPIDEA:n järjestäjän DIMECCin vuosiseminaarissa.

Uusi FLEX-ohjelma jatkaa Euroopan tuottavinta innovointia: Metalliteollisuutemme digitalisaatioon lisävauhtia30.10.2017 09:00Tiedote

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC edistää joustavan ja päästöttömän metallin valmistusta. Syksyllä vauhtiin päässeen FLEX-ohjelman tavoitteena on tuottaa innovaatioita ja luoda uutta liiketoimintaa sekä vahvistaa ekosysteemiä, joka muodostuu metallien valmistajista, yliopistoista, tutkimuslaitoksista ja pk-yrityksistä. DIMECCin innovaatio-ohjelmat on mitattu Euroopan tehokkaimmiksi: sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin 20-kertaisesti ja pk-yritysten innovointikapasiteetti on kolminkertaistunut. DIMECC esittelee tuloksellisia ohjelmiaan tänään ja huomenna vuosiseminaarissaan Turussa.

MEDIAKUTSU/ Muistutus: Euroopan tehokkain innovoija DIMECC palkitsee parhaat innovaatiotulokset vuosipäivillään Turussa 30.–31.10.: Tulevaisuus tekeillä, tulokset tutkassa30.10.2017 08:00Kutsu

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC esittelee tuloksiaan Turussa Radisson Blu Marina Palace hotellissa 30.–31.10. pidettävässä vuosiseminaarissa. DIMECCin 10. vuosiseminaari kokoaa yhteen lähemmäs 200 teollisuusvaikuttajaa niin yrityksistä, akateemisesta maailmasta kuin koko suomalaisesta innovaatiokentästäkin. Parasta tulosta innovaatio-ohjelmista etsitään DIMECC Prize -kilpailussa maanantai-iltana.

MEDIAKUTSU: Euroopan tehokkain innovoija DIMECC palkitsee parhaat innovaatiotulokset vuosipäivillään Turussa 30.–31.10.: Tulevaisuus tekeillä, tulokset tutkassa27.10.2017 18:30Kutsu

Finland and USA become ‘Cyber Partners’ – new research cooperation builds upon the success of DIMECC’s innovation program Cyber Trust26.9.2017 22:30Tiedote

The novel research cooperation will be created between the new Cyber Research Institute to be based in Oulu and the US National Science Foundation’s ‘Industry University Cooperative Research Center’ Program. The new cooperation is proof of Finland’s top cyber expertise and offers vast new potential for further cooperation. The cyber partnership between the United States and Finland stems from the ecosystem of DIMECC Ltd, the innovation platform of the Finnish Industry.