Suomalainen finanssiteknologiayritys Enterpay Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman finaaliin

Suomalainen Enterpay valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman finaaliin. Muut finalistit ovat ruotsalainen Doconomy ja latvialainen Nordigen. Mastercardin järjestämä Lighthouse on suosittu kumppanuusohjelma, jossa on mukana alan eturivin yhteistyökumppaneita ja johon tulee satoja hakemuksia. Ohjelman avulla Mastercard on osallistunut useiden finanssiteknologia-alan startup-yritysten kehittämiseen sekä innovaatioiden edistämiseen Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Enterpayn yksinkertainen ja automatisoitu B2B-yrityslaskuratkaisu nopeuttaa kaikkien arvoketjun osallisten kasvua.

Lighthouse-kehitysohjelma kokoaa yhteen finanssiteknologia-alan yritykset, pankit, sijoittajat ja neuvonantajat tukeakseen ja kehittääkseen Pohjoismaiden ja Baltian maiden lupaavimpia finanssiteknologiayrityksiä. Ohjelma on suunnattu ensi sijassa vakiintuneille finanssiteknologiayrityksille, ja sen tavoitteena on solmia kumppanuuksia toimialan johtavien yritysten kanssa.

Vuonna 2018 aloitettu kehitysohjelma on ollut perustamisestaan lähtien hyvin suosittu. Yli 70 prosenttia ohjelmaan osallistuneista yrityksistä on saanut kumppaneita. Esimerkiksi ruotsalainen Fidesmo, viime vuoden finalisti, on tuonut markkinoille lähimaksamiseen soveltuvaa puettavaa teknologiaa yhdessä Mastercardin kanssa. Mastercard järjestää Lighthouse-kehitysohjelman Pohjoismaissa ja Baltiassa nyt kolmannen kerran.

”Lighthouse on oikeastaan lajissaan ainoa fintech-ohjelma, joka panostaa kehityksessään jo edenneisiin finanssiteknologiayrityksiin. Nämä yritykset ovat valmiita kasvattamaan toimintaansa kotimaan rajojen ulkopuolelle, ja niille tieto, verkostot ja sparraus ovat yhtä tärkeitä kuin pääoma. Mastercardin globaalille kokemukselle ja infrastruktuurille on kysyntää, ja me taas haluamme olla mukana kehittämässä ja edistämässä innovaatioita finanssiteknologia- ja maksuteollisuusalalla”, sanoo Mats Taraldsson, Mastercardin digitaalisen kehityksen ja fintech-yhteistyön johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Lighthouse-kehitysohjelma huipentuu voittajan julkistamiseen perjantaina 22.11.2019 ”Finding Fintech” -tilaisuudessa, joka järjestetään Helsingissä pidettävän Slush-tapahtuman yhteydessä. Kehitysohjelman finalisteja ovat Enterpay (Suomi), Doconomy (Ruotsi) ja Nordigen (Latvia).

”Automatisoimme luotto- ja petosriskien hallintaan liittyvä päätöksentekoa, joten meille on hyvin tärkeää ymmärtää alan huolet ja toiveet. Kehitysohjelma toi arvokasta näkemystä tukemaan yrityksemme kansainvälistymistä ja kasvua”, sanoo Enterpayn toimitusjohtaja Jarkko Anttiroiko.

”Uskomme yhteistyön olevan paras tapa edistää innovaatioita ja kehitystä. Lighthouse-ohjelman avulla voimme oppia parhailta fintech-yrityksiltä ja samalla autamme niitä kasvamaan ja kehittämään liiketoimintaansa”, Mats Taraldsson sanoo.

