Suomalainen haluaisi ostaa vaatekaupassa enemmän suomalaismerkkien tuotteita

Yleisimpiä vaatteiden ostopaikkoja ovat H&M, Dressmann, Prisma ja Citymarket sekä kirpputorit ja verkon vertaiskauppa. Suomen Tekstiili & Muoti ry tutki suomalaisten ostokäyttäytymistä.

Yli 40 prosenttia suomalaisista suosii vaateostoksilla kotimaisia vaatemerkkejä. Puolet suomalaisista ostaisi enemmän suomalaisia merkkejä, jos niitä olisi paremmin saatavilla. Tämä käy ilmi Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tutkimuksesta, jonka toteutti Kantar TNS.

”Tässä on suomalaisilla vähittäiskaupan ketjuilla tuhannen taalan paikka vastata kuluttajien toiveeseen ja lisätä suomalaismerkkien valikoimaa: kysyntää on selvästi olemassa,” sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

Suuret kaupat yleisimpiä ostopaikkoja

Suomalaisten naisten suosimia vaatteiden ostopaikkoja ovat (suuruusjärjestyksessä) H&M, Prisma, kirpputori/verkon vertaiskauppa sekä K-Citymarket. Miehillä ykköspaikan vie Dressmann, jonka perässä seuraavat heti isot marketit ja neljäntenä Stockmann.

”Marketien osuus ostopaikkana korostuu etenkin keski-ikäisissä ja vanhemmissa kuluttajaryhmissä. He ovat ostovoimaisin kuluttajaryhmä. Nuorimmissa ikäluokissa puolestaan näkyvät kansainväliset ketjut ja myös verkkokauppa Zalando. Kiinnostavaa on myös kirpputorien suosio kaikenikäisten naisten keskuudessa,” Auvinen kertoo.

Perinteinen vaatekauppa on edelleen verkkokauppaa yleisempi ostospaikka, mutta suomalaiset ostavat verkosta merkittävästi. Huomattavaa on, että nettikauppa ei rajoitu vain nuoriin: myös tutkimuksen vanhimman ikäryhmän naisista, 65-74-vuotiaista, puolet ostaa vaatteita verkosta ainakin joskus.

Muotitietoisia shoppailijoita myös nuorissa miehissä

Kantar TNS on jakanut suomalaiset kuluttajat muodin ja pukeutumisen kuluttajina neljään ryhmään: muotitietoisiin shoppailijoihin, laatutietoisiin, käytännöllisiin ja välinpitämättömiin.

Naiset jakaantuvat näihin ryhmiin melko tasaisesti, kun taas miehissä isoimpia ovat välinpitämättömien ja käytännöllisten ryhmät.

Huomattavaa on, että alle 35-vuotiaista miehistä kolmasosa lukeutuu muotitietoisiin shoppailijoihin, mikä on lähes yhtä suuri osuus kuin saman ikäisissä naisissa.

”Nuorempien ikäluokkien suomalaismies on siis yhä enemmän kiinnostunut pukeutumisestaan. Globaali miestenvaatemarkkina kasvaa nopeammin kuin naisten, ja tämä kehitys näkyy myös Suomessa,” Auvinen sanoo.

Näin tutkimus tehtiin

Tutkimuksen toteutti Kantar TNS. Tutkimus tehtiin nettikyselynä 29.9.-6.10.2017. Otoksessa on 1500 suomalaista 18-74-vuotiasta, 70 % naisia ja 30 % miehiä. Otos on iän ja alueen mukaan suomalaisia edustava.

Liite: Tutkimustulokset graafisena esityksenä (pdf)

Sääntely hidastaa tekstiilien uusien kierrätysratkaisujen edistämistä5.6.2017 09:30Tiedote

Suomalaiset tekstiili- ja muotialan yritykset ovat lähteneet rohkeasti hakemaan uusia ratkaisuja tekstiilien kierrättämiseen. Matka takaisin vaatteeksi on vielä pitkä, mutta käytöstä poistuneita tekstiilejä voidaan hyödyntää muiden tuotteiden raaka-aineena. Yritykset ovat kiinnostuneita edistämään tekstiilien kierrätystä, mutta sääntely jarruttaa uusien ratkaisujen kehittämistä.