Lighthouse-kehitysohjelma

Lighthouse-kehitysohjelma on suunniteltu auttamaan finanssiteknologia-alan startupeja kohtaamiensa suurimpien haasteiden käsittelyssä. Se tapahtuu tuomalla alan asiantuntijat ja startupit yhteen sarjassa työpajoja, joissa kaikki voivat oppia toisiltaan ja ratkaista huomisen haasteita. Jokainen osallistuva yritys saa oman yhteyshenkilön, joka auttaa startupia pääsemään käsiksi tarvitsemiinsa resursseihin, kuten aihealueen asiantuntemukseen, markkinatutkimuksiin ja dataan sekä tutustumaan alan toimijoihin sekä Mastercardin asiakkaisiin ja kumppaneihin. Kehitysohjelman kohderyhmänä ovat fintech-alan startup-yritykset, jotka työskentelevät sähköisen kaupankäynnin, maksamisen, tekoälyn, pankkien avoimien rajapintojen, tietoturvan (esimerkiksi biometriikan), lohkoketjujen ja niihin liittyvien alueiden parissa. Lighthouse-kehitysohjelma järjestetään tänä syksynä kolmannen kerran. Ohjelma sisältää koko päivän kestäviä työpajoja sekä neuvontaa niiden välisenä aikana. Lisätietoja: www www.mclighthouse.com

Annika Kristersson
Viestintäjohtaja, Pohjoismaat ja Baltia, Mastercard
Puh. +46 703 17 35 45
annika.kristersson@mastercard.com

Mastercard(NYSE: MA)on teknologiayhtiö globaaleillamaksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, valtioita ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissä @MastercardNews, liitykeskusteluummeBeyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemmeEngagement Bureau.Lisätietoja:www.mastercard.fi.

NFT Ventures
NFT Ventures www.nftventures.com on pohjoismainen sijoittaja. Keskitymme fintech-alaan ja muihin segmentteihin, joissa fintech on osa tai helpottaa tuotetarjontaa, kuten Proptech, Insurtech, verkkokauppa ja Regtech. Meidän Tukholman ja Helsingin sijoitustiimimme hoitavat tällä hetkellä yli 40 kohdeyritystä pohjoismaisilla markkinoilla ja Isossa-Britanniassa. Asiantuntevan neuvonnan ja taloudellisen tuen kautta pyrimme kehittymään suosituimmaksi vaihtoehdoksi kasvukumppania etsiville startup-yrityksille.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Mastercard (NYSE: MA)on teknologiayhtiö globaaleillamaksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, valtioita ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissä @MastercardNews, liitykeskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemme Engagement Bureau. Lisätietoja:www.mastercard.fi.

Ruotsalainen Doconomy voitti Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman22.11.2019 13:44:03 EETTiedote

Helsinki, 22.11.2019 – Ruotsalainen Doconomy valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman voittajaksi. Doconomyn kehittämän maksuratkaisun avulla kuluttajat voivat itse hallita toimintansa ilmastovaikutuksia. Voittaja julkistettiin tänään Helsingissä pidettävässä startup-tapahtuma Slushissa. Kiinnostus Lighthouse-kehitysohjelmaa kohtaan oli tänä vuonna ennätyksellisen suurta, ja siihen tuli satoja hakemuksia molemmilla kierroksilla.

Mastercard ja NFT julkistavat Lighthouse-kehitysohjelman osallistujat23.8.2019 12:17:02 EESTTiedote

Mastercard ja NFT Ventures ovat valinneet yritykset vuoden 2019 Lighthouse-kehitysohjelmaan. Lighthouse-ohjelma on yhteistyöverkosto, jossa valitaan 15 lupaavinta finanssiteknologia-alan yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta kiihdyttämään kumppanoitumiskeskustelujaan Mastercardin ja suurimpien pankkien kanssa kahdesti vuodessa. Tänä syksynä ohjelma laajenee Riikaan. Tukholmassa ja Helsingissä se toimii aiempien vuosien tapaan. Hakemuksia ohjelmaan tuli eniten sen historiassa, ja niiden määrä kasvoi 68 prosenttia edellisvuodesta. ”Saimme satoja hakemuksia ja tiedustelua fintech-yrityksiltä ympäri Eurooppaa”, Lighthousen ohjelmajohtaja Jay Jensen kertoo. ”Baltian ja Pohjoismaiden fintech-yritysten laatu on mahdollisesti korkeinta tasoa koko mantereella ja hakemusten määrän kasvu on ollut upeaa.” ”Kiinnostuksen kasvu ohjelmaa kohtaan sekä start-up-yritysten että pankkien puolelta osoittaa kuinka arvokas tällainen nykyaikainen, yhteistyöhön perustuva toimintatapa on fintech-alan tulevaisuude